Miten Helsingistä saisi nätemmän? Tukholmaan kun saapuu, niin kerronpa teille
Jostakin ihmeen syystä siellä tuoksuu tosi hyvälle. Ja vastaan kävelevät ihmiset tuoksuu hyvälle.
En tiedä käyttävätkö yleisissä tiloissa jotain ihmeellistä siivousainetta, kun joka paikka tuoksuu todella siistille. Kadut ovat puhtaat ja tunnelma valoista. Rakennukset ovat värikkäämpiä enkä tarkoita värikkyydellä kirkuvia värejä vaan sellaisia pehmeää keltaista, vihreää ja sinistä.
Helsinki näyttää nuhjuiselta. Kadut on likaisia ja kusi haisee. Talot ovat joko harmaita tai ruskean harmaita. Lisäämällä esim. keltaista vähän enemmän, kaupunki voisi näyttää kutsuvammalta. Harmaat rakennukset ovat jo mennyttä neuvostoaikaa.
Sitä paitsi on tutkittu juttu, että ihmiset mieltää keltaisen värin "rikkaammaksi" ja jos haluttaisiin, että turisteille Helsinki näyttäisi hienolta, voisi keltaista väriä lisätä eemmän. Helsingistä voisi saada niin upean kaupungin! Onhan meillä kaunis lumen valkoinen tuomiokirkkokin.
Helsingin rautatieasemalla tuoksuu hyvältä. Tuota samaa tuoksua voisi levittää muihinkin yleisiin tiloihin. Minusta on hienoa, että sellainen paikka kuin Helsingin rautatieasema on saatu pidettyä niin puhtaana. Vaikka ihmismassaa liikkuu ja sinne mahtuu kaikenlaista kulkijaa.
Mitä ihmeen pesuainetta ne siellä käyttää?
Sivuhuomiona, että kerjäläiset poistuneet kuvioista. Johtuuko talven tulosta?
Kommentit (32)
Ai niin! Ja jäi mainitsematta, että Tukholma metrotunnelissakin oli hyvä haju. Metrot oli siistejä ja puhtaita. Ei kusen hajua! Ei edes hisseissä
Eihän Helsingissä ole muuta hienoa kuin parin neliökilmetrin alueella oleva empire keskusta. Tukholmassa on kaikkea enemmän ja se voittaa Helsingin joka suhteessa. Sen kammottavan sokeripalan voisi purkaa Kauppatorin rannassa pois pilaamasta maisemaa.
Puolet helsinkiläisistä taitaa olla nykyisin venäläisiä. Siitä johtuu kaupungin nuhjaantuminen
Ap kirjoitti, että keltainen on rikkaampi väri. Jospa sitten maalattaisiin se Tuomiokirkko Helsingissä keltaiseksi, niin saataisiin nätempi kaupunki.
Mä kanssa hämmästelin sitä pistävää kusen hajua kun kävin viimeksi keskustassa, ei se ennen ainakaan noin paha ollut 🤮
Jaa. Viimeksi Tukholmassa käydessä siellä tuntui huomattavan roskaiselta. Lapsi oli innostunut valokuvauksesta, mutta oli vaikeaa saada kuvaa ilman roskia. Tuota tuoksujuttua en kyllä tunnista ollenkaan. Sinänsä tykkään kyllä enemmän Tukholmasta kuin Helsingistä, koska se on suurempi ja kauniimpi! Ja Turku on paras 😘
Missä ihmeen Helsingissä, ja muissa isommissa kaupungeissa, ihmiset oikein vierailevat? Tottakai Helsingissä on roskaisempia läpikulkualueita, kuten asemanseutu, ja ei-erityisen-kauniita rakennuksia, myös ripoteltuina vanhempien rakennusten sekaan, ja isompina alueina, (tosin minusta Merihaka olisi varsin ok, jos se olisi jotain muuta materiaalia kuin sateenläiskittämää betonia),ja erilaisia laitapuolenkulkijoita, mutta niin on ihan kaikkialla (no ehkä ei Singaporessa, mutta en minä silti tänne haluaisi muita ao. kaupungin piirteitä kuten harvinaisen isoa demokratiavajetta, juu ei välttämättä ole joko tai -tilanne), jollei aivan minimaalisen pieniä kaupunkeja oteta lukuun, ja ei Helsinki kuitenkaan mikään minikaupunki ole. Eikä Tokio-Osaka megacitykään joka kantiltaan ole siisti, moderni ja tyylikäs.
Se että kadut ovat auki tarkoittaa sitä että infrastruktuuria ylläpidetään ja päivitetään, eikä jätetä mätänemaan kuoppiinsa kunnes viemärit ratkeavat, vesijohdot repeilevät ja sähköt katkeilevat (jos sähköt edes kulkevat maan alla) niin kuin varsin monessa länsimaisessakin kaupungissa tapahtuu jatkuvasti. Toki se ärsyttää silloin kun pitäisi päästä jonnekin nopeasti, mutta joskus on syytä vähän katsoa asioita laajemmassa perspektiivissä.
Joku taisi valittaa siitä että Helsingin rautatieasema ei ole tarpeeksi edustava lentokenttäjunalle - onko T-centralen sitten, tai Heathrow expressin määränpää Paddingtonin asemalla (ja millaisten rapistuneiden alueiden läpi itse juna kulkeekaan), tai jos junista puhutaan, Brysselin lentokenttäjunat olivat vielä ainakin pari vuotta sitten kuin suoraan jotakin ghettokuvauksesta. Tottakai Helsingin keskusrautatieasemallakin monet asiat voisivat olla paremmin, muttei se nyt sentään mikään rosvojen, sotkun ja prostituoitujen pesä ole.
Kukaan ei tainnut vielä mainita lähiöitä, mutta otetaan nekin sitten mukaan vaikkei niihin nyt niin turisteja sattuisikaan. Tässä täytyy myöntää etten ole itse koskaan asunut tavallisesti mainituissa pahamaineisissa lähiöissä, kuten vaikka Kontulassa, Kannelmäessä tai Jakomäessä, mutta sen mitä olen niissä käynyt, niin ainakin ympäristö on enimmäkseen siistiä (Jakomäessä tosin voisi kasvustoa vähän parturoida) ja rakennukset hyväkuntoisia. Toki niissä asuu enemmän jollakin tapaa syrjätyneitä ihmisiä, ja se vaikuttaa ympäristöön ja kokemuksiin joissakin paikoissa, mutta esimerkiksi Kontulassa on ostarin ulkopuolella hyvin asiallista, ja ostarikin on enimmäkseen ihan ok ainakin kunnoltaan ja palveluiltaan. Kannelmäessäkin on varsin monenlaista seutua, kunhan uskaltautuu asemalta kauemmaksi, esimerkiksi hienoja muraaleja, kivoja asuntoaluieta eri vuosikymmeneltä ja erilaisia puistoja, siistejä nekin.
Virtsan hajusta en itsekään pidä, mutta aika suuren osan siitä aiheuttavat juopuneet kunnon kansalaiset.
No mutta vaikka jossakin Brysselissä on sotkuista, niin ei se tarkoita, että Helsingissäkin pitäisi olla. Helsinki on skandinaavinen kaupunki ja, niin kuin muissakin skandinavian maissa, niin myös Helsingissä pitäisi olla nättiä ja siistiä, ja julkisen liikenteen pitää toimia kuin rasvattu.
Helsingissä en ole kuitenkaan nähnyt kaduilla makuupussissa nukkujia, toisin kuin Tukholmassa.
Vierailija kirjoitti:
No mutta vaikka jossakin Brysselissä on sotkuista, niin ei se tarkoita, että Helsingissäkin pitäisi olla. Helsinki on skandinaavinen kaupunki ja, niin kuin muissakin skandinavian maissa, niin myös Helsingissä pitäisi olla nättiä ja siistiä, ja julkisen liikenteen pitää toimia kuin rasvattu.
Eli meidän pitää asettaa itsellemme odotuksia, joiden täydellinen saavuttaminen on mahdotonta - aina on yhteensattumia, onnettomuuksia ja muita toimintahäiriöitä - ja sitten kun emme niihin yllä, ruoskimme itseämme ja väitämme että Suomi/Helsinki on jonkinnäköinen anus mundi. Kyllä minä muissakin suuremmissa pohjoismaisissaa kaupungeissa olen törmännyt monenlaiseen epätäydellisyyteen, jssakin suurempaan (esimerkiksi Kööpenhamina) ja jossakin pienempään (esimerkiksi Lund tai pikkaisen isommissa kaupungeissa vaikka Oslossa), eikä se ole minua mitenkään saanut ajattelemaan että minua on jotenkin peretty.
no ihanaa. Sit vaan niitä saippuakauppoja joka +paikkaan kiitos