Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva ja velkaa - mitä sinä tekisit?

Vierailija
12.10.2018 |

Tiedän että ihmiset tulevat niin huutamaan minulle, mutta.

Jouduin ottamaan lainaa 20t. Lyhennys 500e/kk. Asuminen noin. 500e ja siihen vakuutukset, sähköt jne jne elämisen kulut. Nyt pärjään, mutta. Miten ikinä voisin hankkia lasta? Asia on jäänyt harmittamaan todella paljon. Olen nyt 34v ja ei ole ihan hirveän kauan aikaa ja olen vasta tänä vuonna alkanut miettiä omia lapsia.

Työssä tienaan ihan hyvin, mutta suurin osa menee lainaan ja elämiseen.. en ole mikään pikavippiasiakas ja omistan asunnon miehen kanssa puoliksi.

Luuletteko etten pysty lapsesta edes haaveilla tässä tilanteessa?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan se velka on noilla lyhennyksillä kohta jo maksettu... Joo lapsi maksaa, ihan hyvä miettiä sitä.

Rahaa tarvitaan. Mutta alle 1 v lasta ei voi missään nimessä pitää 10 h päiväkodissa, kun vanhemmat käy töissä

Vierailija
2/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt ensin, että minkä vuoksi joudut ottamaan 20k lainaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulla on velaton asunto? Mikä.sua estää?

Vierailija
4/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenko ettet pysty haaveilla? Anteeksi mutta mun aivot meni solmuun tuosta.

Mutta itse asiaan. Nopealla googletuksella lapsen ensimmäinen vuosi on tiettävästi kallein, oliko 7000 euron paikkeilla, ja 18-vuotiaana 5500 euroa. Täysi-ikäisyyteen mennessä siis satatonnia ainakin, 130 000 taisi olla keskiverto. Siitä vaan laskin käteen että mistä se raha tempaistaan.

Moni on jättänyt lapsen hankkimatta koska ei ole varaa. Ystävänikin olisi halunnut enemmänkin lapsia, mutta sanoi itsekin että jos ei voita lotossa niin ei tule onnistumaan. Mutta minkäpä teet, jos rahaa ei vaan ole niin sitä ei vaan ole.

Vierailija
5/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee lainoihin ja asumiseen 2000 euroa kuussa ja kykenen silti hyvin elättämään lapsenikin. En ymmärrä ap:n ongelmaa.

Vierailija
6/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulla on 20 000 velkaa, vakityö ja maksettu omistusasunto. Aika monella lapsiperheellä on 200 000 velkaa.

Vierailija
7/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla ikäisistäsi ei ole omaa maksettua asuntoa vaan iso asuntolaina. Siitä huolimatta he tekevät lapsia.

Vierailija
8/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sulla on 20 000 velkaa, vakityö ja maksettu omistusasunto. Aika monella lapsiperheellä on 200 000 velkaa.

Miten huonosti voi lukea... ap kertoi just että 500/kk menee kämpän lyhentämiseen...

Vierailija
9/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tuloista. Jos perheen nettotulot on 10 000 - 14 000e tai enemmän kuussa niin selviätte. Muuten ei kannata. 

Vierailija
10/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on velkaa melkein 300k€, lapsia 3. Eihän tässä joka päivä ulkona syömässä käydä saati kaukomatkailla, mutta katto on pään päällä ja jääkaapissa muutakin kuin valot. Jopa luottotiedot ovat kunnossa.

33 & 38v

Vierailija
11/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole maksettu asunto.. siihen menee 1200e/kk noin ja itse maksan puolet.

Tarkoitan vain että äitiysraha esim tiputtaa tulot. Nyt pärjään, mutta entä silloin? Ja hoitovapaasta en varmasti voi edes unelmoida..

No joo, ei kukaan tainnut ymmärtää ongelmaa.

Jos laina olisi koroton, saisin tuon maksettua nopeasti, mutta korot lainaan ja se on enemmän kuin 20t, että ei se lyhentäminen tapahdu niin että 20 000 - 500 = 19500.. ap

Vierailija
12/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee lainoihin ja asumiseen 2000 euroa kuussa ja kykenen silti hyvin elättämään lapsenikin. En ymmärrä ap:n ongelmaa.

Millä rahalla elätän äitiyslomalla tai hoitovapaalla? Nyt pystyn minäkin elättämään, mutta se vauva-aika huolettaa ja harmittaa jos joutuisi laittamaan 9kk päiväkotiin. Tietty ehkä mies voisi jäädä kotiin.. ap

Vierailija
13/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin onnistuu. Lyhennä velkaa vielä raskausajan normaalisti. Käyt sopimassa ennen äitiyslomaa pienemmästä lyhennyksestä. Kun saat lapsen, hän alkaa saada lapsilisää. Velkasumma on tosi pieni. Minulla ei olisi yhtään lasta, jos olisin laskenut velkoja. Nyt on kaksi tervettä lasta. Lapset pitää tehdä nyt. Velat voi vähän odottaa. Ole huoleti ja järjestä asiat kuntoon.

Vierailija
14/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahalla elätän äitiyslomalla tai hoitovapaalla? Nyt pystyn minäkin elättämään, mutta se vauva-aika huolettaa ja harmittaa jos joutuisi laittamaan 9kk päiväkotiin. Tietty ehkä mies voisi jäädä kotiin.. ap

Lapsella on isä joka osallistuu elämisen kustannuksiin! Tietysti!

Vierailija
15/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin onnistuu. Lyhennä velkaa vielä raskausajan normaalisti. Käyt sopimassa ennen äitiyslomaa pienemmästä lyhennyksestä. Kun saat lapsen, hän alkaa saada lapsilisää. Velkasumma on tosi pieni. Minulla ei olisi yhtään lasta, jos olisin laskenut velkoja. Nyt on kaksi tervettä lasta. Lapset pitää tehdä nyt. Velat voi vähän odottaa. Ole huoleti ja järjestä asiat kuntoon.

Se on totta kyllä. Painaa vain mieltä todella paljon ja aiheuttaa stressiä. :( ap

Vierailija
16/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä on asuntolaina lyhennysvapaalla sen 18kk kun suunnittelen olevani kotona vauvan kanssa. Äitiys- ja vanhempainrahat ovat vielä ok, mutta kotihoidon tuella tekee tiukkaa

Vierailija
17/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta mooses teet lapsen miehen kanssa, joka pystyy elättämään sinua ja lasta. Minkä pummin kanssa ajattelit lisääntyä?

Vierailija
18/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä on asuntolaina lyhennysvapaalla sen 18kk kun suunnittelen olevani kotona vauvan kanssa. Äitiys- ja vanhempainrahat ovat vielä ok, mutta kotihoidon tuella tekee tiukkaa

Se on kyllä totta, meillä on vielä 1,5 käyttämättä lyhennysvapaata. Ap

Vierailija
19/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan kutemaan.

Kyllä yhteiskunta maksaa.

Eihän täällä muiden oikeuksista hössötetä kuin lapsiperheiden.

Vierailija
20/31 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta mooses teet lapsen miehen kanssa, joka pystyy elättämään sinua ja lasta. Minkä pummin kanssa ajattelit lisääntyä?

En ajatellut sysätä mun henkilökohtaista velkaa miehen kontolle. Toki hän varmasti maksaa asumisen, mutta totta kai haluan itse pärjätä myös, ja että on suht tasavertaista elämä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi