Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Hyvää päivän jatkoa”

Vierailija
16.10.2018 |

Tuo nykyään usein kaupan kassalta kuultu lause on niin teennäinen, että se saa päivänjatkoni kaikkea muuta kuin hyväksi. Kun kassojen on ilmeisesti määrätty se sanoa, kassahenkilö ei silti sitä tosissaan tarkoita, vaan konemaisesti latelee, se on jopa vaivaannuttavaa.
Se ei tee kauppaa yhtään asiakaslähtöisemmäksi ja ystävällisemmäksi, se vaikuttaa jopa kaupan valintaan ainakin minulla. En käy paikallisessa s-marketissa tuon takia vaan valitsen naapurikaupan.
Tuo teennäinen ”hyvää päivän jatkoa” saattaa sopia jonnekin muualle, mutta ei meille Suomeen.

PS. Kielipoliiseille tiedoksi: Lauseen voi kirjoittaa muotoon ”hyvää päivän jatkoa” tai ”hyvää päivänjatkoa”, kumpikin on yhtä oikein.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sullakin ongelmat

Vierailija
2/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kamalaa. Kyllä menee päivä pilalle. Sapettaa niin kovin ettei uni tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sullakin ongelmat

Niin. Jokaisella omansa. Mitä sitten?

Vierailija
4/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkossa kassojen on ilmeisesti määrätty sanoa niin hauskaa päivänjatkoa, ainakin lähialkossa. Hih.

Vierailija
5/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, niin käsketään sanoa. Valita johdolle. Pakko tehdä mitä työnantaja käskee.

Vierailija
6/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en mäkään tykkää, kun ei se ole luontevaa.

Vierailija
7/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, niin käsketään sanoa. Valita johdolle. Pakko tehdä mitä työnantaja käskee.

Mä ainakin oon valittanut, varmaan ap:kin, tai ainakin olisi hyvä valittaa.

Onko teille muuten kerrottu, miksi tuo pitää sanoa? Onko sille jotain hyviä perusteluja?

Vierailija
8/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän toivottelen hyvää päivänjatkoa ja huutistelen mielessäni koska en oikeasti tarkoita sitä. 

Vierailija
9/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käy sääliksi kassoja, jotka toistaa satoja kertoja päivässä nuo samat. "Hei", "Kiitos", "Onko S-etukorttia", "Kiitos", "Hyvää päivänjatkoa".

Itse en pystyisi. Jos olisi ihan pakko, niin kykenisin korkeintaan toistamaan nuo fraasit monotonisella, robottimaisella äänellä, tyhjä katse silmissäni.

Vierailija
10/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon usein vain "kiitti moi", mutta jos asiakas on kiva tai jos hänestä paljastuu jotakin henkilökohtaisempaa, saatan toivottaa kivoja juhlia, hyvät päivänjatkot tai hyvää viikonloppua. Jos on naama oikein väärinpäin, toivotan yleensä kanssa hyvät päivänjatkot. :D Lajittelen asiakkaita ja valitsen loppufraasin sen mukaan, tykkäänkö niistä, koska se on luontevaa. Ja kehun myös ostoksiaan vain, jos oikeasti tykkään niistä, tyyliin "mulla on tämä kotona, tää kestää kyllä vuosikausia menemättä miksikään". En tosin ole s-marketin kassa, tuota edellistä olisi hieman vaikeakin sanoa jostain Rainbow-roiskeläpästä.

Vierailija
11/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä aloittajan kanssa.  Tuo "hyvää päivänjatkoa" on tullut jenkkilästä, aivan typerä ja teennäinen lause, jota kuulee ikävä kyllä todella paljon.  Sanonkin ihan piruuttani "Näkemiin" kun minulle sanotaan tuo irvokas lause.

Vielä kun suomalainen ei-asiakaspalveluun soveltuva alitajuista herravihaa kokeva usein nais asiakaspalvelija sen sanoo, se kuulostaa vielä ikävämmältä ja teennäisemmältä.

Vierailija
12/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. tässä vielä. En tarkoittanut kassahenkilöitä mitenkään moittia vaan nimenomaan kaupan johtoa tms. Kassat tuohon syyttömiä ovat, ja he sitä joutuvat teennäisesti hokemaan. Sympatiani ovat heidän puolellaan.

Niin, ja olen palautetta asiasta laittanutkin, vastausta en tosin ole saanut.

Vierailija
13/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanon usein vain "kiitti moi", mutta jos asiakas on kiva tai jos hänestä paljastuu jotakin henkilökohtaisempaa, saatan toivottaa kivoja juhlia, hyvät päivänjatkot tai hyvää viikonloppua. Jos on naama oikein väärinpäin, toivotan yleensä kanssa hyvät päivänjatkot. :D Lajittelen asiakkaita ja valitsen loppufraasin sen mukaan, tykkäänkö niistä, koska se on luontevaa. Ja kehun myös ostoksiaan vain, jos oikeasti tykkään niistä, tyyliin "mulla on tämä kotona, tää kestää kyllä vuosikausia menemättä miksikään". En tosin ole s-marketin kassa, tuota edellistä olisi hieman vaikeakin sanoa jostain Rainbow-roiskeläpästä.

En yhtään tykkäisi jos kassa puuttuisi ostoksiini noin. Ei ole kassan asia kommentoida asiakkaan ostoksia oma-aloitteisesti millään lailla. Kehut ostoksia? Jestas.

Vierailija
14/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivotan usein puhelun lopettaessani tai muuten asioinnin päättäessäni toiselle osapuolelle hyvää päivänjatkoa. Olen käyttäytynyt näin teinistä saakka.

Eipä ole tullut mieleenkään että peruskohtelias käytös olisi teennäistä.

Vierailija
15/15 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun käy sääliksi kassoja, jotka toistaa satoja kertoja päivässä nuo samat. "Hei", "Kiitos", "Onko S-etukorttia", "Kiitos", "Hyvää päivänjatkoa".

Itse en pystyisi. Jos olisi ihan pakko, niin kykenisin korkeintaan toistamaan nuo fraasit monotonisella, robottimaisella äänellä, tyhjä katse silmissäni.

Tuo on ihan luontevaa tilanteeseen liittyvää dialogia. Ei niitä mitenkään automaatiolla toistella. Esim. jos asiakas ottaa esiin etukorttinsa, ei sitä tarvitse erikseen kysyä... Ainoastaan tuo viimeinen toivotteluosuus on päälle liimattua. Itse en koskaan sano mitään, mikä ei tunnu luontevalta. Ts. ihminen tulee kassalle --> on luontevaa sanoa moi. Kukaan tuskin ajattelee, että voi ny vitttu, just sanoin moi puoli minuuttia sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi