Maksoin juuri 40€ kirjaston sakkomaksuja. MIten sulla?
Kommentit (53)
Hyvä, kun tuet tärkeää yhteiskunnallista ilmaispalvelua ❤️
Itse tykkään palauttaa kirjat ajoissa tai uusia edes lainat ajoissa, mutta hyvä että joku tykkää säännöllisesti tukea kirjastotoimintaa ihan omista rahoistaankin.
En ole koskaan saanut sakkoa. Viimeistään palautuspäivän muistutuksesta on kätevä uusia laina verkossa, saada lisäaikaa palautukseen. Yleensä palautan kirjan heti luettuani.
Aloin lainata poikaystävän kortilla kun omalle oli kertynyt jotain 30e velkaa ja lainauskielto, nyt poikaystävänkin kortilla on reilu 30e sakkoja :D mulla on kyllä muistutukset että milloin pitää uusia/palauttaa mutta laiskana se aina jää silti.
Vanhenevatko maksut joskus? Eräässä talousoppaassa niin kerrottiin, muutamassa vuodessa pitäisi vanhentua.
Vierailija kirjoitti:
Komppi tälle. Paljon varaavana maksoin varausmaksut pari vuotta sitten ihan tyytyväisenä, ihan vaan siksi, että kirjastoa haluan kannattaa.
En muista, mikä on ollut suurin summa, mutta parikymppiä olen useammankin kerran maksanut. On huomattavasti halvempaa ostaa kirjat kuin lainata :).
En ole koskaan saanut kirjastolta sakkoja. Pidän sitä kunnia-asianani.
Maanantaina tulee tili ja maksettavana 350 e luottokorttimaksuja :( siinäpä ne sen palkan ylimääräset rahat sitten olikin.
Mulla on tapana palauttaa aineisto ajoissa, miksei sulla?
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ilmaista. Kylllä kirjastot rahoitetaan verovaroin.
Maksuton ja ilmainen ovat ihan eri asioita.
En tajua miksi on niin vaikeaa palauttaa ajoissa tai uusia. Ei pidä lainata jos ei viitsi huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi on niin vaikeaa palauttaa ajoissa tai uusia. Ei pidä lainata jos ei viitsi huolehtia.
Miksi sua vaivaa jos joku palauttaa vaikka kaikki lainansa pari päivää myöhässä? Palauttaa kuitenkin ja maksaa sakot, sun ei tarvii niitä maksaa.
Ja minua hävettää, jos on kertynyt muutama euro. Nykyään jää niin helposti palauttamatta ja uusimatta, kun en enää käy kirjastossa joka viikko enkä ole vielä oppinut suhteuttamaan lainattavien kirjojen määrää nykyiseen lukuaikaan.
Minä luen todella paljon ja lainaan usein esim. niitä bestseller- pikalainoja monta kerralla. Siksi en ehdi kaikkea aina lukea määräaikaan mennessä, ja välillä maksuja pääsee kertymään, ihan tietoisesti. Usein myös kirjoissa on varaus joten uusiminen ei aina onnistu. Olen ajatellut näitä kirjastomaksuja harrastuskuluiksi. Jos lukee toista sataa kirjaa vuodessa, on muutama kymppi hyvin pieni maksu kaikesta siitä.
Pari vuotta sitten olin laiskempi ja palautin kirjat aika usein vähän myöhässä. Tuntui, että vaikka kuinka maksoin niitä maksuja pois, aina olin kirjastolle euron tai kaksi velkaa. Alkoi v-tuttaa se touhu ja otin itteäni niskasta kiinni.
Nykyään ei tule maksuja, koska huolehdin lainat ajoissa takaisin. Laitan siitä muistutuksen puhelimeen jo pari päivää ennen eräpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sua vaivaa jos joku palauttaa vaikka kaikki lainansa pari päivää myöhässä? Palauttaa kuitenkin ja maksaa sakot, sun ei tarvii niitä maksaa.
Mua vaivaa lähinnä silloin, jos olen varannut jonkun kirjan ja ajatellut saavani sen viimeistään edellisen lainan eräpäivänä tai sitä seuraavana päivänä.
eri
Samoin ajattelen kuin 17. Harrastuskuluja, tänään maksoin 3 e sakkoja. Lukeminen kuitenkin halpaharrastus.
Aion maksaa vasta sitten, kun lainausautomaatti kehottaa ottamaan yhteyttä henkilökuntaan.