Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Me haluttais sut Tadun kummmiksi..." --> spontaani repeäminen nimen taivutukselle --> välit poikki

Vierailija
16.10.2018 |

Tuttavapariskunta päätti siis antaa poikalapselleen nimeksi Tatu. Ja kyllä - he taivuttavat sen Tadun, Tadulle, Tadulla jne. Sanoin "siis hetkinen, taivutatteko oikeasti nimen muodossa Tadun?" Siitäkös sitten sota repesi. Ja nyt minusta ei ilmeisesti tule "Tadun" kummia.

Kommentit (275)

Vierailija
201/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa ketju, jota lukiessa nauraa ääneen, hulvaton!

Vierailija
202/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veedin mielestä Tadun on varmaan hyvä taivutusmuoto..

Veetissä on kaksoisvokaali, dumbass.

Hei dumbass, niinhän siihen kirjoitettiinkin kaksoisvokaali. Silmälasien paikka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä arvasin ensiyrittämällä minkä nimen Leevin veli sai ja nauroin päälle, mutta ei se minua suojannut kuten ei sekään etten kuulu kirkkoon

Lassi?

Mä muuten tunnen identtiset kaksoset nimeltään Lassi ja Leevi. Samoin veljekset nimeltään Ville ja Kalle... Eikö ihmisillä oikeesti ole mielikuvitusta vai halutaanko lastenkin nineämisestä tehdä joku vitsi?

Ja mikähän vika noissa nimissä sitten on?

Vierailija
204/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoo city housewifes

Vierailija
205/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa itse asiaan mutta hyvä kun ovat antaneet suht kunnon suomalaisen nimen. Ei minkään Felix, Donnie, Jim, James, Rex, Jax, Pax, Max... niinkuin valitettavan usein nykyään.

Vierailija
206/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5

Vierailija
207/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin te itseänne niin kovin fiksuna pitävät. Kertokaa mikä SÄÄNTÖ MÄÄRÄÄ että se on Tatun eikä Tadun.

Niin juuri. Sellaista kieliopillistä sääntöä ei ole olemassa -》 nauratte tyhjälle.

Nämä on myös ap:n kommentteja. Tottakai pitää lyödä kunnolla pökköä pesään oman provonsa hengissä pitämiseksi ja että keskustelu pysyisi kiinnostavana.

Vierailija
208/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoossa kaikki on näin jännää ja uskomatonta.

Ihanaa Porvoossa ei olekkaan Sadun loppu.

Vierailija
209/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimet taipuvat eri tavoin kuin muut sanat. Pilvin, Tuulin, Merin, Tatun. Satu voidaan taivuttaa myös sadun. Joskus taivutetaan " sääntöjen " vastaisesti, kun kuulostaa luontevammalta. Nimi Säde taipuisi Säden, Sädelle, mutta kuulostaa oudolle.

Vierailija
210/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni nimi on Kutu (Tuutikki), eikä kummi nauranut yhtään, kun kysyin, että tulisitko Kudun kummiksi.

Vierailija
211/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saa taivuttaa omaa ja lastensa nimiä miten haluaa. Kukaan muu niitä ei kyllä ala sillä tavalla taivuttamaan ja kun mammaliini kirkuu taas jollekkin 5-vuotiaalle leikkipuistossa "SE ON TADULLE", karkoittaa loputkin kaverit omalta Tadultaan.

Lapsilla ei ole usein mitään ennakkokäsitystä joten hyväksyvät tatun ja tadun samoin kuin satun ja sadun.

Tietenkin jos olettaa ettei kukaan muu lapsi koskaan ennen sitä ole kuullut nimestä Tatu. Eikä taivutusmuotoja, eivätkä siis ihmettele miksi se mamma heille kirkuu, kun naapurin Tatua saa puhutella toisella tavalla, mutta yhtä Tatua ei.

Onko nimessä Satu sama ongelma?

Ja voiko sanoa meidän, meijän, meirän, meiän? Lapset tajuaa että kieli ei ole staattista, toisin kuin sinä.

Huoh :D

Taitaa joku omaa nimeänsä erikoisuuden nimissä taivutteleva kirjoitella. Pari tälläistä tyyppiä tunnen, ihan aikuisia ihmisiä ja vetävät herneen nenään ja raivostuvat kun, joku sanookin Riitalle eikä Riittalle.

Miksi kirjoitat "tälläistä"? Etkö ymmärrä, että sana "tälläinen" tulisi sanasta "tämänläinen"? Jos siis sinua kiinnostaa kirjoittaminen oikeakielisesti.

Tuntuu usein, että muille kielioppisäännöistä v*ttuilevat eivät itsekään osaa kielioppisääntöjä.

Vierailija
212/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea vanhemmille valitsemansa linjan kanssa. Koko muu Suomi tulee kuitenkin taivuttamaan nimen normaalilla kielenmukaisella tavalla (Tatu - Tatun - Tatua).

Jep! Saa kuulemma taivuttaa mielensä mukaan samoin kuin Satu, Sadun, Sadulle jne. AP

Satuun pätee se sääntö, että taipuu kuin vastaava substantiivi. Tatulle ei vastaavuutta löydy. Tämä alkoi tämän Orpo, Orpon myötä, jota ei saa taivuttaa vastaavan substantiivin orpo, orvon mukaan. Kansa otti taivutusvallan omiin käsiin. No Tadutelkoot nyt sitten :).

Vierailija
213/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sukulainen, joka aina laitteli merkkipäiväkortteja Oudille ja puhui aina Oudista. Lapsena kuvittelinkin, että hän luulee nimeni olevan Oudi.

Tästä tulikin mieleen että kumpi on oikea taivutusmuoto, autisti vai audisti?

Vierailija
214/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni nimi on Kutu (Tuutikki), eikä kummi nauranut yhtään, kun kysyin, että tulisitko Kudun kummiksi.

Ehkä kummin suupielet menivät alaspäin. Silloin on vaikea nauraa.

Vierailija
215/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä oikea taivutus: http://kaino.kotus.fi/etunimientaivutus/index.php?s=tietue&id=428

Eli siis kotimaisten kielten keskuksesta

Vierailija
216/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä arvasin ensiyrittämällä minkä nimen Leevin veli sai ja nauroin päälle, mutta ei se minua suojannut kuten ei sekään etten kuulu kirkkoon

Lassi?

Mä muuten tunnen identtiset kaksoset nimeltään Lassi ja Leevi. Samoin veljekset nimeltään Ville ja Kalle... Eikö ihmisillä oikeesti ole mielikuvitusta vai halutaanko lastenkin nineämisestä tehdä joku vitsi?

Niinpä. Tuttavan naapurissa asui pienet sisarukset, nimensä olivat Alli ja Anssi.... *huoh*

Vanhemmista varmaan kivaa laittaa tommoset nimet, mutteivät tajua tai välitä että lapsille nauretaan.

En minäkään tajua mikä niissä on vikana?

Vierailija
217/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lassi?

Niinpä. Tuttavan naapurissa asui pienet sisarukset, nimensä olivat Alli ja Anssi.... *huoh*

Vanhemmista varmaan kivaa laittaa tommoset nimet, mutteivät tajua tai välitä että lapsille nauretaan.

En minäkään tajua mikä niissä on vikana?

Alli ja Anssi, allianssi

Vierailija
218/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Olemme kokoontuneet tänne Tadun ristiäisiin, perhe ja suku ja rakkaat ystävät. Kun pikku Tadun elämä tässä on alussa, niin tahdomme yhdessä siunata Tadua ja Tadun vanhempia...”

Niin. Toivottavasti pappia ja vieraita on valistettu, ettei tule lisää spontaaneja reaktioita ja mene välit poikki joka suuntaan.

Vierailija
219/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan te yhdestä Tadusta niuhotatte. Meidän naapurissa asuu perhe, jossa on viisi lasta. Nimet suurimmasta pienimpään ovat Tubi, Lude, Gradu, Lada ja Audi.

Vierailija
220/275 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin te itseänne niin kovin fiksuna pitävät. Kertokaa mikä SÄÄNTÖ MÄÄRÄÄ että se on Tatun eikä Tadun.

Niin juuri. Sellaista kieliopillistä sääntöä ei ole olemassa -》 nauratte tyhjälle.

Nämä on myös ap:n kommentteja. Tottakai pitää lyödä kunnolla pökköä pesään oman provonsa hengissä pitämiseksi ja että keskustelu pysyisi kiinnostavana.

Joopa joo, ja tuo sinunkin kirjoittamasi kommentti on "AP:n kommentti". Luuletko oikesti, että mulla on aikaa kirjoittaa tänne 15 sivullista viestejä? :D 

P.S. tämä viesti on siis AP:n kirjoittama