Olen 21-vuotias ja hiukseni harventuvat nopeaan tahtiin..
Hiukseni ovat huomattavasti ohuemmat nykyään ja päälaelta,varsinkin takaraivosta näkyy oikein päänahka... joudun aina asettelemaan hiuksiani että saan "kaljun" piiloon.
Asia ahdistaa paljon. Kavereillani on kaikilla paksut ja pitkät hiukset ja he pilkkaavat minua nykyään hiuksistani. Minulla oli ennen suht paksut ja hyvin pitkät hiukset. Nyt ovat ohuet,pituutta kuitenkin on vielä mutta ei se oikein lohduta kun tippuvat päälaelta pois sitten...
Hiuksia en käsittele enää, pesen hellästi ja annan kuivua ilman kuivaajaa, en käytä aineita hiuksiin muuta kuin juhliin laitan yleensä hiuspuuteria että saan helpommin peitettyä kaljuja kohtia ja saan tuuheammaksi nämä.
Olen ollut masentunut vuosia ja käynyt läpi myös syömishäiriön aikoinaan. Anemiaa on/ollut myös... biotiinit sun muut ei tähän tilanteeseen auta
Onko mitään vinkkejä? Syön nykyään monipuolisesti ja ravitsemusterapeutin mukaan ainakin saan kaikkea tarpeeksi. Anemia johtuu pitkälti runsaista kuukautisista.
Kommentit (14)
No kai nyt rautaa vedät ja rauta seurannassa?
Sinkkiä, rautaa, d-vitamiinia ja biotiinia kuurina. Lisäksi monipuolinen ravinto. Hiustuotteissa voisi kokeilla sellaisia, jotka ovat ilman silikonia.
Yleensähän hiustenlähtö on kausittaista, joten ei kannata vaipua epätoivoon. Menee helposti puoli vuotta ennen kuin asia korjaantuu.
Kyseessä voi olla myös alkava pälvikalju mutta silloinkin hiukset lähtevät tuppoina.
Kokeilepa lisätä ruokavalioon rasvaa ja biotiinia sitä parempaa isommalla pitoisuudella. Rasva esim oliiviöljyä, avokadoa, pähkinöitä. Biotiinia purkista ja sinkkiä kans. Anemiaan varmaan syötkin jo rautaa? :) Suihkussa hiero päänahkaa pitkään lämpimän veden alla, tehostaa verenkiertoa ja hiuspohjan hyvinvointia. Jos peset jollain hoitiksella/shampoolla jossa on hajusteita niin vaihda hajusteettomaan. Mulla on myös ohut hius ja harva pehko, mutta onneksi luonnonkihara pelastaa. Voit laittaa hiuksiin kiharoita esim pötköillä niin ei rasita pituuksia kuumakäsittelyllä. Jos hius on lättänä ja sileä (ei värjätty) niin kannattaa vaikka värjätä tai laittaa cassiakäsittely tekemään hiuksesta tuuheamman näköisen, liukas hius menee lättään ja näyttääkin lirulta pahemmin.
Ainiin ja hiustenlähtö stressistä voi sitten tulla viiveellä, eli jos sulla on huonompi kausi takana niin se voi kostautua hiustenlähtönä vasta 6-12kk päästä. Eräällä tutulla selviytyjät-kilpailijalla tuli sulkasato puolen vuoden päästä kuvauksista.
-4
mites hormonitasapaino? syötkö e-pillereitä? mulla nimittäin pillerit pudotti puolet hiuksista päästä. Kun lopetin niin hiusten kasvu palautui pikkuhiljaa, ei ikinä ennalleen mutta parannusta on.
Stressi vaikuttaa myös tosi paljon hiusten kasvuun.
Naisilla yleisin hiustenlähdön syy on raudanpuute.
Eli mikäli sinulla on anemiataustaa (hemoglobiini sekä ferritiini alhaiset), on todennäköistä, että ferritiini eli varastorauta on ainakin alhainen nyt parasta aikaa.
Korjattiinko se ferritiini koskaan tarpeeksi ylös (syömällä rautaa tarpeeksi pitkään)? Vai lopetitko rautakuurin siihen, kun hb saatiin ylös? Parissa kuukaudessa korjaantuu hb, mutta varastoraudan eli ferritiinin täyttämiseen voi mennä jopa vuosi.
Ferritiinin tulee olla yli 70-80, kunnes hiuksia ei enää lähde.
Sinulla on runsaat kuukautiset, joten tarvitset ehdottomasti lisärautaa. Käy mittauttaa ferritiini.
Jos englanti taipuu, katso täältä:
low ferritin and hair loss
https://www.youtube.com/results?search_query=low+ferritin+hair+loss
Syön jatkuvasti rautalisää, biotiinia, monivitamiinia,kalsiumia jne. Hiuksia olen masennukseni takia pessyt harvemmin.. luulin silloin joskus että hiuksia kannattaakin pestä harvoin mutta nyt luettuani netistä niin pitäs pestä liki päivittäin että päänahka pysyy puhtaana ja hiukset kasvavat, näyttää siltä että varmaan alan pesemään ainakin useammin hiuksia.
E-pillereitä syön mutta olen syönyt jo vuuuosia ja tämä on tosiaan uudehko ongelma joten ei varmaan niistä johdu. Stressiä minulla oli pääsykokeiden aikaan paljon ja nyt oli läheisen kuolema taannoin että lähtee varmaan taas myöhemmin senkin takia runsaasti...
Ap
Onko sulla ehkä PCOS? Jos sun testosteroni on liian korkealla, niin tuota voi tapahtua. Asia kannattaisi ehkä tutkia. Etenkin, jos olet karvainen ja/tai sulla on partakarvoja. Mä veikkaisin hormoneita syyllisiksi tuohon kun tuo kuulostaa "miestyyppiseltä" kaljuuntumiselta.
Tyypillinen pälvikalju (alopecia areata) nimittäin on juuri semmoista, että tukkaa lähtee sellaisista kolikon kokoisista länteistä ympäri päätä, tosin siitä on olemassa myös harvinaisempia muotoja, joissa tukkaa lähtee eri tavalla.
Otan osaa. Mä olen mies ja munkin tukka harventui huomattavasti yhtäkkiä jonkin aikaa sitten. Se on tietty mulle eri juttu, mutta tuntuu pahalta silti. Osa on kasvanut ilman mitään lääkkeitä tai muuta takaisin. Epäilen pälvikaljun ja miestyyppisen kaljuuntumisen yhteistoimintaa.
Kannattaa käydä lääkärissä. Apteekista saa lääkkeitä tuohon ilman reseptiä, joskin ne maksaa jonkun verran. Ne kiihdyttävät päänahan verenkiertoa. Lääkäri voi myös määrätä testosteronin sivutuotetta DHT:tä blokkaavaa ainetta, jos tuo johtuu liiasta testosteronista.
Kokeile myös tuota raudan/ferritiinin syömistä, jos sulla on anemia. Ei siitä ainakaan haittaa ole, joskin se voi olla kuulemma rankkaa vatsalle. Siskoni piristyi paljon lisäraudan ansiosta.
Tsemppiä. Stressi ja masennuskin aiheuttaa kaikenlaista vahinkoa kropalle. Eikä tuo kaljuuntuminen varmasti ainakaan helpota oloasi.
Ja hei, vaikka kaljuuntuisit niin pahasti, että joudut ajelemaan tukkasi pois, niin et varmasti ole yksin! Hae vertaistukea ja selaile esim. redditin alopecia-palstaa. Tukka on monelle katoava luonnonvara ja syitä on monia. Varmasti selviäisit voittajana siitäkin. Eikä tuossa ole mitään hävettävää. Elämässä tulee eteen näitä juttuja. Youtubessa on myös naisia, joilla ei olle enää tukkaa. Englantia jos osaat, niin selaa nettiä. :)
Kuinka suurta rauta-annosta syöt? Onko ferritiiniä koskaan mitattu?
Pyydä lähete KILPIRAUHAS verikokeeseen. Kilpirauhasen häiriöt ovat yksi syy hiusten lähtöön ja ohenemiseen.
Eikö kukaan?