Onko metsästys hyvä harrastus?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Itse en yhtään arvosta ihmisiä jotka tappavat huvikseen.
Metsästys ei ole hupitappamista. Eläimiä metsästetään että saadaan ruokaa.
Näinpä.
”No mutkun ei enää tarvi metsästää elääkseen, lihaa saa kaupastakin... eiku”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdyn tähän ja en halua olla heidän kanssa missään tekemisissä.
Karsastattehan myös karjankasvattajia ja teurastamotyöntekijöitä samalla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä.
No, ei metsästystä kyllä ensisijaisesti ruuanhankintatarkoituksessa juuri kukaan harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä.
No, ei metsästystä kyllä ensisijaisesti ruuanhankintatarkoituksessa juuri kukaan harrasta.
Vuoden vitsi, kyllä muuten harrastaa. Esim hirvipaisti tai -pata on ihan helvetin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä.
No minä ilmoittaudun. Metsästän suurriistaa ihan vain liha mielessäni. Makkaraa voi paistaa retkeillessäkin metsässä. En siellä huvikseni aikaa vietä, vaan lihaa hankitaan perheelle ruoaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä kannata kysyä vauva-palstalta. Mammat ei mitään asiantuntijoita tässäkään aiheessa.
Niimpä, kannattaa kysyä sellaiselta, joka on jo kuudennessa polvessa henkeen ja vereen metsästäjä, ja elämäm kova koulu käytynä. Ne löytää äänen perusteella: useampi koira räksyttää pihassa tarhassa, kun pääsevät vain kerran vuodessa sieltä ulos.
Minulla korkeakoulutettu, kovapalkkaisessa työssä oleva isä, joka metsästää. Hänen kaksi koiraansa saavat varmasti enemmän liikuntaa kuin keskiverto palstamamman seurarakki.
Olen itse kasvisruokailija, mutta metsästys on silti mielestäni hyvä harrastus. Saat liikuntaa, raikasta ilmaa ja metsästetty, vapaana kasvanut liha on miljoona kertaa parempi vaihtoehto kuin kaupan lihatiskiltä ostettu köntti.
Ja se on muuten niinpä.
En ole sitä mieltä, että tuotantoeläimen asiat olisivat niin hyvät kuin ne voisivat olla, mutta tässä ketjussa ei nyt taidettu puhua ko eläimistä, vaan metsästyksestä.
Korkeakoulutettu isäsi jahtaa useammasta tunnista jopa päiviin jotain eläintä, aiheuttaen tälle takuulla kauheaa stressiä ja pakokauhua.Jos Suomen petoja ei jahdattaisi keihäiden ja soihtujen kanssa niin kiivaasti, huolehtisi luonto takuulla ihan itse tasapainostaan. Jotenkin ymmärrän, jos palkataan riistanhoitajat huolehtimaan eläinkannoista, mutta en muunmuassa tätä joka syksyistä hirvimaniaa, jossa nämä oman elämänsä luontoihmiset laskevat hurttansa irti ja odottavat näiden juoksevan hirvet tähtäimeensä. Paras on, kun se koira kohtaakin suden siellä metsässä ja kuolee. Se on tottakai susi joka tapetaan, sensijaan että omistaja miettis kaks kertaa, että siellä metsässä tosiaan asuu muitakin kuin niitä hirviä.
Luonnon ei voi antaa "huolehtia tasapainostaan" ilman, että siitä koituu haittaa ihmisille ja näiden elinkeinoille. Hirviä ei voi jättää ampumatta ja antaa petokantojen kasvaa hallitsemattomasti. Hirvikolarit lisääntyisivät, samoin häirikkösudet sun muut. Helpompi sen suden olisi edelleen ottaa lammas tai nauta pellolta tai koira pihasta ja jos petoja olisi enemmän, näin myös kävisi useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä.
Tää nyt viimeistään osoittaa sen, että teillä ei ole mitään käsitystä metsästyksestä. Lopettakaa ennen kuin nolaatte itsenne ihan lopullisesti.
Ei tuolla metsässä kukaan kyki aamuvarhaisella sen takia, että pääsee vaan ja ainoastaan tappamaan. Kyllä siinä on ajatuksena se liha, jota saadaan ruuaksi.
Olen nainen ja metsästän. Ehdottomasti on hyvä harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei ole kyllä metsästänyt puhtaasti ravinnon vuoksi enää metsästys-keräilykulttuurista luopumisen jälkeen. Kaupat on täynnä papuja, pähkinöitä, soijarouhetta, tofua sun muuta proteiinilähdettä eli ihminen ei kyllä nälkään kuole vaikka ei metsästäisikään. Jotenkin ap:kin on tähän ikään asti selvinnyt hengissä aloittamatta metsästämistä. Nykyaikana metsästys on ensisijaisesti harrastus ja harrastus taas on se mitä ihmiset tekevät vapaa-ajallaan eli huvikseen. Mikä taas tarkoittaa että metsästys=tappamista huvikseen. Riistanhoitoon taas kuuluu muutakin kuin niiden viattomien eläinten tappaminen eikä se riistanhoitajakaan metsästä pelkästään ravinnon saamiseksi. Mutta ei tällaisilla "ekologisillakaan" syillä voida metsästämistä oikeastaan täysin puolustella. Luonnon epätasapaino on kuitenkin alunperinkin ensisijaisesti ihmisen syytä ja jos ihminen oikeasti haluaisi metsästämisellä auttaa luonnon tasapainossa pysymistä niin ihmisten pitäisi ensisijaisesti metsästää ihmisiä, joka taas on laitonta ja suora murha. Joten ei, metsästys ei ole hyvä harrastus miltään kantilta katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Jos nauttii eläinrääkkäyksestä, niin kyllä.
Riistaa ei rääkätä!! Kuolema on nopea hyvän elämän päätteeksi. Samaa ei voi sanoa tehotuotantoeläimistä, joita kuljetellaan pitkiäkin matkoja teurastamolle. Siinä sitä stressi(terva)lihaa syntyy!!Metsästäjät tekevät myös arvokasta riistanhoitotyötä! Eiköhän tämä riittänyt tällä erää. T: Erämiehen leski
Mun tuntemat metsästäjät ampuu mm. majavia, sorsia ja jäniksiä, joista saa todella vähän ruokaa ajankäyttöön ja koko homman hintaan nähden.
Joo, uskon että se ruoka on ihan kiva palkinto pitkään valmistellun metsäreissun päätteeksi, mutta aika moni siellä metsästysreissuilla viettää aikaansa ihan vaan koska ne tykkää siitä porukalla metsässä rytyämisestä ja jännityksestä. Ruoka on lopulta toissijaista siinä, nälkään ei kuolla vaikka saalista ei paljoa tulisikaan. Se itse saalistaminen ja sen onnistumisen tuoma mielihyvä on se juttu.
Niitä on metsästäjiä ja metsästäjiä. Itse en kuulu hirviporukkaan, se on niin paljon seisoskelua ja koirat hoitaa homman, ei ole ainakaan vielä kiinnostanut. Metsästän lintuja ja kuljen riistan perässä kilometrejä, hyvä jos linnun tai pari saa tähtäimeen kauden aikana. Saalis ei ole pääasia vaan liikkuminen metsässä ja kannan seuranta. Myös perinteen jatkaminen, metsissä on kuljettu ja metsästetty sukupolvien ajan. Saan suurimman tyydytyksen siitä, että pystyn metsästämään, se on opeteltu ja ylläpidetty taito. Ymmärrän metsästysvietin ja meillä kissat ja koiratkin metsästää. Olemme siinä mielessä yhtä.
Faktat ei ole mielipiteitä. Faktaa on se, että metsästämisen määritelmä ei ole "huvikseen tappaminen", joten toistan kysymykseni: miten tuo aivopieru liittyy keskustelun aiheeseen?