Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyykinpesuaineen mittaaminen

Vernissade
12.10.2018 |

Moi te kaikki!

Minulla on ongelma. Pyykinepsuaineen kyljessä on mittaamisohjeet:
- 5kg kone, normaali likainen pyykki, pehmeä vesi 50 ml.
- 5kg kone, erittäin likainen pyykki, pehmeä vesi 75 ml.
- 6-8kg kone: lisätään 50% annostuskokoa.

Ja nyt sitten ne kysymykset:
1) miten tuo 50 % pitääkään laskea, oliko se joku X-homma? Siis 50X=75 tai jotain?
2) Jos laskee 50% 50 millilitrassta tai 50% 75 millistä niin eikö niistä pitäisi tulla eri määrät? Mistä luvusta siis edes pitää laskea 50¤?

Miksei ne helkutan Univenerin kaverit voi antaa selkeitä ohjeita!!!???

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat sitä vaan silmämääräisesti jonkun määrän, en oo ikinä mitannut :D

Vierailija
2/18 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0,5 x 50ml tai 75ml pyykksi likaisuudesta riippuen.

Siiten kun sulle tulee vähän ikää lisää ja pesukokemusta, se on sellainen ranneliike jolla mittakippoon otetaan sopiva määrä jauhetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalusikallinen riittää koneelliseen, siis 15 ml. Tämän ohjeen sain ihan pesukoneen merkkihuoltajalta. Oli nähnyt vaikka kuinka monta pesukonetta, jotka pilattu liiallisella pesuaineen käytöllä.

Vierailija
4/18 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei silmä kerro mitään että paljonko missäkin pönikässä on. Että jos silmämäärällä annan mennä niin siinä voi yhtä hyvin olla 10, 100 tai 1000 lillimitraa sitä pesuinetta. Tai joo siis tiedän, että maitotölkki on 1 litra eli 1000 litraa, mutta kun jos se 1000 pitäisi laittaa palloon eikä maitotölkkiin niin ei mulla silmä sano että pitääkö sen pallon olla pingispallo, tennispallo, jalkapallo vai rantakallo.

Meinaan vaan sitä että vaikka se ei niin millilitran päälle olisikaan niin kai se nyt edes litran tarkkuudella tarttee oikein mennä?

Vierailija
5/18 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan aina pikkulorauksen tai purua nökösen. Perstuntumalla ja puhdasta on tullut joka kerta.

Yleensä se pesuaineen määrän lisääminen ei tee pyykistä yhtään sen puhtaampaa.

Maailman meret varmaan tukehtuvat tämän takia, mutta Mä olenkin aina ollut vähän born to be bad...

Vierailija
6/18 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 %=1/2 eli puolet. Likainen pyykki, iso kone: (50:2)+ 50=75. Erittäin likainen pyykki: (75:2)+75=112,5. Pyöristäminen oletettavasti sallittua.

Vierailija
7/18 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitat todennäköisesti liikaa.

Vierailija
8/18 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ruokalusikallinen on hyvä. Itse laitan mahdollisimman vähän. Hyvin lähtee jogurttitahrat.

Vierailija
9/18 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vernissade kirjoitti:

Moi te kaikki!

Minulla on ongelma. Pyykinepsuaineen kyljessä on mittaamisohjeet:

- 5kg kone, normaali likainen pyykki, pehmeä vesi 50 ml.

- 5kg kone, erittäin likainen pyykki, pehmeä vesi 75 ml.

- 6-8kg kone: lisätään 50% annostuskokoa.

Ja nyt sitten ne kysymykset:

1) miten tuo 50 % pitääkään laskea, oliko se joku X-homma? Siis 50X=75 tai jotain?

2) Jos laskee 50% 50 millilitrassta tai 50% 75 millistä niin eikö niistä pitäisi tulla eri määrät? Mistä luvusta siis edes pitää laskea 50¤?

Miksei ne helkutan Univenerin kaverit voi antaa selkeitä ohjeita!!!???

Jos annostuskokoa lisätään 50%, otat alkuperäisestä puolet ja lisäät sen alkuperäiseen mittaan. Eli 50ml -> 75ml ja 75ml -> 112,5ml.

Aika selkeäthän nuo ohjeet on, mutta hassua että kun joku kysyy näin selkeää asiaa, niin ihmisten vastaukset ovat luokkaa "opit kyllä sitten joskus heittämään vaan käsivaralla oikean verran pesuainetta"..

Vierailija
10/18 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 %=1/2 eli puolet. Likainen pyykki, iso kone: (50:2)+ 50=75. Erittäin likainen pyykki: (75:2)+75=112,5. Pyöristäminen oletettavasti sallittua.

Eikös helpompi olis laskea 1,5x50 =75 ja 1,5x 75=112,5

Vierailija
11/18 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Aikuinen ei tiedä, että 50 prosenttia on puolet, eikä osaa sitä laskea tuollaisista tasaluvuista?

Oikeasti nyt! Miten voi olla joku noin onneton matematiikassa? Minun kahdeksanvuotiaanikin osaa tuon laskea päässään.

Eikä nyt ole tarkoitus veetuilla, prosenttilasku on niitä tärkeimpiä matikan lajeja, joita sinä tarvitset varmuudella vähän väliä, viimeistään alemyynnin aikaan kaupassa.

Kannattaisi siis nyt kyllä kerrata asiaa, omaksi eduksesi.

https://peda.net/porvoo-borg%C3%A5/oppilaitokset/linnajoen-koulu/ol2/ma…

Mitä tulee pesuaineen annosteluun, niin ota nyt seuraavalla kerralla kaupasta joku pesuaine, jossa on mukana annostelupallo. Säilytä se ja annostele sen kanssa. 50 milliä eli puoli desiä on hyvä määrä melkein millaiselle koneelliselle vain. Unohda millintarkka näprääminen, ei se ole tarpeen.

Vierailija
12/18 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vernissade kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei silmä kerro mitään että paljonko missäkin pönikässä on. Että jos silmämäärällä annan mennä niin siinä voi yhtä hyvin olla 10, 100 tai 1000 lillimitraa sitä pesuinetta. Tai joo siis tiedän, että maitotölkki on 1 litra eli 1000 litraa, mutta kun jos se 1000 pitäisi laittaa palloon eikä maitotölkkiin niin ei mulla silmä sano että pitääkö sen pallon olla pingispallo, tennispallo, jalkapallo vai rantakallo.

Meinaan vaan sitä että vaikka se ei niin millilitran päälle olisikaan niin kai se nyt edes litran tarkkuudella tarttee oikein mennä?

Tämän tekstin perusteella suosittelen että viet pyykkisi pesulaan.

Vierailija
13/18 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokalusikallinen riittää koneelliseen, siis 15 ml. Tämän ohjeen sain ihan pesukoneen merkkihuoltajalta. Oli nähnyt vaikka kuinka monta pesukonetta, jotka pilattu liiallisella pesuaineen käytöllä.

Aivan oikein! Aikoinaan koulutukseeni kuului Tekstiilinhuolto. Selvisi, että pesuaineiden valmistajien annosteluohjeet ovat ylimitoitettuja. 

Vierailija
14/18 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimmissa koneissa laite itse annostelee aineet veden, pyykinpainon ja likaisuuden mukaan.

Vierailija
15/18 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään opeteta peruskoulussa edes prosenttilaskun alkeita? Siis 50% on puolet. Puolikas lasketaan alkuperäisestä määrästä.

Itse en koskaan ole mitannut, kunhan vaan lorautan jonkun verran. Mieluummin liian vähän kuin liikaa, ja hyvin likaisiin erikseen tahranpoistoa.

Vierailija
16/18 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin vaikka liian vähän kuin liian paljon. Liiallinen pesuaine tekee itsellä ainakin vaaleita läikkiä tummiin vaatteisiin.

Vierailija
17/18 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olikin hyvä ketju vaikka alussa tuntui tymältä. Olen ihmetellyt tuota suurta annoskauhaa. Yleensä ole laittanut vajaa puolet. Nyt Kävin katsomassa kauhaa. Siihen mahtuu noin 250 ml.

Tänään pesin yhden pussilakanan Ja aluslakanan , kaksi tyynylakanaa. Pyykkin meni siis noin 80-100ml turhaa ainetta. Tuhlasin rahaa ja luontoa. Nyt olen viisaampi.

Vierailija
18/18 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vernissade kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos nauruista! Ei ihme että tuo on sulle vaikea homma kun et erota millejä litroista. Sori en jaksa rautalangasta vääntää.