Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaslomalle uupumuksen takia?

Vierailija
13.10.2018 |

Voiko uupumuksen takia tosiaan saada sairaslomaa? Miten se yleensä diagnosoidaan? Riittääkö se, että sanoo olevansa uupunut?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin sanoin olevani uupunut ja puoli vuotta napsahti saikkua. Mitään tutkimuksia tehty tai verikokeitakaan otettu.

Vierailija
2/5 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi saada. Periaatteessa uupumus ei ole peruste palkalliselle sairaslomalle, mutta koska siihen usein liittyy masennus, sairasloma tulee masennusdiagnoosilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten joillakin on diagnoosina uupumus eikä masennus?

Vierailija
4/5 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkällä työuupumusdiagnoosilla työnantaja ei saa ileisesti kelalta korvausta, eli se voi jäädä palkattomaksi saikuksi. Siksi päädiagnoosikohtaan tulee yleensä unihäiriöt, masennus, ahdistus tms. Niitähän uupuneella usein on rinnalla. Tärkeintähän siinä on saada ihminen kuntoon, eli pyydä työterveyspsykologille. Siellä tehdään viimeistään kartoittavaa kyselyä yms. Meillä ainakin tarjotaan sitten työssäjaksamisneuvottelua, jossa on lääkäri, hoitaja, uupunut ja esimies. Tavoitteena löytää ratkaisu, jossa työjärjestelyt kohtaavat uupuneen tilan ja jaksamisen. Työterveyspsykologi ei kuulu kaikkialla palveluun, mutta itse olen kokenut sen tosi tärkeäksi. Uupuneena kyky etsiä ratkaisuja boksin ulkopuolelta hiipuu, ja psykologi auttaa rehellisesti kartoittamaan, miksi ei jaksa. Ainakin oma pomokin otti kahden vuoden aikana antamani palautteen kohtuuttomasta työkuormasta ja organisatorisista mahdottomuuksista vakavasti vasta saikkulapusta, psykologin antaman oivalluksen ja jäsentelyavun myötä tekemästäni työkuorman vaatimasta henkilötyöpäivälistauksedta ja tulevan työterveysneuvottelun valmistelusta. Vaati kyllä myös sen saikun ja ohjauksen lepäämisenkin keinoihin, että pystyin tekemään tuon. Nyt kuitenkin on minun ja muidenkin osalta suunta parempaan, syihin on lähdetty korjauksia tekemään. Uupumus toki jatkuu mutta sen voi hyväksyä paremmin, ettei vain kykene kaikkeen, ja toivon olevani taas kunnossa ensi vuonna. Kannatti kuitenkin mennä, vaikka meninkin vasta sydänoireiden takia, niin kumminkin ennen kuin tilanne oli totaalinen burn out. Haluan takaisin energiseksi itsekseni.

Vierailija
5/5 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn raskaan raataja kirjoitti:

Itse ainakin sanoin olevani uupunut ja puoli vuotta napsahti saikkua. Mitään tutkimuksia tehty tai verikokeitakaan otettu.

Outoa. Minä kävin vastaanotolla, kun töissä oli usein hermot kireällä ja tuntui että napsahti pienimmistäkin vastoinkäymisistä. Lisäksi usein tuli sellaisia tyhjäntuijotuskohtauksia ettei oikein saanut itseään liikkeelle. Ajattelin, josko verikokeista yms. olisi löytynyt joku selitys, mutta täysin terve olin fyysisesti. Täytin myös jonkun uupumus/masennustestin ja kuulemma sain kohtalaisen työuupumuksen pointsit. Passittivat psykologille ja siellä kävin muutaman kerran ja ilmeisesti se oli siinä, töissä edelleen sinnitelty ilman saikkuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi