Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kannattaa huomioida jos muuttaa avopuolisoksi toisen kokonaan omistamaan taloon?

Vierailija
11.10.2018 |

Niin, että talovelka ei tule omiin nimiin ja toinen omistaa talon kokonaan. Mitä pitäisi ottaa huomioon sen osapuolen, joka tavallaan muuttaa hyyryläiseksi taloon? Omaisuuden kartuttamisesta en ole kiinnostunut, kunhan on joku katto pään päällä ja hätävararahaston kerään, että pääsen lähtemään kuviosta helposti jos yhteiselo ei sujukaan.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, asumiskuluihin sinun pitää varmaan osallistua, vaikka toisen omustamassa adunnossa asut.

Vierailija
2/8 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoimmalla pääsee jos pystyy sopimaan avoimesti toisen kanssa siitä, millä tavalla ns. juoksevat asumismenot ja ruokakulut jaetaan. Asiasta voi tehdä ihan kirjallisen sopimuksen jos haluaa olla oikein jämpti.

Oikeudenmukaista on se, mikä tuntuu molemmista kohtuulliselta tilanteeseen nähden. Jos tulot ovat kovin erilaiset, se on hyvä ottaa huomioon. Samoin molempien panos yhteisen talouden eteen, mitä se nyt missäkin tilanteessa tarkoittaakaan.

Jos otat vastuullesi esim. ruokaostokset kokonaan, voit säästää kuitit tai käyttää noita sähköisiä palveluita siihen, jotta saatte kokonaiskuvan menoista. Muutenkin kirjanpito kotitalouden menoista on järkevää, jotta lukuja voi tietyin väliajoin seurata ja pohtia, kuinka paljon kumpikin on niihin käyttänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taas!

Vierailija
4/8 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tottakai maksan asumisesta saman verran mitä nytkin yksin asuessani. Tuota juuri mietin, että mitä laskuja minun olisi järkevintä  yhteistaloudessa maksaa, jotta eron tullessa en ainakaan jää mitään velkaa avopuolisolleni. Ero ei tietenkään ole toivottavaa, mutta en myöskään ole ennustaja, kaikkea voi sattua ja tapahtua.

Vierailija
5/8 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksevat kulut puoliksi ja avoin keskustelu siitä, että diili on molemmille ok.

Vierailija
6/8 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juuri se, että jos asunnon omistaja kuolee tai itse haluaa sinut häätää, niin lähdet tyhjin käsin pois. Ihan nopea prosessi häätö ei ole, mutta ei se kummallekaan mukavaa ole joutua asumaan saman katon alla, jos parisuhde on poikki.

Raha-asiat kannattaa, ei kun PITÄÄ, sopia selvästi. Meillä on sopimus, että juoksevat kulut maksetaan puoliksi (öljy, sähkö, kiinteistöverot, vakuutukset, tiemaksu, jätehuolto, netti). Irtainhankinnat (tv tms) ostetaan joko puoliksi tai toisen nimiin, jolloin ostaja on myös omistaja.

Vierailija
7/8 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan tilanne ei muutu miksikään, koska nytkään ei ole omaisuutta kuin tuulen huuhtoma persus. En oleta toisen elättävän minua, pystyn kyllä elättämään itseni, kuten tähänkin asti. Käytännön syistä yhteen muutto olisi kuitenkin järkevää, ei ehkä taloudellisesti.

Vierailija
8/8 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen osapuolen, talonomistajan, näkökulmasta:

Eroa heti, jos toinen kieltäytyy maksamasta osaa sähkö- ja vesi - ym - juoksevista laskuista. Kiinteistöveron, lainan ja vakuutukset voin kyllä omistajana yksin maksaa. Mun ex oli sitä mieltä, että maksaa vain omat menonsa ja osan ruuasta. Olisi kait ikuisesti maksattanut mulla kaiken, mutta jossain vaiheessa sain tarpeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän