Lainasin kirjastosta dvd:n joka meni naarmulle eikä enää toimi, joudunko korvaamaan sen?
Jos vaan työnnän sen palautusautomaattiin muiden mukana niin huomaako kukaan? Tarkistaako joku levyt? Jos, niin paljonko korvaussumma on?
Kommentit (19)
Ainakin meillä ne tarkistetaan joka palautuksen jälkeen silmämääräisesti. Kasvata munat ja lakkaa trollaamasta.
Kyllä joudut. Josko ihan vain rehellisesti tunnsutaisit saman tien, etkä yrittäisi nolosti kusettaa. Säälittävää vastuun pakoilua tuollainen.
Miten se voi vaan "mennä" naarmuille? Joudut.
Yksi hyvä syy, miksi sinun ei tarvitsisi korvata rikkomaasi toisen omaisuutta?
Ei niitä testata että toimiiko mutta kun seuraava sen lainaa ja ilmoittaa että ei toimi niin sinuun otetaan yhteys.
Viet sen tiskille ja sanot että levy oli niin huonossa kunnossa ettei sitä pystynyt edes katsomaan.
Tietysti. Olet rikkonut jonkun toisen omaisuutta. Voit hommata uuden levyn tilalle, tai sopia kirjaston kanssa korvaussummasta.
Kaikki levyt tarkistetaan naarmujen, tahrojen yms. varalta. Kun havaitaan naarmuuntunut levy, sen toimiminen tarkistetaan vielä erikseen. Jos levy ei toimi, lähetetään viimeisimmälle lainaajalle -tässä tapauksessa sinulle- lasku tuhoutuneesta aineistosta. Korvaushinta vaihtelee aineistosta riippuen, mutta levyissä, DVD:ssä jne. on paljon korkeammat korvaushinnat kuin kirjoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Olet rikkonut jonkun toisen omaisuutta. Voit hommata uuden levyn tilalle, tai sopia kirjaston kanssa korvaussummasta.
Levyjen kohdalla ei ole mahdollista ostaa itse uutta korvaavaa aineistoa.
Mikset vain kävisi hoitamassa asiaa siinä tiskillä heti alta pois?
Vierailija kirjoitti:
Viet sen tiskille ja sanot että levy oli niin huonossa kunnossa ettei sitä pystynyt edes katsomaan.
Ei mene läpi kun jonkun tosi vanhan levyn kohdalla, koska ne tarkistetaan joka lainaamisen välissä. Lapsetkin voi sitten opettaa kohtelemaan levyjä asiallisesti.
Miten sait sen naarmuille?
Kysyn siksi, koska ostan joskus dvd:itä kirppiksiltä ja levyt on kuin hiekkapaperilla hiottuja. Miten voi normaalissa käytössä saada levyt naarmuille?
Vierailija kirjoitti:
Kysyn siksi, koska ostan joskus dvd:itä kirppiksiltä ja levyt on kuin hiekkapaperilla hiottuja. Miten voi normaalissa käytössä saada levyt naarmuille?
Irroitin sen siitä ympyrän pidikkeestä mistä kuuluu painaa samalla kun irroittaa levyn siitä, se juuttui jotenkin siihen ja siihen reikäkohtaan tuli irroittaessa halkeama.
ap
Menet vaa rehellisesti sanomaan miten kävi, voi käydä niinkin ettei tarvitse korvata :) joskus on aika tiukassa ne levyt kiinni.
Meidän kirjastossa koteloiden sisällä on lappu mihi voi kirjoittaa "palautetta" jos huomaa ongelmia katsomisessa, kerran lainasin vanhemman leffan mikä skippasi useamman chapterin kun oli niin naarmuinen levy. Lapulle kirjotin ja ei tullu mitään ongelmia minulle.
Kuinka pahasti levy on naarmuuntunut? Onko se selkeästi havaittavissa vai yksittäinen naarmu jossain?
Itse olen lainannut levyjä paljon ja joka kerran virkailija on katsonut levyn taustan. Tästä huolimatta meille on tullut levyjä, jotka eivät ole näkyneet yhtään tai ovat jossakin kohtaa jumittuneet. Että käytännössä varmaan on aika mahdoton sanoa, kuka on levyn pilannut. Se kannattaa muistaa, että nuo levyt maksaa melkoisesti. Yhdelle tutulle maksoi poikki mennyt lasten dvd liki 40e. Ja levy ei ollut uusi, vaan jo kauan lainattavissa ollut. Tuohon hintaan vaikutti kai lainauksien määrä, mitä enemmän lainattu, sitä halvemmaksi tuli.
Pari kertaa on itselleni tullut kauhea stressi kirjaston levyistä. Tuli palautuspyyntö levystä, jonka olin muistaakseni palauttanut. Kirjastosta sanottiin, että en ole palauttanut. Aivan älytön etsiminen eikä mistään. Yksi lapsista sanoi, että kyllä hän näki, kun palautit sen. Takasin kirjastoon, edelleen väitettiin, etten ole palauttanut. Sitten marssittiin dvd-hyllylle ja siellähän kotelo oli. Ja levy löytyi kirjaston kansioista. Ei edes pahoittelua tullut, kun eivät olleet hoitaneet palautusta oikein. Toisella kerralla puuttui tuplalevy ja taas etsittiin. Tai minä etsin. Olisi pitänyt heti uskoa, kun poika 8v sanoi, ettei toista levyä ollutkaan. Taas kirjastoon ja yllätys yllätys, levy heillä. Ja kommentti; oho, mites se on tänne jäänyt..
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaa minäkin ihmettelen :0 miten joku voi saada levyt niin huonoon kuntoon!! Kai ne väärällä tavalla pitävät käsissä niitä kun rasvanäpin jälkiä jne täynnä.
Kaiken huippu on ku jotkut pistää 5€(ja yli) hintaa naarmusille ja kotelossa irrallaan oleville levyille.
Kerran olin innoissani kun löyty yksi "olipa kerran ihminen" boxi ja hintaa olikohan 15€, no katoin boxin sisään niin halenneita levyjä 🙄
Onko kotivakuutus? Heh, taitaa kyllä olla omavastuuosuus sen verran suuri vakuutuksista ettei korvausta heru.
Mikä sen dvd:n naarmutti?
Olen lainannut dvd-levyjä kirjastosta ja ne olivat niin huonossa kunnossa, ettei katsominen onnistunut ollenkaan. Palautin levyn virkailijalle ja kerroin tilanteesta, jolloin levy poistettiin lainattavista ja hävitettiin.