"Kun mies lähti, sairaala lopetti Satu Kemppaisen hedelmöityshoidot"
Hesarin juttu. Pääsikö joku lukemaan koko jutun? Käsitin, että kyse on siitä, ettei verovaroin tueta kuin avioliitossa olevien nais-miesparien hoitoja.
Alussa kerrotaan, että: ”Kukaan ei kyseenalaistanut kykyäni olla vanhempi, kun olin parisuhteessa”, Satu Kemppainen sanoo. Psykologi arvioi tilannetta silloin, kun hedelmöityshoidot tehdään lahjasoluilla.
Miksi hän ottaa tuon henkilökohtaisesti? Ei kukaan edes epäile hänen kykyään olla vanhempi vaan kyse on psykologin arviosta! Se kuuluu hoitojen etiikkaan, koska kyseessä on myös syntyvän lapsen oikeudet eikä vain naisen oikeus saada lapsi.
Ja verovaroin tuettu hedelmöityshoito on ylipäänsä ihan täyttä luksusta. Kyllä siinä voidaan rajoittaa se vain pariskunnille, jotka ovat pitkään lasta toivoneet eivätkä voi sitä luomusti saada.
Ja kaiken tämän sanon itse lapsettomuudesta kärsivänä. Olemme yrittäneet yli 2 vuotta ja taustalla on yksi kohtukuolema ja yksi keskenmeno. Voin tulla luomustikin raskaaksi, eikä meillekään tällä hetkellä tarjota varsinaisia hedelmöityshoitoja, koska lääkärin mukaan emme niitä kuitenkaan tarvitse. Hyväksyn tämän täysin ja tiedostan, että hoidot ovat todellakin tarkoitettu vain niitä tarvitseville. Se, että meillä saattaa mennä yli vuosi yrittäen luomuraskautta, on kuitenkin aika pieni ongelma verrattuna heihin, joilla ei edes ovulaatiota tapahdu ilman lääkkeitä tai joiden miehillä ei ole siittiöitä tarpeeksi.
Kommentit (7)
Miksei hän vain mene yksityiselle hoitoon? En kyllä lukenut juttua, mitä hoitoa hän tarvitsisi. Jos nyt kyseessä ei kuitenkaan ole ivf/icsi niin ei se kovin kallista ole yksityiselläkään käydä muutaman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin lapsettomuushoidot yksityisellä klinikalla, olen sinkkunainen siis.
Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että lakia tulee noudattaa ja ketään ei saa syrjiä lainvastaisesti, kuten nyt tapahtuu.
Itse tosiaan maksoin suunnilleen myös tuon 26 000 euroa yksityisesti omista säästöistäni. Sain lapsen ja kaikki on mennyt hyvin ja lapsi pärjännyt elämässä myös hyvin.
Lapsella ei voi olla hintaa eli en ole katkera henkilökohtaisesti ja hoitokin oli varmasti parempaa yksityisellä, eikä ollut pitkiä jonotusaikoja kuin julkisella puolella.
Ihanan kallista. Mitä tuo 26tonnia piti sisällään?
Vierailija kirjoitti:
Miksei hän vain mene yksityiselle hoitoon? En kyllä lukenut juttua, mitä hoitoa hän tarvitsisi. Jos nyt kyseessä ei kuitenkaan ole ivf/icsi niin ei se kovin kallista ole yksityiselläkään käydä muutaman kerran.
Oli mennytkin ja oli jo laskettu aika kohta käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin lapsettomuushoidot yksityisellä klinikalla, olen sinkkunainen siis.
Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että lakia tulee noudattaa ja ketään ei saa syrjiä lainvastaisesti, kuten nyt tapahtuu.
Itse tosiaan maksoin suunnilleen myös tuon 26 000 euroa yksityisesti omista säästöistäni. Sain lapsen ja kaikki on mennyt hyvin ja lapsi pärjännyt elämässä myös hyvin.
Lapsella ei voi olla hintaa eli en ole katkera henkilökohtaisesti ja hoitokin oli varmasti parempaa yksityisellä, eikä ollut pitkiä jonotusaikoja kuin julkisella puolella.Ihanan kallista. Mitä tuo 26tonnia piti sisällään?
Useamman koeputkihedelmöityksen.
Mutta tosiaan en ole elämässä miettinyt noita hoitojen kustannuksia kuin muutaman minuutin verran. Eivät ne ole oleellisia näin tärkeässä asiassa ja onhan lapsestakin kuluja varsinkin yksinhuoltajana. Eiköhän sellaisella ihmisellä, joka näin hankalalla tavalla siihen ryhtyy, ole motivaatio erittäin kova ja myös oma elämä ja talous sillä lailla kunnossa, että pystyy yksin elättämään miniperheensä.
Jep. Mutta toisaalta, sitten on näitä pareja jotka eroaa melko pian sen jälkeen kun hoidot julkisella on ohi. Oli saatu lapsia taikka ei. Ehkä juuri tuon syyn takia vielä tsempataankin parisuhteessa, kun ollaan hoidoissa tai jonossa sinne. Itse kuulun näihin ihmisiin, erosimme toisen lapsen odotusaikana.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella ei voi olla hintaa eli en ole katkera henkilökohtaisesti ja hoitokin oli varmasti parempaa yksityisellä, eikä ollut pitkiä jonotusaikoja kuin julkisella puolella.
Millaista lainvastaista syrjintää nyt tapahtuu?