Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehenne/teidän koulutus tai ammatti sekä sotilasarvo

Vierailija
18.10.2018 |

Poika armeijassa eikä ole menossa aukkiin/rukkiin. Isä tietenkin haluaisi pojan menevän. Pojalla on ensi syksyksi opiskelupaikka diplomi-insinööriksi jo valmiina. Miehen mukaan pitäisi mennä aukkiin/rukkiin, kun tulee opiskelemaan johtotehtäviin.

Mitä ootte mieltä? Onko aukista/rukista hyötyä myöhemmin työuralla? Mitä omat poikanne/miehenne/te olette tehneet ko. aikana?

Päätös on kuitenkin pojan oma!

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan olen melkein sitä mieltä, että jos poika ei osaa itse päättää meneekö AUKiin tai RUKiin, niin ei taida olla myöskään johtaja-ainesta.

Vierailija
42/49 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se vanhemmillekin suuri asia, jos poika menee aukkiin ja rukkiin. Kyllähän sitä pitää olla jälkikasvunsa asioista kiinnostunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on aukin käynyt DI, työskentelee teknisellä puolella markkinointipäällikkönä. Aktiivireserviläisenä on saanut useamman ylennyksen. Kysyin häneltä asiasta niin itse kommentoi että ei sillä inttitaustalla ole ainakaan hänen uransa kannalta ollut merkitystä. Nykyisessä työpaikassa ei kuulemma edes kysytty armeijan käymisestä.

Vierailija
44/49 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo, aukkiin mentiin jo aikoja sitten peruskausi loppui jo viikkoja sitten. Rukkiin lähti tänään ainakin Säkylästä.

Vierailija
45/49 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut hyötyä armeijan johtajakoulutuksesta. Aina välillä ihmettelen tätä kukkua, että se olisi vain raivopäistä käskyttämistä. Itsellä oli jo asepalvelukseen mennessä paljon johtamiseen ja kouluttamiseen koulutusta, esim. partiosta, seurakunnasta ja opettajaopinnoista. Siitä huolimatta sain sieltä paljon. Keskeinen juttu oli oppia että erilaista joukkoa johdetaan eri tavoin. Varmaan riippuu kouluttajista, mutta itselle oli hyvä juttu, lähinnä siksi, että naisena opin siitä, miten erilaista oli johtaa äijäporukkaa. Ruk:Iin minulla tosin ei ollut kunnon puolesta kyllä mahdollisuuksia, kisa oli niin kovaa, mutta erityisala-auk olikin toiveena.

On ollut hyötyä myös työuralla. Laitan sen itse näkyviin CV:ssä. Ei se mitään yksin ratkaise, mutta kertoo, että on tullut tehtyä erilaisia asioita eri porukoissa. Oikeasti opin siellä senkin, että tehtävät hoidetaan eikä ole aina selityksiä, joilla voi kuitata. Se on toiminut työelämässäkin - jos jotain pitää tehdä, se tehdään, toteutustapa vapaa. Oppi paljon siitä, ettei lankea mikromanagerointiin vaan antaa tavoitteen, aikarajan ja tarvittaessa neuvoja. Huomaan nykytyössä, että moni meistä ns. johtajista sotkeutuu "johtamaan" pikkuasioita eikä luota alaisiin. Omassa ryhmässä tuo intin taktiikka toimii, ryhmästä syttyy loistavia ideoita, kun tavoite on pureskeltu yhdessä eikä sen jälkeen mene sörkkimääm tiimityön kulkua, vähän vain seuraa ja tarv. neuvoo.

Vierailija
46/49 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sotilasarvoltani kenraali ja koulutukseltani useamman tieteenalan tohtori. Voin kokemuksestani sanoa, ettei kannata mennä armeijaan. Vapautuksen saa sanomalla olevansa vihreä ja homo. Varmasti poikasi onkin molempia.

Vierailija
47/49 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu sanoa "olen itse", vaan sanotaan vain "olen"! Eikö teille opeteta suomen kieltä siellä mpkk:ssa. Olet kyllä muuten fiksutyyppi, Emma K.

Siitä puhe mistä puute!

Vierailija
48/49 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä ja juuri DI:n. Erittäin hyviä työpaikkoja saa puolustusvoimilta mutta vain rukin käyneet. Palkkakin on ihan kilpailukykyinen teollisuuteen verrattuna.

Vierailija
49/49 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen C-babbers mies, jäi tykärin koulutus kesken parin kuukauden jälkeen, kun tuli leikkausta vaativa vaiva.

Tästä on haittaa lähinnä sellaisissa yhteyksissä, joissa on paljon RUK:n tai AUK:n käyneitä, jotka ovat pitäneet intistä. Perus rivimiehet harvoin ovat pitäneet intistä, koska rivimiehelle intti on melko paskaa ja ajanhukkaa, siinä missä AUK/ RUK porukka pääsee pätemään ja leikkimään herraa. Asiasta voi tosin kiistellä onko tuollainen leikki ajanhukkaa myös niiden kannalta, jotka leikissä pääsevät niskan päälle.

No, joka tapauksessa, yhtäkään ammattimiestä, joka olisi näitä asioita painottanut tai kysellyt tai edes inttiaikojaan muistellut, en ole työelämässä tavannut. Yleensä näistä asioista vielä aikuisenakin jauhavat ovat työelämässä niitä käsienheiluttelijoita, joilla ei ole omaa osaamista. Elikkä jotain myyntimiehiä, myyntipäälliköitä, projektipäälliköitä yms. tehtäviä, joissa ei tarvitse itse osata mitään, ja jotka eivät voi olla työstään ylpeitä, koska tietävät itsekin etteivät osaa mitään.

Sen sijaan ammattimiehet, kuten erilaiset tekniset suunnittelijat, koodarit, suunnittelupäälliköt, tuotekehityspäälliköt, teknologiajohtajat, jne. eivät ole ikinä näistä asioista puhuneet. Monilla on sivaritaustaakin, ja yleisesti vaikka olisivatkin olleet intissä niin mitkään rukit ei paljoa paina. Koska näissä tehtävissä vaaditaan osaamista. Ei riitä pelkkä käsienheiluttelu, eikä todellakaan riitä mikään armeijatyylinen käskytys vaan se on pikemminkin nopein tie tuhota koko vaativaa kehitystyötä tekevä asiantuntijaorganisaatio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi