Yläasteen köksätunnit. Mitä kommelluksia muistatte ja mitä söhlättyä piloille?
Oma ryhmä onnistui hyvin mutta vastapäisen ryhmä onnistui tekemään sämpylöistä kivikovia. Ruokailun aikana heittivät ikkunasta pihalle "ei näitä voi syödä" :D
Kommentit (71)
tehtiin kastiketta jota pitää sekoittaa jotta siihen ei tule klimppejä. minun kastikkeeni oli sileää kuin lapsen peppu ja ajattelin olevani kulinaristinen nero. kunnes huomasin että levy ei ollut päällä
80-luvulla piti vielä perata silakoita, niin jotkut "kiltit" laittoi yhden Samin silakoiden sisään takaisin ne sisälmykset, kun olisi pitänyt laittaa tilliä ja tuorejuustoa...
Meillä oli köksänluokassa myös "pikkukoti", jossa harjoiteltiin kotitöitä, silitystä ja pyykinpesua, nukkevauvan hoitoa yms. Oli myös vuode, jonka petaamista harjoiteltiin. Villit työt ja pojat harjoittelivat vähän perhe-elämästä niitä petipuuhiakin, ei kai ihan kettu kolossa mutta sinnepäin...
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla piti vielä perata silakoita, niin jotkut "kiltit" laittoi yhden Samin silakoiden sisään takaisin ne sisälmykset, kun olisi pitänyt laittaa tilliä ja tuorejuustoa...
Meillä oli köksänluokassa myös "pikkukoti", jossa harjoiteltiin kotitöitä, silitystä ja pyykinpesua, nukkevauvan hoitoa yms. Oli myös vuode, jonka petaamista harjoiteltiin. Villit työt ja pojat harjoittelivat vähän perhe-elämästä niitä petipuuhiakin, ei kai ihan kettu kolossa mutta sinnepäin...
Ai kauhee jos nykysinki olis vielä jotain nukkevauvan hoitamista! Olis ihan kamalaa, ainaki itsellä toi ois aiheuttanu kyllä niin ison oksennusreaktion! Ruveta siinä ny luokkalaisten kanssa jotain leikkivauvaa hoitamaan, yäk!
Saikohan siitä kieltäytyä vaikka sillä verukkeella ettei ikinä aio lapsia hankkia..? 😐
Perunoista kiehui vesi pois ja paloivat pohjaan. Siis omalla ryhmallani. En oikeen ymmarra, etta kuinka vahan vetta me laitettiin vai keitettiinko me niita tuntitolkulla??
Ikuiset traumat jäi, kun keitin munia yhden tosi söpön pojan kanssa ja kiisteltiin siitä, pitääko aika ottaa siitä kun vesi kiehuu, vai siitä kun munat on vedessä. Mä siis väitin, että heti kun munat laittaa veteen, ja sen mukaan tehtiin. Oli sit vähän löllöjä.
Toinen oli talouskoulussa. Eli oltiin jo lukiosta päästy. Tehtiin jäädykkeitä, joista yhteen tuli kahvilikööriä. Ei montaa lusikallista puolen litran pullosta... Juotiin sitten siinä kokkailuiden lomassa parin kaverin kanssa se pullo tyhjäksi.
Ryhmäkaverit heittää läjäytti meidän kampanisutaikinat ylös sellaiseen lokerohyllykköön.
Legenda kertoo että ovat siellä edelleen piilossa...
Varmaan aika klassikko; eka kerran jonkun mustikkakiisselin keitto. Perunajauhoja piti tulla vaikka 1,5 rkl ja meikä vetäisi 1,5dl. Tuli aikamoista liisteriä kun ei tietenkään keitetty kuin joku ihan pieni määrä sitä. Ope ihmetteli olikohan mehussa jotain vikaa kun tuli niin tujua. Silloin luulin vielä laittaneeni oikean määrän ja vakavalla naamalla sanoin, että laitoin ihan oikein kaikki enkä tiedä miksi meni pieleen. Vasta myöhemmin huomasin että ei hitto luin ihan väärin mutta saatiin tehdä se uudestaan. :D
Mitat tl ja rkl sekos vaniljakastiketta tehdessä, meni sitten vähän liikaa perunajauhoja. Onneks huomattiin heti, opettaja ohjeisti laittaan muitakin aineksia lisää. Jollain ryhmällä ei sitten kastike loppunu kesken syödessä kuten toisilla (kyl sitä muillekin sitten annettiin). Tää on oikeesti ainoo moka joka tapahtu omalle pienryhmälle, muitten mokia en ees muista.
Tehtiin jälkkäriksi "rikkaita ritareita" (siis köyhiä, joiden päälle hilloa ja kermavaahtoa). Minusta ne eivät olleet tarpeiksi makeita, joten open silmän välttäessä sirottelin päälle runsaasti sokeriksi luulemaani suolaa. Uhhuh.
Eräällä ryhmäläisellä me mitat sekaisin ja kääretorttu pohjaan tuli 1dl leivinjauhetta vaikka piti olla tl. Eipä sitä syönyt raskaana oleva opettajakaan 😆
Meillä oli köksää iltapäivällä, ja bussi lähti koulun pihasta 5 min tunnin päättymisen jälkeen. Tunnin lopuksi piti tiskata koneeseen sopimattomat astiat. Keittiöt oli jaettu 4 hengen ryhmille. Meillä oli 2 poikaa, jotka halusivat aina tiskata ja kun saivat, käyttivät niin jumalattomasti Fairya, että pöytä ja lattia lainehtivat sitä vaahtoa tunnin lopuksi ja kaikkien piti jäädä siivoamaan. Sama kemian tunnilla koeputkia pestessä.
Tyttöparini ei osannut mitata jauhoja yksin. Nykyään hän on töissä kokkina. Oli kyllä yllättävää, että sinne lähti opiskelemaan, mutta ehkä hän löysi itsestään uusia puolia niiden kahden vuoden aikana, kun minä olin lopettanut köksän ja hän jatkoi valinnaisena.
Varmaan ainoana poikkeavana on jäänyt mieleen se, kun tehtiin joulupiparienkeleitä, siis semmoisia isoja koko pellin kokoisia koristeita. Olen aina ollut luova lapsi, ja pienen maalaiskunnan koulussa olin ainoa, jonka perhe ei kuulunut kirkkoon, joten sain luvan keksiä itselleni soveltavaa puuhaa tällaisissa tilanteissa. Tein sen enkelimuotin pohjalta valtavan saatanapiparin, jonka koristelin kirkkaanpunaisella geelikuorrutteella. :D
Siis kertoo kyllä aika paljon kotioloista jos ei oikeasti ole älynnyt että kananmunia ei käytetä kuorineen tai laitetaan vesihauteeseen aka kaadetaan tiskialtaaseen...
Kerran köksäntunnilla tehtävät oli jaettu niin, että toisessa pienryhmässä oleva poika teki pirtelöt koko luokalle, eli 16 oppilaalle. Huomasin jossain vaiheessa, että pirtelöt oli jaettu kaikkien muiden paitsi minun laseihin. Menin valittamaan siitä ovelle, ja sen jälkeen poika kaatoi omasta lasistaan koko pirtelöannoksen minun lasiin ja hän jäi kokonaan ilman. Mietin vaan, että oliko se sattumaa, että minun lasiin ei "riittänyt" pirtelöä, vai tahallaanko hän jätti minut ilman. Koska jos se olisi ollut vahinko, niin olisihan hän voinut pahoitella sitä ja kysyä, että voidaanko jakaa pirtelö puoliksi meidän kesken
Minä, joka olin opettajan lempilapsi ja aina erinomaisesti suoriutuva, menin ja sulatin eräänä kauniina aamupäivänä muovisen vatkauskulhon lieden keittolevyyn. Ikinä en unohda sitä vittuuntunutta ilmettä ja palaa kurkussani. 😂
-Ei saatu tehdä kiisseliä, kun edellinen ryhmä oli kokeillut miten ne pysyy seinillä
-Roskiskoripalloa, eli sellaisen ison roskiksen kaikki luukut aukaistiin, ja roden edessä olevan muurin yli heiteltiin roskapussit sinne
-Sairaalloisen pihi maikka, joka kyttäsi joka ikistä teelusikallista, ettei vaan mene liikaa. Kaikki -siis IHAN kaikki- tyhjät voi- ja margariinirasiat, tiskiainepullot yms.yms. piti säästää, koska ko. muori oli elänyt nuoruutensa pula-aikana sotien jälkeen, jolloin kaikesta oli pulaa. Niitä tyhjiä rasioita, pulloja ja muuta roinaa oli sitten varastot täynnä... Samainen eukko veti vähintään kerran oppitunnin aikana hirrrrveät kilarit, ja huutoitkun säestämänä heitti meidät luokasta, kun oltiin niin kamalia kakaroita.
-Pojat laittoivat kaakaoon sokerin sijasta suolaa, ja joutuivat juomaan sen
-Perinteiset sokeri- ja suolapurkkien etikettien vaihdot
Terveisiä tutuille, jos joku tästä itsensä tunnistaa :-D
Kootut muistelmat:
Ekalla tunnilla tehtiin mansikkapirtelöt. Yksi poika rikkoi lasinsa. Maksoi muistaakseni 5mk. Toinen vaihtoehto oli tuoda samanlainen tilalle.
Laskiaiseksi tehtiin pullia. Tyttöjen pullat oli pieniä ja tasakokoisia. Poikien pullat oli isoja ja kooltaan mitä sattuu.
Seuraavalla tunnilla ne oli tarkoitus täyttää. Jokainen varasi itselleen pullat. Välitunnin jälkeen totesin, että mun pullat oli mystisesti vaihtuneet pienempiin. Pullien täyttövaiheessa huomasin kyllä kuka oli syyllinen. V:tutti katsella hänen ahnetta ilmettään, kun hilloa ja kermavaahtoa annosteltiin pullien väliin. Mitään en ensin sanonut siinä, nössö kun olin, mutta lopulta totesin ruokailun yhteydessä, että joku vaihtoi mun pullat, jonka jälkeen hän mussutti jotain epämääräistä.
Jossain vaiheessa tehtiin munakasta ja paistovuoro osui mulle. En ollut sitä koskaan tehnyt ja siitä tulikin sitten ennemminkin lettu. Varsinkin tuossa kohtaa mielestäni korostui se, että opettaja ei osannut opettaa, vaan se munakkaanpaiston tekniikka olisi pitänyt osata etukäteen.
Naapuriryhmän paistajalle taas kävi sellainen moka, että munakkaan sekaan oli joutunut pesuainetta (mahdollisesti jäämiä pannun pesusta). Onneksi se huomattiin, eikä kukaan syönyt sitä.
Tehtiin jossain vaiheessa itse suunniteltu ateria. Lihapullat valkokastikkeella. Opettaja meni laittamaan kastikkeeseen jotain tomaattisoosia, minkä jälkeen siitä tuli niin pahaa, ettei kukaan tykännyt siitä.
Kun teimme perunamuussia, naapuriryhmän pojat eivät tajunneet kaataa perunakattilasta keitinvettä pois ennen kuin alkoivat muussata perunoita. Tuli aika nestemäistä muussia.
Ihan ensimmäisellä kotitaloustunnilla 7. luokan alussa oli ekana tehtävänä marjapirtelö. Istuimme pöydissä juomassa pirtelöitä ja joku ensimmäisenä omansa juonut alkoi tehdä pillillä sitä korisevaa ääntä, joka kuuluu, kun pillillä yrittää imeä juomanjämiä lasin pohjalta. Opettaja totesi "älkääpäs nyt naurako, vaikka se pilli vähän horiseekin". Tuloksena monta minuuttia kestänyt kollektiivinen huutonauru luokassa, ja kaikki tietty horistivat pilleillä minkä ehtivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli köksänluokassa myös "pikkukoti", jossa harjoiteltiin kotitöitä, silitystä ja pyykinpesua, nukkevauvan hoitoa yms. Oli myös vuode, jonka petaamista harjoiteltiin. Villit työt ja pojat harjoittelivat vähän perhe-elämästä niitä petipuuhiakin, ei kai ihan kettu kolossa mutta sinnepäin...Ai kauhee jos nykysinki olis vielä jotain nukkevauvan hoitamista! Olis ihan kamalaa, ainaki itsellä toi ois aiheuttanu kyllä niin ison oksennusreaktion! Ruveta siinä ny luokkalaisten kanssa jotain leikkivauvaa hoitamaan, yäk!
Saikohan siitä kieltäytyä vaikka sillä verukkeella ettei ikinä aio lapsia hankkia..? 😐
En minä ainakaan saanut kuvaamataidosta kieltäytyä vaikka sanoin ettei minusta tule ikinä taiteilijaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ei millään saanut munia ja sokeria vaahtoutumaan, syy: sokeri oli unohtunut!
Tosta muistui mieleen, että pari sankaria vatkas kermavaahdon melkein voiksi. Tässäkin tapauksessa syytän opettajaa, joka ei osannut opettaa.
- Jepjep! Samankaltainen kämmi kävi itsellä, mustapippuria piti laittaa 1-4 jotain yksikköä (oliko sitten maustemitta vai teelusikka) oman maun mukaan. Noh, me laitettiin sitten se isoin määrä, ja yksikkökin oli yhtä isompi...
Naapuriryhmä sai joskus täytekakkupohjan nousemaan uunissa kartionmuotiseksi. Noh, ei siinä mitään, lopputulos oli hieman erikoisen näköinen, mutta ymmärsin lopputuloksen olleen ihan syömäkelpoinen.