Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Salasuhteessa olevan aviomiehen kootut selitykset

Avioliiton satamasta valot sammuneet
18.10.2018 |

Avioliitto on lupaus , sopimus, sitoumus. Kumpikin suostuu siihen juuri siksi, koska haluaa luotettavan kumppanin. Ei ole katsokaas pakko sitoutua, jos ei vaan pysty. On näitä puolisoita tullut nähtyä, jotka rikkovat sopimuksen, minkä pitäisi olla pyhin, tärkein ja rakkain. Ja selitys on yleensä, trauma, kriisi tai itsetunnon puute. Enpä ole koskaan kuullut, että joku pettäisi esim työsopimuksen, menemällä naapuri firmaan muutamaksi tunniksi töihin, kun tuli semmonen kriisi, tai oli trauma, tai halusi kokeilla. Jäätelömakuja on monia, niitä voi kokeilla. Harrastuksia voi testata, mikä tuntuisi omimmalta. Tiedän, huonoja vertauksia, mutta itse pidän avioliittoa tärkeämpänä, kuin työsopimusta, siksi heitin tuollaisen vertaus kuvan. Eikä se menisi työnantajalle läpikään tuommoinen selitys, mutta joillekin vaimoille se menee! Nähty on. Voi vaan vierestä surullisena seurata, että ovatko he niin tyhmiä, että uskovat ihan kaiken?? Joillain miehillä vain on moraali ja lojaalius korkeampi muita kohtaan , kuin vaimoaan. Ei voi kuin nauraa vaimoille, jotka täälläkin puolustelevat pettäviä aviomiehiään. Aloituksen tein, koska en voi asiasta ystävieni kanssa puhua riitelemättä. Yhtä on mies pettänyt ja oman miehen puolustaminen on tosi hyökkäävää. Yksi on suhteessa varatun miehen kanssa ja selityksiä, miksi mies ei jo eroa, tulee viikottain. Olenko vain kaveriporukan vähiten sinisilmäinen, vai miksi minua raivostuttaa nämä pettävät miehet ja heidän raasut vaimonsa?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi keskustella asiasta ja sanoa, että olen nyt kurkkua myöten täynnä mansikkakakkua ja minä HALUAN mustikkapiirakkaa.

Koska suurin osa ihmisistä pitää tuota henkilökohtaisena loukkauksena. Sinä et saa haluta muita enää koskaan - sehän on se yksiavioisuuden sopimus. Osa jopa ajattelee, että seksin haluaminen jonkun toisen kanssa kuin oman kumppanin on mielenvikaista, kuten kallonkutistaja-kirjoittaja ylempänä.

Vähän vaikea noista lähtökohdista on lähteä asiasta keskustelemaan. Moni ei yhteen mennessään ota lukuun, että mieli saattaa muuttua vuosien ja vuosikymmenten kuluessa. Kun on mennyt lupaamaan, niin kyse onkin sitten moraalisesta sopimusrikkomuksesta, rakkauden tuhoamisesta, itsetunnon murentumisesta ja vaikka mistä - asia on jäätävä tabu.

Minä en usko yksiavioisuuteen, mutta elän sellaisessa suhteessa. Meidät on opetettu tähän eikä me oikein muuta osata. Arvatenkin jäädään paljosta paitsi kun ollaan näin juuttuneita moraalisiin ennalta määrättyihin raameihin.

N48

Vierailija
22/27 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkutyttö ja domina kirjoitti:

En usko että mikään parisuhde jossa molemmat siis aidosti rakastavat toisiaan ole onnellinen jos molemmat/toinen osapuoli käy tyydyttämässä seksuaalisia tarpeitaan muualla. Ei toi Sir- Selostajakaan nyt kovin onnelliselta vaikuta.

Aika pitkälle vietyjä päättelyitä muutaman tekstirivin perusteella. Mutta, onneksi maa on vapaa, ja sinä voit omassa päässäsi miettiä asian ihan miten ikinä haluat. Mikä selitys ikinä auttaakaan sinua nukkumaan yösi paremmin ja jaksamaan läpi elämän.

Mutta älä kuvittele, että sillä on mitään tekemistä totuuden kanssa. Se että osa ihmisistä voi erottaa seksin ja rakkauden, voi yllättää jos ei tiedä paremmin. Tämä voi kuulostaa hassulta, että kaikki ei toimikkaan kuten itse haluaa, mutta sellaista se elämä on.

Se millä taas on merkitystä, on tämä:  olemme vaimoni kanssa onnellisempia kuin koskaan, kotona toimii kaikki joka osa-alueella, turha mustasukkaisuus ei vaikuta meidän elämään tai ihmissuhteisiin, ja välillämme vallitsee luottamus, mitä en nähnyt ikinä esimerkiksi omien vanhempieni liitossa koskaan.

Mutta tottakai minulla on kurjaa oikeasti, täytyy olla!! Eihän ihmiset nyt voi toimia kuin rationaaliset järkevät aikuiset, jotka ei toimi sokeasti tunteidensa pohjalta, ja keskustelee asiat selväksi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja kotona toimintaa 1 -3 kertaa viikossa. Niin on kuollutta menoa kyllä

Vierailija
24/27 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Selostajan kertomukset kokemuksista tuntuisivat itselle oudoilta ja vierailta - jopa vääriltä - ne kannattaa silti ottaa huomioon. Näin ajattelemme vaimoni kanssa sen vuoksi, mitä itse olemme elämämme aikana oppineet. Lyhyesti joitakin näkökulmia ja esimerkkejä asiasta:

Kauan sitten yksi parhaimmista ja tärkeimmisä ystäväpariskunnistamme päätti pyytää vastasyntyneen esikoisensa kummiksi ainoastaan puolisoani. Syy tähän oli, että olimme vaimoni kanssa tuolloin melko nuori, seurusteleva pari - ja koska minulla oli kaikkien hyvin tuntemaa entisyyttä naisten kanssa. Ystävämme vaurautuivat siihen, ettei suhteemme ja myöhempi avioliittomme ehkä kestä.

Ystäväpariskuntamme erosi hiljattain. Syy eroon oli perheenäitiä jäytävä mustasukkaisuus puolison naispuolisesta kaverista - ja tunne siitä, ettei avioliitossa ollut koskaan ollut ystävyyttä. Ei auttanut, vaikka kyse ei ollut miehen tapauksessa suhteesta, vaan pelkästä opiskeluajoista juontavasta hyvästä kaveruudesta. Yhtä vähän auttoi, että mies teki kaiken, minkä suinkin osasi avioliiton pelastamiseksi. Hänet jätettiin.

On selvää, että ystäviemme tapauksessa Selostajan kuvailema elämä ei olisi koskaan tullut parille kysymykseen. Monien eroon liittyvien keskustelujen lomassa ystäväni on kuitenkin tullut tietoiseksi minun ja vaimoni suhteellisen liberaalista liitosta. Ja oppinut samalla paljon uutta. Yhteisesti emme ole kokemuksissamme vielä yhtä pitkällä, kuin Selostaja puolisoineen, mutta paljon pidemmällä kuin monissa liitoissa ollaan. Meidän erikoisalaamme ovat yhteiset kylpyläpäivät sekasaunoineen ja alastonuinteineen muiden samanhenkisten ihmisten kanssa. Mielellämme laajentaisimme kokemuksiamme, mutta ensin pitäisi tutustua oikeisiin ihmisiin. 

Eronnut ystäväni on yksi fiksuimmista tuntemistani ihmisistä. Kuultuaan kokemuksistamme ja omista ja puolisoni ajatuksista, hän ei oikopäätä sännännyt tuomitsemaan. Hän kuunteli - ja asioita pohdittuaan totesi tehneensä yhdessä puolisonsa kanssa monia virheitä. 

Mielestäni tärkein Selostajan riveiltä ja rivien välistä nouseva asia on se, että usein avioliitossa tai muussa parisuhteessa saa juuri sen, minkä on valmis menettämään. Paradoksaalista, mutta usein niin totta. Asia toimii monissa tapauksissa myös toisinpäin: yritys rakentaa avioliittoa kahlitsemalla kumppani sopimuksin, omalla käytöksellä tai muilla tavoin, tai liiton perustaminen esimerkiksi illuusioon "olen kumppanilleni kaikki, joten hän ei koskaan edes vilkaise ketään toista" ovat kaikki hyviä ja melko varmoja tapoja ajaa avioliitto lopulta kriisiin ja jopa eroon.

Puolisoni kanssa ymmärrämme kyllä myös alkuperäistä keskustelun avaajaa. Mekin olemme yhden kerran katkaisseet hyvän ystävyyden sen jälkeen, kun puolisoni ystävä ja lastemme kummi ei kaksi vuotta kestäneen ulkopuolisen suhteen jälkeen ollut edelleenkään halukas eikä valmis kohtaamaan omaa puolisoaan ja olemaan tälle reilu ja rehellinen. Meille oli lopulta liikaa istua pöydässä, jossa yksi neljästä aikuisesta oli aina ulkona omista asioistaan. Sellaisen katsominen ja tietäminen oli inhottavaa.

Jos jotakin haluaisimme ehdottaa, niin sitä, että erilaisten valintojen arvostelun ja syyttelyn sijaan kannattaisi avoimesti kuunnella toisella tavalla eläviä ihmisiä. Olivatpa avioliiton pelisäännöt mitkä hyvänsä, niin jokaisessa ratkaisussa on vahvuuksia sekä konkreettisia mahdollisuuksia pilata touhu. Itse olemme puolisoni kanssa Selostajan linjoilla ja mielestämme hyvästä syystä. Mutta jos joku valitsee toisin... no, mitäpä se meille kuuluu.

Vierailija
25/27 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Antaa oikeuden... mutta useimmiten se haluton kun EI anna oikeutta ulkopuoliseen suhteeseen, vaan katsoo omaksi oikeudekseen määrätä puolisonsa elämään ilman seksiä, millä helvetin logiikalla? Ja sitten ihmetellään ja itketään kuinka puoliso jää kiinni pettämisestä, meillähän oli hyvä parisuhde, okt, lapset ja kesämökki, MIKSI se kusipää petti??

Suurin osa oettää vaihtelunhalusta, ei siksi, ettei kotona olisi seksiä.

Tässä ketjussa asia on ilmaistu mansikkakakulla ja mustikkapiirakalla, mutta vertaus meni näköjään sinulta ohi.

Vierailija
26/27 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

PiirakatJakoon kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi keskustella asiasta ja sanoa, että olen nyt kurkkua myöten täynnä mansikkakakkua ja minä HALUAN mustikkapiirakkaa.

Koska suurin osa ihmisistä pitää tuota henkilökohtaisena loukkauksena. Sinä et saa haluta muita enää koskaan - sehän on se yksiavioisuuden sopimus. Osa jopa ajattelee, että seksin haluaminen jonkun toisen kanssa kuin oman kumppanin on mielenvikaista, kuten kallonkutistaja-kirjoittaja ylempänä.

Vähän vaikea noista lähtökohdista on lähteä asiasta keskustelemaan. Moni ei yhteen mennessään ota lukuun, että mieli saattaa muuttua vuosien ja vuosikymmenten kuluessa. Kun on mennyt lupaamaan, niin kyse onkin sitten moraalisesta sopimusrikkomuksesta, rakkauden tuhoamisesta, itsetunnon murentumisesta ja vaikka mistä - asia on jäätävä tabu.

Minä en usko yksiavioisuuteen, mutta elän sellaisessa suhteessa. Meidät on opetettu tähän eikä me oikein muuta osata. Arvatenkin jäädään paljosta paitsi kun ollaan näin juuttuneita moraalisiin ennalta määrättyihin raameihin.

N48

Saa sitä haluta, ei vaan saa suorittaa. Eikä tietenkään loukata kumppania halullaan ulkopuolisia kohtaan.

Vähän niin kuin saa haluta levyllisen suklaata joka päivä, ei vaan saa syödä joka päivä, koska silloin lihoaa.

Itsekontrolli, ja -hillintä, on sivilisaation peruskivi.

Vierailija
27/27 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa sitä haluta, ei vaan saa suorittaa. Eikä tietenkään loukata kumppania halullaan ulkopuolisia kohtaan.

Kysyn, koska en ymmärrä : jos oma kumppani saa määrän X (tai mikä on hänelle tarpeeksi) seksiä, rakkautta, huomiota ja hellyyttä suhteessa, niin miten ulkopuolelle suuntautuva halu on kotoa päin jotenkin pois?

Olettaen tietenkin, ettei ulkopuoliset asiat muodosta terveysriskejä, eikä syö varsinaisesti aikaa pois primääristä suhteesta, vaan naamioituu kaiken muun sosiaalisen elämän joukkoon. Meillä ainakin on ihan platonisia ystäviä molemmilla, mitä näemme ilman että kumppani on läsnä.

Koetan siis ymmärtää että onko tässä nyt kyse vain siitä että seksille lastataan jotain ylimalkaisia odotuksia ja rakkaus-vaatimuksia, mitä en vain itse tunnista? Vai onko tässä joku omistamisen halu toiseen ihmiseen?

Kysyn tätä täysin ilman kynsiä ja hampaita, koska en enää nykyisin osaa perustella asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan