Haastavatko lapsemme meidät oikeuteen maapallon tuhoamisesta elinkelvottomaksi?
"Kuopukseni on nyt kolmen vanha. Ilmastonmuutos ja meidän aikuisten tekemättömyys ei vielä liiemmin ahdista häntä. Vuonna 2050 hän täyttää 35 vuotta eikä ikävä kyllä tule kiittelemään edeltäviä polvia.
Tosi vaikea on ymmärtää, miksette te ottaneet tutkijoiden varoituksia todesta. Luulitteko, että vanhaa elämäntapaanne voi jatkaa loputtomiin, riskeistä välittämättä?
Yleinen tietoisuus. Se on asia, johon tupakkayhtiöt juristeineen ja maksettuine lääketieteen asiantuntijoineen vetosivat, kun tupakan takia sairastuneet ajoivat vahingonkorvauskanteitaan. Tupakan terveyshaittoja ryhdyttiin tutkimaan jo 1930-luvulla. 1950-luvulla riippumattomat tutkijat olivat jo vakuuttuneita savukkeiden vakavista riskeistä. Tupakkateollisuus teki kuitenkin sinnikästä vastarintaa, ja vasta vuosikymmeniä myöhemmin yhtiöt myönsivät syy-yhteyden tupakoinnin ja muun muassa keuhkosyövän välillä."
Kommentit (9)
Miksi et itse haasta aikaisempia sukupolvia? Hehän sen teollisuuden ovat rakentaneet alunperin.
Minä haastan sinut oikeuteen sen lapsen tekemisestä. Siihen tämä maapallo tuhoutuu, eikä tuohon kaupalliseen propagandaan.
Eivät haasta joten sun pitää tyydyttää draamannälkäsi vaikka katsomalla joku jenkkisarja Netflixistä. Älä ota siitä kauheasti vaikutteita, vaikka oletkin helposti manipuloitavissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et itse haasta aikaisempia sukupolvia? Hehän sen teollisuuden ovat rakentaneet alunperin.
Jos päästöt loppuvat tähän päivään, niin mitään ilmastonmuutosongelmaa ei ole, joten teknisesti ottaen aiemmat sukupolvet eivät kriittistä lisäystä tule aiheuttamaan, vaan me nyt elossaolevat seuraavan 30 vuoden aikana.
Teollisuus ei ole myöskään se, mikä ketään nyt kiinnostaa, vaan fossiiliset polttoaineet. Voitaisiin lähinnä syyttää aiempia sukupolvia siitä, että on rakennettu vääränlaisia voimaloita ja panostettu aivan väärään (fossiilisilla polttoaineilla) toimivaan logistiikkajärjestelmään.
Mutta tuskin siitäkään voitaisiin erityisesti syyttää, koska aivan helkkarin pihallahan nykypäivänäkin ihmiset ovat. Ei tälläkään palstalla olevista ihmisistä kuin murto-osa ymmärrä mistä ilmastonmuutoksessa on kyse ja mistä se johtuu. Lässytetään kulutuksesta ja lentoliikenteestä, joille nyt nauravat variksetkin. Suurin moite aiemmille sukupolville lienee siis surkean koulujärjestelmän rakentaminen, jossa oppilaat eivät edes opi tajuamaan ilmakehän hiilidioksidin syntymekanismia.
Jos nykyisten lasten tekee aikuisena mieli joskus haastaa nykyinen ja muutama edeltäväkin sukupolvi oikeuteen, niin kysykää näiltä, että auttaako tuomio tai korvaukset maapallon tilanteeseen jollain tavalla. Ne korvaukset sitäpaitsi menevät maapallolle, joka on sen todellisen vahingon kärsinyt, eikä näille lapsille. Samalla voi kysyä hyväksyvätkö jälkiabortin omalla kohdallaan, sillä itsekin ovat kuluttaneet (ja kuluttavat edelleen) maapalloa.
Ja jokainen oikeusjutun nostanut pakkosterilointiin ja oikeanlaisen elämäntavan pakko (ja valvonta), ettei vain itse pahenna maapallon tilannetta vielä lisää.
Mutta juu, kyllä s-o-c-i-a-l a-n-d e-n-v-i-r-o-n-m-e-n-t-a-l j-u-s-t-i-c-e w-a-r-r-i-o-r-i-t tarjoavat sitä parasta viihdettä nykyaikana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yrität vältellä oman sukupolvesi vastuuta syyttämällä muita?
Vierailija kirjoitti:
Jos nykyisten lasten tekee aikuisena mieli joskus haastaa nykyinen ja muutama edeltäväkin sukupolvi oikeuteen, niin kysykää näiltä, että auttaako tuomio tai korvaukset maapallon tilanteeseen jollain tavalla. Ne korvaukset sitäpaitsi menevät maapallolle, joka on sen todellisen vahingon kärsinyt, eikä näille lapsille. Samalla voi kysyä hyväksyvätkö jälkiabortin omalla kohdallaan, sillä itsekin ovat kuluttaneet (ja kuluttavat edelleen) maapalloa.
Ja jokainen oikeusjutun nostanut pakkosterilointiin ja oikeanlaisen elämäntavan pakko (ja valvonta), ettei vain itse pahenna maapallon tilannetta vielä lisää.
Mutta juu, kyllä s-o-c-i-a-l a-n-d e-n-v-i-r-o-n-m-e-n-t-a-l j-u-s-t-i-c-e w-a-r-r-i-o-r-i-t tarjoavat sitä parasta viihdettä nykyaikana.
Itse ajattelet nyt aivan yhtä yksipiippuisesti paasatessasi, että se on jokotai ja sillä paha. Ja vielä pidät toisen laidan yksisilmäisiä viihteenäsi.
Samaan aikaan kumpikaan teistä ei ole viihdettä kenellekään aikuiselle sielulle. Oletko hetkeksikään pysähtynyt miettimään, mikä sinua estää kasvamasta aikuiseksi? Saman syyttelyn logiikka täytyy päteä myös sinuun, jos sitä muille tuputat.
Ehkä käy päinvastoin ja ihmiskunta haastaa ilmastonmuutoksella pelotelleet ja sillä bisnestä tehneet. Asia voidaan käsitellä vaikka Haagin kansainvälisessä oikeudessa tai sitten perustetaan oma erillinen oikeus, kuten esimerkiksi Nürnbergissä toisen maailmasodan jälkeen, kun haettiin oikeutta ihmiskunnalle.
Kyllä sitä voi jatkaa loputtomiin, kun ongelma ei ole elämäntavassa, vaan energialähteen valinnassa. Fossiilisista pitää päästä eroon, eikä elämäntavasta.
Eikä maapallosta tule elinkelvotonta nykymenolla. Lämpimämpi joo, vähemän korallia joo, muttei lähimainkaan elinkelvotonta.