Virikehoito?
Kotona pian 3kk vanha vauva. Esikoinen 3,5 vuotta ja selkeästi kaipaa jo kavereita. Tähän asti käynyt 3x viikossa kerhossa. Kerho kestää 2h, joten tuntuu että vien lapsen sinne, tulen kotiin ja saan melkein samantien lähteä takaisin. Olisko ihan kauheeta laittaa lapsi päiväkotiin esim kahtena päivänä viikossa kuudeksi tunniksi esim klo 9-15?
Kommentit (9)
Itse tietänet parhaiten. Jos selvästi on tarvetta enemmän sosiaalisille suhteille, niin sitten joko päiväkotiin tai jos paikkakunnallanne on mahdollisuus, niin ravaat ahkerasti avoimessa päiväkodissa tai muissa saman tyyppisissä aktiviteeteissa. Mä olen valinnut tuon jälkimmäisen. Näin olen voinut pitää isomman lapsen kotona ja samalla tarjota hänelle leikkikavereita ja muita leikkimismahdollisuuksia kuin mitä kotona tai lähileikkipuistossa olisi. Noissa käyminen rytmittää myös kivasti päivää ja ovat joustava vaihtoehto. Jos ei aina jaksa tai tiettyyn aikaan ei sovi, niin voi vain jättää menemättä ja ei maksa mitään.
Ei kuulosta kauhealta. Lapset on kuitenkin niin erilaisia, että jollain kestää tosi kauan sopeutua tuollaisiin päiväkotipäiviin ja toinen taas on heti kuin kala vedessä. Itse tietänet, että millainen lapsesi on.
En kyllä itse laittaisi. Leikkipuistot on hyviä paikkoja löytää leikkikavereita. Sieltä kerhosta voi löytyä muita kotona hoidettavia lapsia, joiden kanssa sopia leikkiaikoja. Ole itse aktiivinen ja sovi asioista, jos tiedät sieltä lapselle mieluisan kaverin. Meidän oma tyttö oli päiväkodissa 2-3 päivänä viikossa 5-vuotiaana, kun olin itse opintovapaalla työstä. Lähinnä lähiopetuspäiviksi sovin päivähoidon, muutoin tyttö oli kotona ja opiskelin siinä sivussa. Joskus oli jopa viikon taukoja hoidosta poissa. Vaikea oli siellä päiväkodissa saada ”omaa” kaveria. Siellä oli tiiviit kaverisuhteet heillä, jotka oli hoidossa päivittäin. Tavallaan tyttö oli eskariin asti (vajaan vuoden) ”vierailija” päiväkotiryhmässä.
Tätä mä just mietin,että ryhmäytyykö jos on siellä vaan 2-3 päivänä viikosta..mä olen itse niiiin julmetun epäsosiaalinen, etten kykene missään hiekkalaatikon äärellä leikkitreffejä alkaa sopimaan silloin jos joku sattuisikaan puistoilemaan. Yleensä puistoillaan kaksin. Asutaan alueella, jossa tämänikäiset ilmeisesti ovat jo päikkärissä ja vanhemmat luomassa uraa...
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä just mietin,että ryhmäytyykö jos on siellä vaan 2-3 päivänä viikosta..mä olen itse niiiin julmetun epäsosiaalinen, etten kykene missään hiekkalaatikon äärellä leikkitreffejä alkaa sopimaan silloin jos joku sattuisikaan puistoilemaan. Yleensä puistoillaan kaksin. Asutaan alueella, jossa tämänikäiset ilmeisesti ovat jo päikkärissä ja vanhemmat luomassa uraa...
Täällä toinen epäsosiaalinen, joka kokee leikkitreffit lähin hyvin ahdistaviksi. Niinpä käytiin samankaltaisessa tilanteessa joka päivä samassa puistossa, jotta tulee tutuksi siellä paljon käyvät. Pari kaveria sitten löydettiinkin, joiden kanssa sovittiin treffejä puistoon.
Vierailija kirjoitti:
On se varmaan ryhmästäkin kiinni, mutta jos Maija ja Saija ovat hyviä kavereita keskenään ja molemmat hoidossa lähes joka arkipäivä, niin ei ne välttämättä vapaaehtoisesti halua kumpikaan leikkiä Leenan kanssa, joka on hoidossa vain 2 päivää viikossa. Tietysti päiväkodissa on myös ohjattuja ryhmiä, jolloin sanotaan, että nyt nämä kolme leikkii keskenään tai että askartelemaan tulee nämä ja nämä lapset. Voi olla lapsen omastakin itsetunnosta kiinni, miten hän sen kokee, jos kukaan ei ensisijaisesti halua hänen kanssaan leikkiä. Kerhoissa on vähän eri tilanne, kun kaikki käy vain pari tuntia siellä.
Täälläpäin on päiväkodissa ”virikeryhmä” erikseen. Hoitoaika 4 päivänä viikossa 4 h/päivä. Mutta täällä tosin subjektiivisen hoidon piirissä on erittäin vaikea päästä tavallisiin ryhmiin.
Mulla melkein samanikäiset lapsetkaan isompi käy päiväkodissa 20h/viikko. Ystäväni samassa tilanteessa, eli lapsen kanssa kotona ja isompi tekee täyttä päivää päiväkodissa.