Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheparkkiruudun käyttö

Vierailija
12.10.2018 |

Saanko parkkeerata perheparkkiruutuun silloin, kun mukanani on huonosti rollaattorilla liikkuva muistisairas äitini? Rollaattoria on vaikea saada äidille oven viereen normiruudusta, ja hänellä on vaikeuksia muistaa miten ovi avataan varoen - pamauttaa sen aina vauhdilla. Invalupaa ei vielä saatu. Olisi kiva olla kolhimatta toisten autoja, mutta en uskalla parkkeerata perheruutuunkaan, kun pelkään saavani huutoa ja haukkumista. Yritän löytää mahdollisuuksien mukaan ruudun jossa ei ole vieressä muita, mutta ne ovat yleensä kaukana ja takaisin tulless on usein käynyt että viereen onkin jo ajanut joku, jolloin äidin kampeaminen autoon on todella hankalaa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna mennä vain!

Tiedoksi vielä kaikille, että kaupan parkkipaikalla ei sakoteta parkkeeraamisesta. ELi se on se ja sama kuka mulkoilee ja mölisee mitäkin, mutta niin perhepaikalle kuin invapaikallekin voi marektin pihalla pysäköidä ilman pelkoa sakottamisesta. Ei tätä tietenkään voi suositella, mutta näin voi silti tehdä ilman mitään sanktioita.

Jos en saa autoa lähelle ovia muutenkuin ajamalla perhepaikalle, niin ajan siihen. syynä sairauteni, jonka vuoksi en ole kuitenkaan oikeutettu invamerkkiin, vaikka en pysty kävellä pitkästi.

Joskus olen saanut sivullisen huomautuksen, johon olen ain todennut että kyllä te muksujen kanssa pääsette vähän kauemmastakin parkkiruudusta,on ne omatkin tenavani osanneet auton ovet avata, ja itse en ole koskaan töninyt turvakaukalolla muita autoja, että silloin kun omani olivat pieniä, ei oltu lapsiparkkeja viellä keksittykään, ja silti päästiin kauppaan eikä kuoltu nälkään.

Aina ovat hiljenneet.

Vierailija
22/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tulee omat parkkiruudut sinkuille, homoille, mustille, alle 30vuotiaille, kuumepotilaille ja vip-henkilöille ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menet sellaiselle parkkipaikalle, jossa perheparkkiruutuun pysäköiminen edellyttää erityistä lupalappua kojelaudalle, niin et voi tehdä noin, koska ne paikat on todella perheellisyytensä todistaneille autoilijoille. Jos taas kyseessä on ihan tavallinen marketin parkkipaikan perhepaikka, niin siihen saa kuka tahansa ajaa autonsa, koska ei ole olemassa mitään säädöksiä ko. paikan käytöstä.

No perhehän se äiti ja tytärkin on. Kertoo kyllä paljon ihmisten itsekkyydestä jos tuohon ei "lupaa" heltiä. Samallalaillahan tuossa pitää huolehtia siitä muistisairaasta äidistä, kuin pienistä lapsista.

Missä tuollaisia lupalapullisia perheparkkeja on? Laki ei taida tuohon kuitenkaan puuttua vaikka ilman lupalappua ruutuun parkkeeraisikin...

Jos kauppias aidosti haluaa, että hänen parkkipaikallaan perhepaikat on erikseen ja niitä saa käyttää vain perheellinen, niin sitten hänen tulee luoda systeemi, jossa siitä autosta (ilman autoilijaa) näkee, onko se perheen vai ei eli on oltava erillinen lupalappu, joka oikeuttaa ko. paikan käyttöön. Tästä pitää tiedottaa selkeästi perhepaikkojen kohdalla.

Mutta eipä ole yksikään kauppias moiseen ryhtynyt ihan siksi, että ei viitsi sitä lupalappuruljanssia. Siksi jokainen perhepaikka on kenen tahansa käytettävissä toisin kuin invapaikat.

Vierailija
24/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai perheruutua saa käyttää kuka vain, kohteliasta olisi tietty käyttää vain tarvittaessa. Jos joku alkaa mussuttaa niin sanot, että sinä olet mummun perhe ja perhepaikka on teitäkin varten.

Vierailija
25/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajan aina perheparkkiin, vaikka olen yksin matkassa, jos sellainen sattuu olemaan sopivasti vapaana. Eipä voisi vähempää kiinnostaa, mitä mieltä siitä muut ovat.

Vierailija
26/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni niissä ruuduissa pitäisi olla myös rollaattori ja pyörätuolin kuva.

En tiedä, saanko autoon edes invatunnusta siksi, että kuljetan joskus vanhempiani.

Eikös se invalupa myönnetä sille henkilölle, jolla on se vamma, sairaus tai muu syy invalupaan. Ei kuljettajalle. Eli jos vanhempasi ovat oikeutettuja invalupaan, niin heidän invaluvallahan sinä parkkeeraisit vanhempiasi kuskatessa.

Vierailija
27/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan aina perheruutuun säästää auton kolhuilta.Itseäni ei tosin edes kiinnosta muiden mielipiteet asiasta olette vain vihdettä minulle

Hyvä! Samoin! Ja mitä vielä pitäisi olla, kun syödään ruuat  ja makeiset ennen kassoja, kakarat heittelevät paistopisteiden herkkuja pitkin ja poikin (toistuvasti nähty, ja äiti yleensä määkii lammasmaisella äänellään, hei älä nyt viitsi, hei...), roplataan kuolaisilla käsillä karkkilaarilla jne (eli kaupalle aineellista tappiota kaikki), ilmaisia hedelmiäkin näille kaiken bvaativille tarjolla, kun ei voi kaupassa syömätrtä ja kiljumatta olla ja hyvin näyttää olevan perheparkkiruutuja vapaana, ainakin silloin kun itse käyn kaupoissa.

Ilmaiset kuljetukset? Lastenhoitaja kotiin kauppakäyntien  ajaksi? On se elämä joillain niin vaikeeta, kun on isommat kakarat päivähoidossa ja vaavelin kanssa imetellään kotona. Rahaakin tulee joka hanasta. Lisää lisää lisää.....

Vierailija
28/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku valittaa ajat kiltisti valittajan auton viereen ja annat äitisi hoitaa homman.

Vierailija
29/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon mennään invapaikalle. Ei perhepaikalle.

Vierailija
30/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin perheparkkia käyttävät 40+ miehet, kun on kiire Alkoon ja tavalliselle parkkipaikalle olisi viis metriä pitempi matka.

Vierailija
31/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin perheruutuihin saa parkkeerata ihan kuka tahansa, vaikka yksinään skootterilla ajava teini.

Vierailija
32/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun välttämättä vanhuksen kuljetukseen ei saa invalupaa, vaikka tämä ei enää kykenisikään kulkemaan ja toimimaan normaalisti - invaruutuun ei todellakaan ajeta ilman invalupaa. Kyllä mun mielestä voi hyvin ajaa perhepaikalle, jos mukana on esim. rollaattoria käyttävä ihminen, tai kuten AP:llä, muistisairas ja huonosti liikkuva. Pitäähän heidänkin käydä asioita hoitamassa ja kaupassa/panissa/Kelassa ym. 

Vierailija
33/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajan aina perheparkkiin, vaikka olen yksin matkassa, jos sellainen sattuu olemaan sopivasti vapaana. Eipä voisi vähempää kiinnostaa, mitä mieltä siitä muut ovat.

Mitäpä muutakaan voit kun et osaa olla kohtelias.

Vierailija
34/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni niissä ruuduissa pitäisi olla myös rollaattori ja pyörätuolin kuva.

En tiedä, saanko autoon edes invatunnusta siksi, että kuljetan joskus vanhempiani.

Sinä et saa. Mutta jos vanhempasi täyttävät invatunnuksen kriteerit, he voivat sitä hakea vaikkei omaa autoa olisikaan. Se tunnus on sidottu sen omistajaan ei autoon. Tällöin vaikka kummin kaiman sisarenihan naapuri voi käyttää tunnusta autossaan kuljettaessaan tunnuksen haltijaa. Paluumatkaksi tunnuksen voi sitten siirtää toiseen autoon, jos siitä vastaakin vaikka naapurin Matti tai oma poika.

Vierailija
35/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajan aina perheparkkiin, oli lapset mukana tai ei. Ja tulen ajamaan jatkossakin aina kun sellainen on vapaana.

Vierailija
36/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Invapsikalle mennään vain lapun kanssa. Perhepaikalle ilman lappua kun tarvitaan tilaa. Ja jos nimi on harhaanjohtava, niin se pitää muuttaa. Ja kyseessä oli äiti ja tytär, mikä kukaan on kyseenalaistamaan heidän perhesuhteet? Perhepaikat ei ole tarkoitettu perheille jossa on trinekä tai isompia lapsia, vaan niille jotka tarvitsevat isomman tilan. Vaikka ylileveän auton takia.

Vierailija
37/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun välttämättä vanhuksen kuljetukseen ei saa invalupaa, vaikka tämä ei enää kykenisikään kulkemaan ja toimimaan normaalisti - invaruutuun ei todellakaan ajeta ilman invalupaa. Kyllä mun mielestä voi hyvin ajaa perhepaikalle, jos mukana on esim. rollaattoria käyttävä ihminen, tai kuten AP:llä, muistisairas ja huonosti liikkuva. Pitäähän heidänkin käydä asioita hoitamassa ja kaupassa/panissa/Kelassa ym. [/quote]

Eikös vanhempi ja lapsi ole perhe :)

Vierailija
38/41 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ajaa vaikka manneparkkiin, oven eteen.

Vierailija
39/41 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehditty saada invakorttia. Hankinta oli monimutkaista, kun omainen käveli omin jaloin, mutta oli muistisairas. Yksin ei voinut jättää hetkeksikään, mutta hän nautti kaupassa käynnistä, sai päättää haluaisiko jotain syötävää vai vain katsella kauniita vaatteita. Usein meitä oli kaksi henkilöä: toinen vei auton parkkiin ja toinen pysyi koko ajan omaisen vierellä.

Vierailija
40/41 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieliikennelaki ei tunne tuollaista käsitettä kuin perheparkkiruutu. Kiinteistönmistajan itse asettama kyltti jolla ei ole lainvoimaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän