"Me haluttais sut Tadun kummmiksi..." --> spontaani repeäminen nimen taivutukselle --> välit poikki
Tuttavapariskunta päätti siis antaa poikalapselleen nimeksi Tatu. Ja kyllä - he taivuttavat sen Tadun, Tadulle, Tadulla jne. Sanoin "siis hetkinen, taivutatteko oikeasti nimen muodossa Tadun?" Siitäkös sitten sota repesi. Ja nyt minusta ei ilmeisesti tule "Tadun" kummia.
Kommentit (275)
Pitkästä aikaa mainio ketju, ihan täs piristyi kun saa nauraa täysillä. Kiitos aloittajalle ja tietysti kaikille joilla leikkaa ja sätii :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen sääntö on, että etunimen haltija päättää itse, miten nimensä haluaa taivutettavan.
Toissijainen sääntö on, että etunimessä ei tarvitse käyttää astevaihtelua, eli voi olla Lumi-Lumin, Satu-Satun, Sointu-Sointun. Sukunimet sen sijaan taivutetaan aina niin kuin yleiskielinen vastaava sana, eli Petteri Orvon, Matti Kirveen.
Tatun vanhemmat ovat siis omalta osaltaan aivan oikeassa. Nimen voi taivuttaa Tatu-Tatun-Tadun, miten vain, ihan henkilöiden itsensä päätöksellä.
T. Äikänope
Onko se laajentunut koskemaan kaikkia nimiä? Ennen se koski vain nimiä joilla oli joku muukin merkitys.
Tuo äikänope oli provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan kivaa kun saa jokaiselle aina erikseen selittää, että se oma nimi ei sitten taivu perinteisesti vaan toisella tavalla. Helppoa ja hauskaa.
Joo, mun nimi on Mikko, mutta se taipuu Sakarin, Pentiltä, Sakarille, Aatusta, Villeen.
Ei hitsi, mä meinaan tukehtua täällä :D
Sama!! Kaikkien näiden palstavuosien jälkeen... tämä on huipuin kaikista kommenteista ikinä!
Kiitos Sakarille 😂😍
Vierailija kirjoitti:
Pitkästä aikaa mainio ketju, ihan täs piristyi kun saa nauraa täysillä. Kiitos aloittajalle ja tietysti kaikille joilla leikkaa ja sätii :D
Tarkoitit siis sädii?
Vierailija kirjoitti:
Miten taivutatte nimet Säde ja Sade? Jade on tietysti Jaden, Jadelle, mutta nimet Säde ja Sade kuulostavat oudoilta miten tahansa taivutettuina. Mikä niiden kohdalla on se oikea tapa??
"Saden kirja.. Sateen kirja.. "
Saden, Sateen...
Säteen....
http://kaino.kotus.fi/etunimientaivutus/index.php?s=tietue&id=343
http://kaino.kotus.fi/etunimientaivutus/index.php?s=tietue&id=417
Odotan että pääsen kertomaan tästä Veedille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
etunimessä ei tarvitse käyttää astevaihtelua, eli voi olla Lumi-Lumin,
T. Äikänope
MIssä äikänope näkee astevaihtelun 'Lumi - Lumin' -tapauksessa?
Ei siinä ole astevaihtelua, kun pointti oli nimenomaan ettei tarvitse käyttää astevaihtelua.
T: ei äikänope
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan pundan kurssia tänään?
Me mennään tänään Ähdäriin katsomaan pannakarhuja. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitit siis sädii?
Joo, vahigossa taivudin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan pundan kurssia tänään?
Punta ja esim. se auto ovat lainasanoja. Lainasanoissa ei käytetä d-sääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Miten taivutatte nimet Säde ja Sade? Jade on tietysti Jaden, Jadelle, mutta nimet Säde ja Sade kuulostavat oudoilta miten tahansa taivutettuina. Mikä niiden kohdalla on se oikea tapa??
Nää onkin eri asia, kun sana on tunnetumpi sanana kuin nimenä, selkeä merkityssisältö.
Tatu on nimi. Ei mitään muuta kuin nimi. Se ei missään tapauksessa taivu Tadun, vaikka joku kuinka kirkuisi, että taipuu. Rakkaat vanhemmat, annatte itsestänne todella hankalan ja nolon erikoisuudentavoittelija- mielikuvan.
Tatu ei taivu missään yhteydessä Tadun. Nielkää tämä tosiasia nyt, sillä lapselle tulee olemaan kiusallista tuo päin naamaa tai selän takana repeily ja se ärsytys, minkä moni tuntee tällaisen erikoiskohteluvaatimuksen kanssa. Lapsesta tulee arka, kun hän ei uskalla sanoa nimeään, kun aina ihmetellään.
Olette tajunneet väärin. Korjatkaa asia ennen kuin lapsi joutuu elämään hankalaa elämää nolosta tilanteesta toiseen.
Mulla kävi kanssa paha moka. Kaveri kertoi ristiäisten jälkeen, että heidän pojastaan tuli Nico - tai siis Niko mun korvaan. Mä en tiedä mistä alitajunnasta se tuli, mutta heitin läpällä että "hieno nimi ja no ei onneksi ei Nico c:llä" ja hymähdin. Kaveri meni ihan hiljaiseksi, katsoi mua tappavalla ilmeellä ja sanoi vain, että "mitä vikaa siinä on?".
Voin sanoa, että oli ehkä maailman kiusallisin hetki ikinä.
Nyt tämä kaveri ei enää vastaile mun viesteihin tai soittoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi kanssa paha moka. Kaveri kertoi ristiäisten jälkeen, että heidän pojastaan tuli Nico - tai siis Niko mun korvaan. Mä en tiedä mistä alitajunnasta se tuli, mutta heitin läpällä että "hieno nimi ja no ei onneksi ei Nico c:llä" ja hymähdin. Kaveri meni ihan hiljaiseksi, katsoi mua tappavalla ilmeellä ja sanoi vain, että "mitä vikaa siinä on?".
Voin sanoa, että oli ehkä maailman kiusallisin hetki ikinä.
Nyt tämä kaveri ei enää vastaile mun viesteihin tai soittoihin.
Nison äidi ja icä ovat selvästikin loukkaantuneet sulle.
Kärkkäisen Kadan vaimon haastattelu on muuten tänään HS:SSA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä arvasin ensiyrittämällä minkä nimen Leevin veli sai ja nauroin päälle, mutta ei se minua suojannut kuten ei sekään etten kuulu kirkkoon
Veeti
Kas kun ei jööti.
jokumuumilaaksolainehilla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
etunimessä ei tarvitse käyttää astevaihtelua, eli voi olla Lumi-Lumin,
T. Äikänope
MIssä äikänope näkee astevaihtelun 'Lumi - Lumin' -tapauksessa?
Ei siinä ole astevaihtelua, kun pointti oli nimenomaan ettei tarvitse käyttää astevaihtelua.
T: ei äikänope
Astevaihtelu koskee vain konsonantteja. Vaihtelu (i - e) ei ole astevaihtelua, esim. pieni - pienen. Uskon ilman nimimerkkiä, että et ole äikänope.
Kiitä onneasi.
Kummius on koiranvirka.
Tadun tai muun mukulan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen sääntö on, että etunimen haltija päättää itse, miten nimensä haluaa taivutettavan.
Toissijainen sääntö on, että etunimessä ei tarvitse käyttää astevaihtelua, eli voi olla Lumi-Lumin, Satu-Satun, Sointu-Sointun. Sukunimet sen sijaan taivutetaan aina niin kuin yleiskielinen vastaava sana, eli Petteri Orvon, Matti Kirveen.
Tatun vanhemmat ovat siis omalta osaltaan aivan oikeassa. Nimen voi taivuttaa Tatu-Tatun-Tadun, miten vain, ihan henkilöiden itsensä päätöksellä.
T. Äikänope
"Äikänope" voisi kerrata eli-sanan pilkutussäännöt.
Sun linkkihän tukee hänen pilkunkäyttöään. Kolmas esimerkki.