Onko tälläinen teidän mielestä normaalia käytöstä?
Olimme eilen käymässä kaupassa ja miehen kaveri oli myös. Kun piti hakea grillattavaa illaksi.
Meillä oli 2 koria täynnä tavaraa, kuten salaattiaineksia, sinappia, grillattavaa yms...
Miehen kaveri osti sixpäkin kaljaa, 2 pulloo limsaa yhden paketin grillipihvejä (4kpl) karkkia ja 2 jäätelöä!!!!
Hänen tyttöystävänsä tuli siis vasta myöhemmin meille...
Karkkia ei mulle, miehelle eikä lapselle tarjottu ja jätskitkin he söivät löhöttäen meidän sohvalla, siten, että mä jouduin istumaan ison mahan kans (raskaana kun olen) keittiön tuolilla.
Onko se ihan normaalia käytöstä?
Kommentit (37)
Tuskin sitä että syöttävät koko perheen.
Meillä on tapana ystävien kanssa grillatessa etukäteen sopia mitä kukin tuo. Joku tuo kanaa, toinen lihaa, kolmas makkarat ja nakit, neljäs tekee salaatin ja tuo patonkia etc. Aina pyritään että olisi tasapuolista kaikille, niin että ei käy siten että joku aina maksaa kaikkien syömiset. Hyvin on sujunut ja ruoka laitetaan yhdessä, että yhden ei tarvitse raataa itsekseen.
" En tarkoittanut että heidän pitää tuoda omat eväät ja ostaa meidän lapselle karkkia. Mutta hyviin tapoihin mielestäni kuuluu se, että tarjotaan muillekin karkkia tai mitä syökään.
Ja sitä tarkoitin, että olis nyt se kaveri voinut maksaa jotkut salaattiainekset taikka kaikki grillattavat. Eikä ainoastaan omat grillattavat ja juomat ja jätskit!!!"
Puhutko tässä vähän ristiin?? Eli ei tarvitse tuoda, mutta olisi sitten kuitenkin pitänyt maksaa ne grillattavat????
" Mielestäni on törkeää ostaa itselleen omat ruoat ja kuitenkin syödä sitten meidän ostamia ruokia...."
Vieraille yleensä tarjotaan ruokaa! Teidän vieraat on olleet ihan fiksuja, että yleensäkin ovat tuoneet itselleen ne grillattavat (mitkä nyt varmaan oli ne kalliimmat ruuat?). Minusta heidän ei olisi välttämättä edes tarvinnut niitä tuoda, mutta olivat kohteliaita ja toivat. En minä ainakaan oleta että meidän vieraat toisivat jotakin! Ja etenkin silloin nuorempana kavereiden kanssa saatettiin hyvinkin ostaa itselle joku karkkipussi vaikka kylässä oltiinkin =) Ehkäpä vieraanne ajattelivat ettei teidän tarvitse tarjota mitään jälkiruuaksi vaan tuovat omansa?
Jos teidän talous kaatuu niiden salaattien tarjoamiseen niin ei varmaan kannata kutsua heitä toiste kylään..Ja ostakaa jatkossa ne omat jätskit niin ei harmita ;)
Ymmärrän kyllä ap:n pointin, kuvittelisin niin. Olisi eri asia jos kaveri kutsuisi vastavuoroisesti grillaamaan ja tarjoaisi silloin, mutta yksipuolinen tarjoilu on varmasti rasittavaa. Ja toiseksi, jos yhdessä grillataan ja toiset tuovat jotain, niin kaikillehan siitä tarjotaan. Vaikka edes tyylin vuoksi. Eli ei tuoda omia eväitä joita yksin nurkassa napostellaan, vaan tarjotaan niistä muillekin. Eihän tuon yhdenkään grillisakin grillaus mene niin, että joka toi nakit, syö nakit, joka toi lihat, syö vain lihat.
Mutta miehesi kaveri ei tajua tätä, ei vaikka rautalangasta vääntäisit. Vähennä tarjoilua, niin ei tule paha mieli itsellesi. Hanki halvinta makkaraa ja sinappia vain seuraavalla kerralla.
niin ehkä silloin ymmärrät mikä asia mua tässä eniten pännii!!
ap
ei täällä oikeesti voi olla näin tyhmää porukkaa... vai voiko
Ja jos olet, niin miten? Ehkä he eivät ole sen kummemmin asiaa ajatelleet (siis sitä että he eivät ikinä tarjoa samalla tavalla).
Jos olet jutellut heidän kanssaa tästä, eivätkä silti ole ymmärtäneet pointtiasi, niin seuraavalla kerralla ilmoitat että jääkaappi on tyhjä...voi voi..
He lähtevät hakemaan jotain joko kaupasta tai kiskalta.
Kerran he tuli meille yhden pakastepizzan kans kun sanottiin ettei meillä ole sillä kertaa mitään ruokaa....Joten voitte sitten päätellä...
ap
Tietenkin vieraiden olisi pitänyt tarjota jädet ja karkit teillekin,kun kerran niitä ostivat ja teillä söivät. Tuttua mullekin tuollainen. samoin ei kiitoksen sanaa,kun valmiille ruoalle pääsevät.. Ärsyttävää..
Minulta kyllä löytyy ymmärrystä ap:lle.
Meillä kaveri piiriin kuuluu yksi tyyppi joka on todella pihi omista rahoistaan,ei IKINÄ tarjoa baarissa muille juomia mutta on heti ensimmäisenä jonossa huutamassa " mulle,mulle" jos joku meistä muista tarjoaa.
Kerran ilkesi maksattaa minulla baarin sisäänpääsymaksun 10e kun lippuluukulla ei toiminut pankkikortti ja vain käteinen kelpasi mutta ei kertaakaan kysynyt voisiko tarjota siitä hyvastä esim, kaljan tai maksaa rahaa takaisin.
Tulee kylään ja heti ensimmäiseksi kysyy olenko ajatellut tarjota mitään syötävää(??!!)
Tuo yhteisiin illanistujaisiin vain pari pulloa siideriä ja loppuillan ryystää muiden juomia..
Ja tässä ei ole kyse siitä etteikö kaverille voisi tarjota jne. mutta välillä tympii olla vain antavana osapuolena,
ja jos mennään kylään ja ostetaan karkkia ja jäätelöä yms.
NIIN KYLLÄ NIITÄ TARJOTAAN MUILLEKKIN!!
mutta loukkaantuisin suorastaan jos joku toisi omat eväät meille! Mitään ei todellakaan tarvitse tuoda, mutta jos jotain tuo niin tietysti se on silloin kaikille.
Kyllä raivoissani olisin minäkin jos joku olisi noin huonotapainen. USkomattomia juntteja!!!!!!!!!!!!!
Itsestään selvää pitäis olla kaikille että isäntäväki tarjoaa ruoat ja juomat, ellei nyyttäreistä erikseen sovittu. Ja että on kaikin puolin sopivaa tuoda jotain pientä jaettavaa JOS haluaa osallistua. Mutta omat eväät?!!! vain itselle!
*taivastelee*
homma menee usein jopa niin, että vieraat eivät osta mitään tai korkeintaan jonkin pienen tuliaisen. Jos kutsun jonkun meille, niin tarjoamme kyllä mielellämme sapuskat ja päinvastoin. Joskus nälkäinen kahvilletulija on tuonut mukanaan itselleen ruokaa, kun on kaivannut kunnon ateriaa, eikä siinä mitään ihmeellistä ole.
vaikka olenkin sitä mieltä että vieraiden ei kuulu ostaa mitään syötäviä ellei ole etukäteen sovittu nyyttäreistä.
Olisihan se ikävää olla jatkuvasti tarjoamassa yhdelle tyypille joka ei koskaan itse anna mitään.
Mutta ap, sen sijaan että valittaisit asiasta täällä, voisit ottaa asian puheeksi näiden ihmisten kanssa ja sopia että ensi kerralla he tuovat grillattavat ja te tarjoatte lisukkeet, nyyttäriperiaatteella. Ehkä näillä ihmisillä ei vain ole tilannetajua itsellään, tiedän itsekin yhden tällaisen ihmisen ja hänelle on vain pakko sanoa suoraan miten asiat on koska hän ei muuten tajua.
Emäntä ruokkii talon vieraat ja sillä siisti, tai sitten ei kutsu vieraita, jolloin kutsumattomille vieraille riittää ihan kodin arkitarjoilut.
päähän valmistaa salaatteja yms.?
Sano ensi kerralla näille ihmisille, mitä odotat heidän tuovan mukanaan tai jätä kutsumatta kokonaan, jos ahdistaa.
Luulis nyt käsittävän että vois ostaa myös jotain muutaki ku ne pihvit ja kaljat itselleen.
En minä ainakaan pystyis menemään mihinkään grillailemaan ja viemään/ostamaan vaan ne tarvikkeet mitä itse syön....
Ja on vähän noloo sanoo kaupas et voisiks ostaa sitä ja tätä tai maksaa näsitä puolet...prkl....
ap
Jonkinlainen vastavuoroisuus pitää toimia näissä kylästelyissä.