Mitä eroa opiskeluoikeudella ja -ajalla yliopistossa?
Päättyykö opiskeluoikeus kun opiskeluaika loppuu? Pitääkö silloin hakea uudestaan opiskelijaksi normaalin haun kautta, jos haluaa jatkaa opintoja?
Kommentit (9)
Opiskeluoikeus on se, jonka ajan sisään tulee tutkinto suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
mikä opiskeluaika?
Tarkoittaneekohan ap tavoiteaikaa..
Mulla on kandin tutkinto 2000-luvun alusta. Jos mulla ois rahaa opiskella, menisin takasin yliopistolle tehäksein maisterin eli saattaisin opintoni loppuun. Se on mun opinto-oikeus. Pitää toki ensin käydä juttelemassa nykyisen proffan kanssa laitoksella ja sitten mennä opintotoimistoon. Saattaa jäädä siihen asti kun olen eläkkeellä.
Ainakin vielä 10 vuotta sitten opiskeluoikeutta sai hakea uudelleen ja poikkeuksetta se myös annettiin. Yksi tuttu roikkui vuodesta toiseen yliopistossa (Hki) opiskelematta mitään. Voi olla, että Sipilä, Orpo ja persuporukka on puuttunut asiaan, eikä se onnistu enää.
Vierailija kirjoitti:
Päättyykö opiskeluoikeus kun opiskeluaika loppuu? Pitääkö silloin hakea uudestaan opiskelijaksi normaalin haun kautta, jos haluaa jatkaa opintoja?
Menetin opinto-oikeuteni yliopistolla vuostuhannen vaihteessa kun työttömyysturvan saamiseksi ilmotin keskeyttäväni opintoni vuodeksi, enkä sitten vuoden kuluttua muistanut ilmoittautua takaisin edes poissaolevana. Sain takaisin kun tein opintotoimiston ja oman laitokseni kihon kanssa valmistumissuunnitelman, ja valmistuinkin sittemmin paria vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vielä 10 vuotta sitten opiskeluoikeutta sai hakea uudelleen ja poikkeuksetta se myös annettiin. Yksi tuttu roikkui vuodesta toiseen yliopistossa (Hki) opiskelematta mitään. Voi olla, että Sipilä, Orpo ja persuporukka on puuttunut asiaan, eikä se onnistu enää.
Mikä järki on roikkua opiskelijana, kun tunnetusti se opiskelijan elämä on yhtä kituuttamista?
Opinto-oikeutta voi senpäätyttyä hakea uudelleen, mutta sitä ei enää myönnetä aina eikä automaattisesti, vaan pitää olla realistinen mahdollisuus ja suunnitelma tutkinnon suorittamiseksi noin vuoden kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki on roikkua opiskelijana, kun tunnetusti se opiskelijan elämä on yhtä kituuttamista?
No ei se mitään konkreettista roikkumista ole, eihän opimtotukeakaan saa jos ei opiskele tiettyä määrää, joten jos on kirjoilla muttei opiskele, voi olla vaikka töissä, sairaana tai koomassa.
mikä opiskeluaika?