Valitanko turhasta? (Mummo ja hoitokoti)
Eli, mummoni on päälle seitenkymppinen, hoidossa yksityisessä paikassa. Keväällä meni kunto, enää toimii kunnolla vaan pää, raajat heikot. Ei pysty itse syömään, eikä muutenkaan käsillä tekemään oikein mitään. Hänellä on tekohampaat. Itse valituksen aiheeseen, mummolle tuodaan joka päivä ruoat soseena. Onko kohtuutonta vaatia, että hoitaja auttaisi aamuisin laittamaan tekohampaat, ja iltaisin pois, jotta mummo voisi syödä ihan tavallista ruokaa? Mielestäni on väärin, että järjissään oleva vanhus joutuu syyttä syömään "vauvan ruokaa". Onko tähän joku syy, miksi näin toimitaan? Toivoisin vastauksia itse hoitajilta.
Kommentit (9)
Jos soderuoa syöttämisen ainut syy se, että ei viitsitä tekohampaita laittaa vanhukselle niin on todella kohtuutonta.
Ei mene kauoa pestä ne hampaat/huuhtoa ja auttaa vanhuksen suuhun. puhekin sujuu silloin paremmin.
Tekisin valituksen.
T: Hoitajana vanhainkodissa.
Mitä jos kysyisit ko hoitokodista?
Minä tai kukaan muukaan hoitaja ei pysty sanomaan miksi juuri siinä hoitokodissa mummosi kohdalla toimitaan niin kuin toimitaan.
Minä pystyn vastaamaan kysymyksiin jotka koskevat minun toimintaani tai työpaikkani toimintatapoja, en naapuritalon asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on tekohampaat niin pureskelu ja nieleminen voi olla hankalaa ja sillon soseutettu ruoka on parempi vaihtoehto.
Tämä.
Mutta onko näin, jos on niin asian ymmärtää, mutta silti mielestäni pitäisi vanhukselle ne hampaat laittaa ellei vanhus itse niistä kieltäydy.
Ilmeisesti kuitenkin tämän vanhuksen kohdalla pää hällä toimii.
Pystyykö äitisi nielemään tavalliset tabletit? Onko sanonut syönnin olevan vaikeaa?
T: Se hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on tekohampaat niin pureskelu ja nieleminen voi olla hankalaa ja sillon soseutettu ruoka on parempi vaihtoehto.
Tämä.
Mutta onko näin, jos on niin asian ymmärtää, mutta silti mielestäni pitäisi vanhukselle ne hampaat laittaa ellei vanhus itse niistä kieltäydy.Ilmeisesti kuitenkin tämän vanhuksen kohdalla pää hällä toimii.
Pystyykö äitisi nielemään tavalliset tabletit? Onko sanonut syönnin olevan vaikeaa?
T: Se hoitaja
Anteeksi mummosi
Pystyy nielemään tabletit, eikä muutenkaan syöminen ole vaikeaa. Itse ei ole hampaita mielestäni pyytänyt, on vaan kiltisti tyytynyt tähän. Pitänee keskustella asiasta siellä hoitokodissa. Kiitos vastauksista!
Ap
Kaksi oleellista kysymystä:
Haluaako mummo käyttää tekohampaita ja ovatko ne hänestä mukavat?
Ja ennen kaikkea
Miksi sosemainen ruokavalio on valittu?
Jos mummo ei halua tekareita käyttää, niin hänellä on oikeus niistä kieltäytyä ja silloin sosemainen tai pehmeä ruokavalio on oikeastaan se ainoa vaihtoehto. Jos tekareita haluaa ja pystyy käyttämään, niin silloin ne tietysti pitää hoitajien mummolle laittaa. Tällöin normaalirakenteinenkin ruoka on mahdollinen vaihtoehto, jos muusta syystä sosemainen ei ole tarpeen.
Käytännössä usein on niin, että siinä vaiheessa, kun ihminen ei pysty itse syömään, on nieleminenkin siinä määrin heikentynyt, että aspiraatioriskin vuoksi sosemainen ruokavalio on paras vaihtoehto. Toki voi olla, että jollakin ihmisellä asento pysyy ja suunmotoriikka on vahva, vaikka kädet eivät toimikaan, mutta tyypillisempää on, että samat ongelmat, jotka estävät itse syömisen ovat heiknetäneet myös suun motoriikkaa ja nielemistäkin niin paljon, että normaali ruoka on aika iso riski.
Valittamisen sijaan kannattaa ensin kysyä ja keskustella ja kuunnella perustelut näille hoitovalinnoille. Jos perustelut eivät ole hyviä, silloin tietenkin tämä kannattaa kertoa ja keskustella mahdollisesta muutoksesta toimintatapoihin. Tosin muista, että mummosi on se, joka asioistaan päättää.