Vinkit palkankorutuksen pyytämiseen?
Miten asiassa kannattaa edetä? Olen todella tyytymätön palkkaani siihen vastuuseen nähden, joka minulla on. Tienaan saman verran, kuin laitoshoitaja, vaikka olen korkeakoulutettu ja teen lähes koulutustani vastaavaa työtä. Asun pääkaupunkiseudulla ja täällä muutenkin kaikki on niin kallista, että alhainen palkka ärsyttää. Tiedän, että yritykselläni menee hyvin, sillä johtajat ovat jo tässä puolen vuoden aikana useaan otteeseen kertoneet kuinka hyvin meillä menee.
Kommentit (20)
Kävelet pomon juttusille ja kerrot asiasi. Vielä kun pistät hyvät perustelut korotukselle, niin eiköhän se sieltä irtoa.
En ole koskaan joutunut pyytämään lisää palkkaa. Esimies on aina kertonut, että esittää palkankorotusta. Palkka on myös noussut uuden toimenkuvan vuoksi.
Kehityskeskustelu on hyvä hetki yrittää. Muuten tuskin nousee, ellei sinulla ole toista paikkaa jo valmiiksi, jolloin voit pistää työnantajan "ota tai jätä"-tilanteeseen.
Pitääkö itse ehdottaa minkälaisen korotuksen haluaa vai tarkastaako pomo palkkani?
Vierailija kirjoitti:
Annat berscettä ja kunnon tsuikkarin ni sillähän selviää
qullin lutkutus toimii aina 100% :sti.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö itse ehdottaa minkälaisen korotuksen haluaa vai tarkastaako pomo palkkani?
Meillä on tessissä palkkaluokat pisteytetty. Käytiin yhdessä esimiehen kanssa läpi niitä ja yhteisymmärryksessä nostettiin palkka oikealle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Tähh. Ketäs sellanen pomo on, joka ei tiedä duunariensa palkkoja.
Annan harjoittelijoilleni ja kesätyöntekijöilleni 300 käteen kun suostuvat imemään ja ottamaan takaapäin sisään.
Vierailija kirjoitti:
Annan harjoittelijoilleni ja kesätyöntekijöilleni 300 käteen kun suostuvat imemään ja ottamaan takaapäin sisään.
A- vai B-koloon?
Vierailija kirjoitti:
A-koloon.
Aika paljon maksat. Ammattilainen veloittaa tunnista sen 200 euroa ja Tallinnassa saa jopa alle satkun.
Typerintä, mitä voit tehdä on vedota siihen kuinka kallista eläminen on. Kertoo elämänhallinnastasi.
Toiseksi typerintä on sanoa että ”lisää liksaa tai minä lähden”. Silloin yleensä saa lähteä. Kertoo sitoutumisestasi.
Minulta on monen monta kertaa pyydetty palkankorotusta. Jos siihen on faktoihin perustuvat perustelut, niin palkkaa nostetaan. Koulutus, kasvanut tulos, vastuun lisääntyminen lienee ne yleisimmät syyt.
”Musta tuntuu et saan liian vähän”-pohjalta en kenenkään liksaa nosta.
Vierailija kirjoitti:
Kehityskeskustelu on hyvä hetki yrittää. Muuten tuskin nousee, ellei sinulla ole toista paikkaa jo valmiiksi, jolloin voit pistää työnantajan "ota tai jätä"-tilanteeseen.
Tämä vinkki ei sitten toimi montaa kertaa. Hyvän pomon kanssa pystyy puhumaan, huonon kanssa ei kannata edes yrittää.
Kun irtisanouduin viime työpaikasta pomo oli lievästi sanottuna pettynyt ja yritti herättää keskustelua palkkaneuvottelusta. Valitettavasti ei ollut siitä kiinni vaan työyhteisöstä noin yleensä, uusi duuni toki tarkoitti parempaa liksaakin.
Selvitin liiton sivulta palkkoja. Alin palkkausryhmän kuukausipalkka on 1.852,70 - 2.179,15/kk ja minä saan 1800€/kk. Lähden varmaankin tällä tiedolla palkankorutustoivettani viemään eteenpäin.
Selvitin kysymällä, paljonko kollegani saivat, toki kerroin oman palkkani avoimesti. Kaikki eivät halunneet vastata (toki sanoin, ettei tarvitse), osa tyrmistyi siitä, kuinka vähän itse sain. Työnantaja oli silminnähden yllättynyt, kun kerroin tietäväni muiden palkat. Tämä nosti omaa neuvotteluasemaani.
Kerroin, mitä sellaista osaamista itselläni oli, joka nosti firman arvoa ja kerroin, mikä on osaamisestani kohtuullinen korvaus. Osaamiseni siis oli ko. firmassa ainutlaatuista - vastaavia tekijöitä ei ollut.
Ensin sain kieltävän vastauksen. Kiitin neuvottelusta ja totesin, että emme näe arvoani samalla tavalla, joten todennäköisesti lähitulevaisuudessa etsin työnantajan, joka näkee asiat kanssani samoin. 10 minuuttia neuvottelun jälkeen sain kutsun takaisin ja lopputulemana palkkaani nostettiin pyyntöni mukaan 300 € (olin silti alipalkattu vastuuni ja osaamiseni huomioiden). Vetoa osaamiseesi ja arvoosi - oma kulutuksesi (elinkulut) ei ole työnantajasi vastuulla.
Ei siis minun yrityksellä vaan työpaikallani 😂