Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyfeminismi...

Vierailija
13.10.2018 |

Nykyfeminismi on hyvin autoritäärinen liike. Sanakirjamääritelmänä sekä historiallisesti katsottuna hyvä ja kannatettava ajatus, mutta miksi toteutus tänä päivänä mättää niin pahasti? Sen sijaan, että kiinnitettäisiin huomiota siihen, mitä joku sanoo, onkin sillä enemmän väliä, kuka sanoo. Tästä esimerkkinä Facen "Rennon" f-ryhmän syrjivä väistämisvelvollisuus, joka nimenomaan korostaa ihmisten synnynäisiä ominaisuuksia sen sijaan, että häivyttäisi niiden merkitystä. He sanelevat, miten meidän tulee puhua muista, mitä termejä käyttää ja paheksuvat, jos joku ei muista jotain termiä oikein. He keksivät uusia määritelmiä sanoille. Olen huomannut, että perusperiaate on, että joko olet täysin meidän puolella tai meitä vastaan. Jos nainen, "rodullistettu" tai seksuaalivähemmistöön kuuluva on eri mieltä feministien kanssa, häntä saa halventaa, haukkua ja leimata täysin vapaasti. Mutta jos olet samaa mieltä, olet aina rakenteiden ja syrjinnän uhri jokaisessa asiassa. Tyypillistä käytöstä näille on myös kulttuurirelativismi, blokkaaminen, leimakirveiden käyttäminen ja hiusten halkominen asiasta kuin asiasta. Isoihin ja vaikeisiin asioihin ei uskalleta puuttua, mutta se on suuri yhteiskunnallinen ongelma, kun jollain festareilla esiintyy enemmän miehiä kuin naisia.

En ole alun alkaenkaan tykännyt metoo-kampanjasta (en itse halua olla kipeiden kokemusteni takia mikään hashtagi) ja sen harjoittamasta ajojahdeista sekä kaksinaismoralismista. No, se onkin eräs nykyfeminismin ilmentymistä ja metoossa kävi niin kuin ennustinkin. Se lässähti kuin pannukakku. Olin monien feministien mielestä alun alkaen huono raiskauksen ja seksuaaliväkivallan uhri, jonka ajatuksilla ja tunteilla ei ole mitään väliä. Toisella uhrilla, joka taas kannattaa metoota, onkin merkitystä ja häntä tulee totta kai kuunnella. Eli kyse ei ole todellisesta tasa-arvosta, vaan siitä, kuka on samaa mieltä ja sillä, kuuluko ihminen johonkin vähemmistöön tai etn. ryhmään.

Olen tavannut ihan todellisiakin feministejä. He kohtelevat kaikkia kunnioittavasti ja tasapuolisesti. He eivät ole huutelemassa agendaansa kaikkialla, vaan kuuntelevat, tukevat ja ovat oikeasti läsnä. He uskaltavat puuttua vaikeisiinkin kysymyksiin ja puolustaa kaikkien maailman naisten (ja muidenkin) oikeuksia. He ovat niitä todellisia feministejä.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan