Millä perusteella saa minkäkin merkkisen masennuslääkkeen?
Tajuan, että niitä vaihdetaan, jos ei sovi. Mutta millä perusteella saa sen ekan? Miksi kaikki tuntuvat saavan erilaisia?
Kommentit (9)
Sillä aloitetaan mistä saa suurimman välityspalkkion. Mikä nyt sattuukin sponssaamaan lipastoja ja rahastoja. Samaa lääkettä, samoilta tehtailta, eri nimillä.
Menee sillattii, että lääke-esittelijä käy höpöttämässä ummet lammet, jättää samalla lentoliput lääkefirman maksamaan "opetustilaisuuteen" eli bileisiin, jossa mikään ei maksa mitään ja samalla kaapit täytetään näytepakkauksilla. Riippuen sitten näytepakkauksista aloitetaan se lääkitys mitä sattuu olemaan kaapissa.
Ekat lääkkeet määräsi työterveyslääkäri. Hän määräsi ssri-lääkkeitä koska ne eivät kuulemma aiheuta sivuoireita tai riippuvuutta. Kun teho oli parissa vuodessa annosten lisäämisestä huolimatta hiipunut nollille, olin riistää itseltäni hen gen ns. lopetusoireiden kourissa. Seuraavaksi testattiin lääkettä joka oli "semmoinen uusi ja kuulemma tosi hyvä". Tästä jälkimmäisestä kommentista tuli elävästi mieleen sukulaiseni kertomus siitä millä tavalla lääkefirman koulutustilaisuudet ovat samalla erittäin räikeää myyntiä.
Tähän asti paras kokemus on se kun kerroin eräälle toiselle lääkärille ssri-lääkkeiden aiheuttamista ongelmista (ilon ja tyydytyksen tunne kokonaan pois, karmeat lopetusoireet) hän tokaisi suoraan että eivät ssri-lääkkeet hänellekään mitää hyvää tehneet ja päätyi suosittelemaan sitä lääkettä joka oli hänellä toiminut. Hatunnoston arvoinen juttu: ensimmäistä kertaa suositus tuli kokemuksen eikä markkinointimateriaalin perusteella, ja ensimmäistä kertaa omia kokemuksiani ei vähätelty.
Minulle eri tk-lääkärit määräsivät molemmilla kerroilla citalopramin ja tietysti liian pienellä annoksella. Psykiatrilla ja psykiatrian poli lääkärillä on ollut laajempi valikoima, tietysti myös enemmän osaamista.
Citalopram on aivan kuraa! Haluaisin palata takaisin Venlafaxiniin, mutten imettäjänä voi. 😑
Sairauden perusteella, muiden mahdollisten lääkitysten perusteella tai muiden terveysongelmien perusteella. Ainakin noiden esimerkkien. Varmasti on muitakin perusteita. Itse pyysin tiettyä lääkettä masennukseeni, sitä sain ja se toimii moitteettomasti.
Sen perusteella mikä niistä sponssaa lääkäriäsi
Kun olin nuori köyhä opiskelija niin multa terveyskeskuslääkäri kysyi: "joudutko maksamaan lääkkeet itse vai maksaako sosiaalitoimisto sun lääkkeet?" Ihmettelin että mitä merkitystä asialla on. Joten lääkäri selitti että jos itse joudun maksamaan niin mulla ei varmaan ole varaa kalliisiin lääkkeisiin. Joten lääkäri sanoi että jos itse maksan niin hän kirjoittaa mulle halpaa essitalopraamia. Ja jos sossu maksaa niin hän kirjoittaa mulle kallista voxraa.
Kysyin että mitä väliä sillä on kumpaa lääkettä käytän, mitä eroa niillä lääkkeillä on hinnan lisäksi. Lääkäri vastasi että ainoa ero on sivuvaikutukset. Kertoi että lääkkeet auttavat masennukseen yhtälailla mutta että essitalopraami aiheuttaa kurjempia sivuvaikutuksia. Eli sen lääkärin mukaan masennuksen kannalta ei ole merkitystä mitä lääkettä käyttää mutta sivuvaikutusten vuoksi lääkettä voidaan joutua vaihtamaan.
Mä en tiedä oliko noissa lääkärin puheissa mitään järkeä, mua ei kiinnosta, mutta noin se puhui. Toisaalta monet lääkärit on puhunut mulle kaikenmaailman muitakin hulluja asioita. Enää nykyään en lääkäreillä käy - lääkärikäynnit ovat silkkaa rahanhukkaa ja ajanhukkaa.
Lääkäreillä on ne omat suosikkinsa millä aloitetaan.