Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HPV-rokotetutkimusten ympärillä jotain hämärää

Vierailija
12.10.2018 |

https://ebm.bmj.com/content/early/2018/07/27/bmjebm-2018-111012

Cochrane teki koosteen tutkimuksista, mutta tutkimusotanta on pielessä ja näyttää siltä, että nyt alkoi kunnon lynkkausjahti niitä kohtaan, jotka ovat tuoneet nämä epäkohdat esille. Aika outoa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

The Cochrane authors found more deaths in the HPV vaccine groups than in the comparator groups. The death rate was significantly increased in women above age 25 (risk ratio [RR] 2.36, 95% confidence interval [CI] 1.10 to 5.03; no absolute numbers were provided for this subgroup analysis, but the total numbers of deaths were 51 in the HPV vaccine groups and 39 in the comparator groups).

Eli HPV-rokotetut kuolivat enemmän kuin rokottamattomat. Aika outoa tähänkin liittyvä selitys.

Vierailija
2/7 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei annettu tytöille tuota piikkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin otanta pielessä? Ja kuolivat enemmän? Rokotetta ottamatta et kuole koskaan!

Vierailija
4/7 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, että lääkevalmistaja itse toteaa alumiinipohjaisen adjuvantin olevan haitallinen, mutta yleensä tämä väite kumotaan kaikissa medioissa.

"One HPV vaccine manufacturer (GlaxoSmithKline that produces Cervarix) states that its aluminium-based comparator induces harms: ‘higher incidences of myalgia might namely be attributable to the higher content of aluminium in the HPV vaccine (450 μg Al[OH]3) than the content of aluminium in the HAV [hepatitis A] vaccine (225 μg Al[OH]3)’.8 The comparator hepatitis vaccines also used the HPV vaccines’ aluminium-based adjuvant"

Lihassärky ei tietysti ole kovin kauhea vaiva, mutta silti, ei voi sanoa etteikö siitä olisi jotain haittaa.

Vierailija
5/7 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin otanta pielessä? Ja kuolivat enemmän? Rokotetta ottamatta et kuole koskaan!

Tuossa artikkelissa asiaa kritisoidaan. Selkeä ongelma ja luotettavana pidetty Cochrane menettää tällä tavoin luotettavuutensa. Harmi.

Vierailija
6/7 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ihan ensimmäisten suomalaisten joukossa tuon rokotteen ehkä 15v:nä eikä siitä ikinä mitään haittoja tullut, siitä nyt noin 10 vuotta. Toki voi olla piileviä oireita. Ja eihän se ettei minulle mitään tullut, tarkoita etteikö joku muu siitä saisi isojakin ongelmia. Toivottavasti ei oikeasti ole vaarallinen, niin moni on sen rokotteen saanut.

Vierailija
7/7 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain ihan ensimmäisten suomalaisten joukossa tuon rokotteen ehkä 15v:nä eikä siitä ikinä mitään haittoja tullut, siitä nyt noin 10 vuotta. Toki voi olla piileviä oireita. Ja eihän se ettei minulle mitään tullut, tarkoita etteikö joku muu siitä saisi isojakin ongelmia. Toivottavasti ei oikeasti ole vaarallinen, niin moni on sen rokotteen saanut.

Tuskin se vaarallinen on isossa mittakaavassa, mutta olisi tosi tärkeää kommunikoida asiat oikein. Riskitön rokote ei ole eikä välttämättä anna sitä suojaa mitä ihmiset yleensä siitä ajattelevat.

Erikoista tässä kaikessa on se, että jos arvostelee HPV-rokotusta, teilataan arvostelija totaalisesti. Vaikka olisit tutkija ja toisit asiat esille tieteellisesti perustellen. Jotain on silloin pielessä tieteen tekijöiden puolella. Ehkä rahaan liittyvät asiat?