Kuulin ihan pähkähullun huhun: Lauttasaaren silta muutetaan yksikaistaiseksi että kalastajilla olisi enemmän tilaa kalastaa?
Mikä ihme aprillijuttu tämä nyt on? Eihän kukaan täysissä järjissään oleva henkilö voi vakavasti tällaista esittää? Onko Helsingin kaupungin johto seonnut lopullisesti?
Kommentit (19)
Pyöräilykielto koko Lauttasaareen.
Ehdotan...
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu!
Kalastajien perkuujätteet on se tärkein asia tietysti!
Hyvä suunnitelma. Tietysti on eroa miten se esitetään. Jos se heitetään noin, että autoilta annetaan kaista kalastajille , niin voi kuulostaa oudolta. Jos halutaan vähentää turhaa käpikulkua ja rauhoittaa Lauttasaarta, niin suunnitelma on hyvä. Kaistat riittää Lauttasaarelaisille ja toivottavasti siirtää turhaan kulkijoita Länsiväylälle.
Jahas - sensuuri iski, kun osoitin sormella tiettyä puoluetta kohtaan. Häpeällistä toimintaa.
Miksei voida kokeilla ensin ja päättää asiasta vasta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Miksei voida kokeilla ensin ja päättää asiasta vasta sitten?
Kuten tuossa Päivän Byrokraatinkin jutussa sanotaan, vastustus kasvaisi, kun huomattaisiin, kuinka pähkähullusta suunnitelmasta on kyse. Tehdään ensin kalliit remontit, niin kukaan ei hevillä löhde purkamaan ja peruuttamaan järjettömyyttä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu!
Pelkkä poliittinen puheenvuoro. Luulisi Lauttasaarelaisena olevan tyytyväinen muutokseen. Ok, jos ei hän ole tyytyväinen, mutta itse olen, ihan ilman poliittisia asetelmia. Hänellä on eri intressit kuin minulla. Hänellä bisnes ja minulla elinympäristö. Siis hän on huolissaan kirjoituksissaan Helsingin liikennejärjestelyistä omien ja muiden yrittäjien puolesta. Itse en osaa sitä puolta katsoa. Vain elämisen mukavuutta.
Vois sulkea koko sillan muilta kuin kävelijöiltä, pyöräilijöiltä ja julkiselta liikenteeltä. Älytöntä että on saarelaisia jotka menevät autolla töihin keskustaan vieläkin :D Mutta kukin tyylillään..
Puretaan koko silta. Saareen mennään veneellä, ei autolla.
Itse veikkaan, että 50 vuoden päästä Lauttasaaresta on jäljellä enää nimi. Saareksi sitä ei enää maantäytön vuoksi tunnista.
Ehkä sen voisi pyhittää kalastajille kokonaan? Sehän olisi ilmastunmuutoksen kannalta mainio juttu.
Silakkaa kalastetaan merestä ei jalkakäytävältä =onkijat ovat sillan kaiteen vieressä ihan sama kuinka paljon takana on tilaa.
Lainaus PB:n jutusta: Vielä huvittavamman asiasta tekee se, että Lauttasaaren moottoritiesillan ja nyt keskustelun kohteena olevan vanhan sillan väliin ollaan rakentamassa kokonaan uusi pyöräilysilta. Tarjolla olevia väyliä on kohta enemmän kuin pyöräilijöitä. Kun uusi silta valmistuu, Espoon suunnalta tulevat pyöräilijät siirtyvät sinne, ja Lauttasaaren sillan pyöräkaistoilla viuhuu vain tuuli.
Kiitos näistä kommenteista! Nythän vasta keskustelu viriääkin.
En ota liian suurta kantaa, miten juuri yksityiskohtaisesti tulisi tehdä, mutta ehdotuksia voin heittää omien kokemusten perusteella.
Nykyinen korkea kynnys jalankulku-/pyöräkäytävien vs ajokaistojen välillä lisää turvallisuutta. Siltahan olisi todella vaarallista kävellä, jos autot ajaisivat jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa samalla pintatasolla. Rattijuopot, väsyneet, lääkehumalaiset, sairaskohtauksen saaneet yms. autoilijat olisivat pitemmällä tähtäimellä kovaksi vaaraksi sillalla. Kynnys siis ollut hyvä.
Nykyinen autoilu on siis riesa, koska silta on pyhitetty autoilijoille. Kun tuuli on ollut väärästä suunnasta saavat jalankulkijat ja polkupyöräilijät kaikki auton sekä pakokaasut että saasteet silmille ja nenillensä. Ei hyvä juttu. Silta pitää rakentaa siten, että jalankulkija/pyöräilijä voi elää ilman terveysriskejä sen ylittäessään.
Siksi kaksikin levennyttä autokaistaa sillalla autoilijoille olisi ihan riittävää. Nykyisen neljän kaistan sijaan. Onginta tuskin aiheuttaa ongelmia jalankulkijoille ja pyöräilijöille, paitsi nykyisin kun on ahdasta onkijoiden lyhyenä sesonkina silakoiden kevätkudun aikaan.
Jalankulkija saa Lauttasaarentiellä ja sillalla varoa kuin ruttoa huimaa vauhtia kulkevia pyöräilijöitä. Lain mukaan pyöräilijöiden tulisi pysäyttää polkupyörä suojatielle ja taluttaa se suojatien yli, jos eivät liikennemerkit muutoin määrää. Näin ei juuri koskaan tapahdu. Nykyiset polkupyöräilijät ovat selkeänä turvallisuusuhkana kaikille jalankulkijoille, jotka Lauttasaaren sillan ylittävät.
Tänään ilmeisesti on kaupungilla päätetty, että yksi kaista lähtee. Perustelut ovat kummalliset, jos kalastajien tarpeisiin tehdään noin mittavia juttuja. Vaikuttaa siltä, että Helsinki suunnittelee kaupunkia vain yhdestä näkökulmasta, sepä taitaa olla kovin vihreä. Omituista, että muut puolueet eivät pistä hanttiin sille umpivihreälle taholle, joka ei taida ymmärtää mm taloudesta mitään. Kaupungin liikennesuunnittelupäällikköhän on myös niitä umpivihreitä ja valittu ilmeisesti vain poliittisin perustein, koskapa muuta osaamista sillä ei ole. Asukastilaisuus katusuunnitelmasta osoitti taas kerran kaupungin ylimielisyyden asukasmielipiteitä kohtaan. Vaan eivätpä tajua kaupungilla, että tällä saarella äänestetään niitä, jotka meitä asukkaita kuuntelevat. Vihreät eivät kuuntele.
Vihreät haluavat Lauttiksen sillalta autokaistoja pois. Ne on täysin pimeitä. Viimeinenkin realismin siemen kadonnut ja ideologia sumentanut järjen.
Olen aika pintapuolisesti perehtynyt Lauttasaaren sillan peruskorjaukseen. Olen nähnyt kuitenkin suunnitelmat, pohjaleikkauksen suunnitelmasta Lauttasaari-lehdessä. Vuosien varrella käytän siltaa jalkaisin n. 95 %, julkisilla tai yksityisautoilla n. 5 % ja sillan ylimenoja yli 100 vuodessa edes-takaisin.
Suunnitelmat näyttävät aivan erinomaisilta! Vaikka kalastajille varataan tilaa kävelyreitin ohessa eteläpuolelle siltaa, on heidän käyttönsä sesonkiluonteista, ehkä n. 30-50 vrk vuodessa, eli he ovat keskimäärin kalassa vain noin kerran viikossa vuodessa, jos sitäkään. Silloin heidänkin tila vapautuu jalankulkijoille.
Tällä hetkellä autokaistoille on varattu liian leveä tila, siitä aiheutuu mm. se, että Espoon ja Helsingin välistä työmatkaliikennettä kanavoituu turhaan sillalle, vaikka voisivat käyttää Länsiväylää ajoreittinä enemmin ja luovuttaa silta pyöräilijöille, ja jalankulkijoiden käyttöön. Olen 100 % näiden Helsingin kaupungin suunnitelmien takana, jotta vähennetään autoilua, pyöräilymahdollisuudet sillalla ylläpidetään hyvinä ja jalankulkijoiden mahdollisuudet jopa nauttia sillan ylityksestä paremman turvallisuuden ja väljyyden kautta taataan erinomaisella tavalla.