Aamupaino 82,5 kg. Yäk.
Pituutta minulla on 168 cm, eli BMI huikeat 29,23. Ollakseni normaalipainossa, minun pitäisi laihduttaa vähintään 12 kg.
Olen ollut dieetillä neljä viikkoa, ja tämä on ensimmäinen kerta kun punnitsin itseni. En siis tiedä, kuinka paljon lähtöpainoni onkaan ollut. Enkä oikeastaan edes halua tietää.
Dieetistäkin on vähän turha puhua, kun en ole millään kaalikeitto- tai greippijutuilla höpsötellyt. Olen vähentänyt hiilareita (ei enää leipää aamu-, väli- ja iltapalaksi; kerran tein makaronilaatikkoa mutta muuten en ole pastaa syönyt), paljon keittoja ja salaatteja, vähentänyt oluen juontia, eikä ole yhtään karkkia tehnyt mieli. Vanukkaat vaihdoin rahkaan, jonka päälle pistän Piltti-hedelmäsosetta.
Liikuntaakin olen koittanut lisätä, mutta rapakuntoisena ulos lähteminen ei ole aina niin helppoa. Tässä asiassa pitäisi kyllä reipastua.
Yleisesti ottaen fiilis on hyvä, ja koen pystyväni pudottamaan painoa. Onko muilla laihdutusurakka menossa?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko vaatteissa, että paino ois neljässä viikossa yhtään tippunu? Itsellä sama pituus ja painonpudotus myös käynnissä.
En oikein osaa sanoa, kuukautiset tällä hetkellä ja ainakin minulle iskee kamala menkkaturvotus aina :'D Muutaman päivän päästä sen sitten huomaa. Miten sinulla on laihdutus sujunut?
Mieheni on laihduttanut kanssani, ja hänessä olen kyllä huomannut kunnolla eroa. Maha on pienentynyt silmissä! Toki hänelläkin oli niin korkea lähtöpaino että paino putoaakin nopeasti kun vähän katsoo mitä suuhunsa pistää.
Mieheni muutoksesta olen ylpeä, hän joi aiemmin vähintään joka toinen päivä (sokeri)energiajuomia, osti sipsipussin joka viikonloppu, joi paljon olutta jne. Nyt ei ole kuukauteen juonut sokeritontakaan energiajuomaa, ei ole syönyt yhtään sipsejä (minä maistoin pari kourallista pari viikkoa sitten illanvietossa), keppanaa on juonut 12 tölkkiä koko kuukauden sisällä. Aiemmin meillä oli tapana ostaa viikonlopuksi kaljaa, siksarista lavaan, ja juoda ne puoliksi. Eli siinä missä aiemmin meni 12 illassa, menee nyt 12 kuukaudessa. Itse olen juonut vielä vähemmän, kaksi 0,33 siideriä ja neljä 0,5 olutta. No joo, parempi olisi kokonaan ilman mutta en minä absolutistiksi halua kokonaan.
AP
Urakka käynnissä täälläkin. Pikkulapsivuosina on kerääntynyt painoa huimat 20kg. Liikkumaan ei oikein ole ehtinyt ja hirveässä univelassa ei ole jaksanut. Nyt on aikaa taas liikkua ja väsymys ei ole enää niin musertava että olisi "pakko" tunkea nopeita hiilareita suuhun että jaksaa. Tänä aamuna heräsin tunnin perhettä ennen polkemaan kuntopyörää. Rakastan liikuntaa joten toivon että paino tasautuu kun taas on löytynyt aikaa ja energiaa liikkua. Tsemppiä!
Minä olen karpannut puolitoista kk. Masentaa kun muutosta ei ole mitoissa tapahtunut yhtään. Vaakaa en omista, mutta mittaan itseäni ja kokeilen vähän kiristäneillä vaatteilla niiden mahdollisesti parantunutta istuvuutta. Ei mitään muutosta. :( Olen pettynyt, tällä ruokavaliolla niin moni (ainakin netin ja kirjojen mukaan) on saanut tässä ajassa jo jonkun 5-8 kiloa pois.
Mä olin n. 10 vuotta sitten noissa samoissa mitoissa. Ensin laihdutin noin seitsemäänkymmeneen kiloon, siitä muutama vuosi eteenpäin niin laihdutin vielä reilu 10kg. Nyt vaaka näytti 62,5kg, joten pikkuisen on alkanut hiipimään paino ylöspäin, eli jonkinlainen ryhtiliike on tehtävä. Tavoite olisi n. 60kg paino jossa olin monta vuotta.
Kalorilaskurit antavat hyvää osviittaa siitä, että mitkä ne todelliset päivän energiasaannit ovat. Netistä löytyy ainakin tällainen: https://www.kilokalori.net/ravinto/kalorilaskuri
Itse käytin yhtä toista, mutta se on valitettavasti nykyään maksullinen. Löytyy myös laskureita päivän aktiivisuudesta, eli paljonko olet kuluttanut päivän liikkumisilla.
Puhdasta matikkaahan tuo lopulta on. Itselläni nousi vuosi sitten paino 66,9 kiloon, olen siis 165cm.
Tein (ja teen edelleen) pitkiä kävelylenkkejä (5-10 km kerralla, 3-5 krt viikko) ja laskin syömäni kalorit. Paino putosi 61 kiloon, ja siinä pysynyt, mihin olen itse ihan tyytyväinen. Miinuskaloreilla en siis enää vedä, vaan keskityn nyt painonhallintaan laihduttamisen sijaan.
Minulla pituutta 166, ja tänään aamulla vaaka näytti 81,8kg... Tosin tiedän, että osa tuosta on nestehukkaa.
Alkuvuodesta sain tiputettua sellaiset kymmenen kiloa, painoin silloin jotain 79kg.
Sitten se homma vain jämähti ja tuntui ettei paino enää putoa, ja näyttää tässä tulleen kolmisen kiloa takaisin.
Olen 29 ja huomaa ettei näin kohta kolmekymppisenä kiloista pääse yhtä helposti eroon kuin joskus nippanappa kaksikymppisenä.
Peilikuva ja vaatekaapilla tuskailu tosin ahdistaa sen verran, että aion vielä yrittää!
Vierailija kirjoitti:
Minulla pituutta 166, ja tänään aamulla vaaka näytti 81,8kg... Tosin tiedän, että osa tuosta on nestehukkaa.
Alkuvuodesta sain tiputettua sellaiset kymmenen kiloa, painoin silloin jotain 79kg.
Sitten se homma vain jämähti ja tuntui ettei paino enää putoa, ja näyttää tässä tulleen kolmisen kiloa takaisin.Olen 29 ja huomaa ettei näin kohta kolmekymppisenä kiloista pääse yhtä helposti eroon kuin joskus nippanappa kaksikymppisenä.
Peilikuva ja vaatekaapilla tuskailu tosin ahdistaa sen verran, että aion vielä yrittää!
Jatkan vielä, että olisi mukava kun olisi joku ryhmä joiden kanssa tsempata kun tulee huono hetki, ja jakaa kokemuksia! :)
Vierailija kirjoitti:
Sitten se homma vain jämähti ja tuntui ettei paino enää putoa, ja näyttää tässä tulleen kolmisen kiloa takaisin.Olen 29 ja huomaa ettei näin kohta kolmekymppisenä kiloista pääse yhtä helposti eroon kuin joskus nippanappa kaksikymppisenä.
Samaistun tuohon että peilin edessä ahdistaa. Minulle on tullut jenkkakahvoihin ja alleihin venymäarpia, ovat kyllä rumia! Melko vaaleita tosin, mutta harmittaa silti. Onneksi minulla raskausarvet häviävät nopeasti.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kalorilaskurit antavat hyvää osviittaa siitä, että mitkä ne todelliset päivän energiasaannit ovat. Netistä löytyy ainakin tällainen: https://www.kilokalori.net/ravinto/kalorilaskuri
Itse käytin yhtä toista, mutta se on valitettavasti nykyään maksullinen. Löytyy myös laskureita päivän aktiivisuudesta, eli paljonko olet kuluttanut päivän liikkumisilla.
Puhdasta matikkaahan tuo lopulta on. Itselläni nousi vuosi sitten paino 66,9 kiloon, olen siis 165cm.
Tein (ja teen edelleen) pitkiä kävelylenkkejä (5-10 km kerralla, 3-5 krt viikko) ja laskin syömäni kalorit. Paino putosi 61 kiloon, ja siinä pysynyt, mihin olen itse ihan tyytyväinen. Miinuskaloreilla en siis enää vedä, vaan keskityn nyt painonhallintaan laihduttamisen sijaan.
Olen minäkin PAV:ni laskenut, samoin päivittäisen energiankulutuksen (liikunta ja työ mukaanlukien). En jaksa laskea kaloreita, olen joskus aiemmin laihduttanut muutaman kilon kaloreita laskemalla ja siinä oli kyllä kova työ! Ruokien punnitseminen, merkkaaminen päiväkirjaan, makrojen seuraaminen... pahintahan kalorien laskemisessa on se, että siihen jää koukkuun. Koko ajan vain miettii että kalori sitä, kalori tätä.
AP
Minä neuvoisin keskittymään pikemminkin ruokailun säännöllisyyteen ja laatuun kuin kalorilaskentaan. Kyllä kaloreita laskemalla laihtuu, mutta siitä voi ikävimmillään tulla itsetarkoituksellista, ja fokus siirtyä terveellisestä syömisestä pikemminkin kaloreiden nipistelyksi sieltä sun täältä. Itselleni on sopinut ihan niinkin yksinkertaiset ohjeet kuin säännöllinen syöminen (itse syön viitisen kertaa päivässä), yksinkertaiset raaka-aineet (paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja, maustamattomia maitotuotteita, ruisleipää, kaurapuuroa, maustamattomia lihatuotteita, kananmunia...), arkena tietty rutiini aterioissa ja säännöllinen liikunta, eikä pieni herkuttelu silloin tällöin tee pahaa. Itse en juuri harrasta mitään isomman luokan herkutteluja, kuten pitsoja, hampurilaisaterioita jne. kuin todella harvoin, vaan pitäydyn vaikkapa yksittäisessä kahvileivoksessa tai jäätelöannoksessa. Sokerin käytöstä olen pitkälti luopunut.
Tavanomainen päiväni voisi olla kutakuinkin tällainen: aamulla kaurapuuro marjoilla, raejuustolla ja voisilmällä/öljyllä, välipalaksi pieni purkki maustamatonta jogurttia marjoilla ja myslillä/hapankorppu kasviksilla, levitteellä ja keitetyllä kananmunalla, lounaaksi ja päivälliseksi mitä nyt sattuu olemaan, lautasmallin mukaan runsailla kasviksilla (joskus toinen voi olla salaatti tai vaikkapa keitto), iltapalaksi sitten vaikka rahkaa marjoilla tai ruisleipää ja hedelmä. Yksinkertaisilla raaka-aineilla voi syödä aika levollisin mielin.
Kuulostaa jonkun korvaan varmasti tylsältä eikä niin ihmeelliseltä, mutta minulla meni oikeasti kauan opetella siihen, että laihduttaessakin VOI syödä. Olen kokeillut kyllä tuosta huomattavasti pienempiä ruokamääriä, harvoin syömistä ja siihen päälle kunnon himoliikuntaa, mutta parhain olo on ollut tällä nykyisellä. Paino ei putoa ihan mahdottoman vauhdilla, mutta tällä jaksaa liikkua ja kroppa voi hyvin. Olen pudottanut yhteensä runsaat 30 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peilikuva ja vaatekaapilla tuskailu tosin ahdistaa sen verran, että aion vielä yrittää!Jatkan vielä, että olisi mukava kun olisi joku ryhmä joiden kanssa tsempata kun tulee huono hetki, ja jakaa kokemuksia! :)
Fatsecret
Mulla aamupaino 136kg. Elämä jatkuu:)
Vierailija kirjoitti:
Mulla aamupaino 136kg. Elämä jatkuu:)
Hyi jumalauta, pystytkö enää edes pe rsettä pyyhkimään :O
Tuntuuko vaatteissa, että paino ois neljässä viikossa yhtään tippunu? Itsellä sama pituus ja painonpudotus myös käynnissä.