Jyväskylä EI tule sanasta JYVÄ
Tämä opetetaan koulussa jo viimeistään kolkkiluokalla. Jyväs = peilautuma esim. järven rantaviivassa. Ei jyvä. Joten mm. Ryynibyy-hassuttelut ovat väärin.
Kommentit (65)
Tiesin tuon. Enemmistö ei tunnu tietävän. Ei toki yllätä.
Järviä ja kukkuloita. Helmiä sioille.
Tuo on vain hienompi termi Jyskylälle.
Ketä oikeasti kiinnostaa joku tuppukylä keskellä perämetsää?
Vierailija kirjoitti:
Hassuttelu on aina oikein.
Hassutellakseen on ensin tiedettävä fakta, jota sitten väännetään hassuksi. Ryynibyy-tyypeiltä on puuttunut tieto alunperinkin päästä.
Tamperehan siis tulee tamponista hahahahahaha
No enpä tätä tiennyt vaikka Jyväskylästä olenkin ja siellä kouluni käynyt eppuluokasta asti.
Vierailija kirjoitti:
Ketä oikeasti kiinnostaa joku tuppukylä keskellä perämetsää?
Ei minua ainakaan kiinnosta elämäsi velkaluukussa Suur-Espoovantaalla.
Hankokin tulee sanasta Hangon keksi.
Jyväskylä: meillä on järviä, voidaan vaikka vetää moottoritie järven rantaan. Muut: WTF?
Miten kolkkiluokalla voi opettaa sellaista, mitä tutkijatkaan eivät tiedä? Tuon sanan etymologiasta on vain spekulaatioita, todellisuudessa ei tiedetä, mistä jyväs-alku on peräisin ja teorioita on ainakin viisi erilaista.
Vierailija kirjoitti:
No enpä tätä tiennyt vaikka Jyväskylästä olenkin ja siellä kouluni käynyt eppuluokasta asti.
Oletko muuten koskaan miettinyt, miksi leveässä maastokäytävässä kulkeva Länsi-Päijänteentie katkeaa yhtäkkiä T-risteykseen Hippokselle?
Minä en ota vastaan tietoiskuja ihmisiltä, jotka puhuvat viikki- ja kuukkiluokista.
Aplla on väärää tietoa. Jyväskylä tulee nimenomaan sanasta jyvä. Ennen muinoin muuramen leipurimestari pienessä maistissa haki tarpeita Jyväskylästä. Jos ihan tarkkoja ollaan se oli jyväshkylä.
Ei Sodankylän nimikään liity sotaan millään lailla. Silti sitä kutsutaan Pyssykyläksi.
Joku raja! kirjoitti:
Minä en ota vastaan tietoiskuja ihmisiltä, jotka puhuvat viikki- ja kuukkiluokista.
Se ei kiinnosta ketään mitä otat vastaan mitä et
Hassuttelu on aina oikein.