15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä – eivätkä ilmastosopimukset koske alaa
Ihan hullua näpertelyä autojen kanssa, kun vain 15 laivaa ylittää kaikki ne maailman autot
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/15-suurinta-rahtilaivaa-tu…
Kommentit (39)
Miksi autojen rikki- ja typpipäästöjen parissa puuhastelu olisi näpertelyä? Autot ajavat ihmisten keskuudessa, rahtilaivat eivät.
Ilmastolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, koska kasvihuonekaasupäästöt ovat aivan eri asia kuin rikki ja typpi.
Tärkeä huomio. Meidän kaikkien suomalaisten autoilu ei ole edes yhden laivan päästöjä. En tilaa krääsää, jota kuljetetaan konteilla laivoissa, mutta autolla ajan työmatkat.
Huono juttu tuokin, mutta hiilidioksidi on suurin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon liittyen on muitakin outoja ja ristiriitaisia juttuja.
Ihmiset on ihan pähkinöinä kosmetiikan mikromuoveista, niiden vaikutus on minimaalinen, oikea kohde on yksityisautoilu, joka tuottaa eniten mikromuovia renkaiden kulumisen takia.
Muovipillit on suuri viholliskohde, niiden vaikutus merien muoviin on promillen luokkaa.
Melkein kaikki nuo isot kampanjat on tuollaisia ja ihmiset vain uskoo.
Muistaako kukaan vielä otsonivillityksen?
Kaikkien piti kuolla otsonikerroksen ohentumiseen, ja sen piti olla isoin ongelma ikinä.
Sillä kerättiin ihmisiltä ihan valtavat rahat, kuulostaako tutulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon liittyen on muitakin outoja ja ristiriitaisia juttuja.
Ihmiset on ihan pähkinöinä kosmetiikan mikromuoveista, niiden vaikutus on minimaalinen, oikea kohde on yksityisautoilu, joka tuottaa eniten mikromuovia renkaiden kulumisen takia.
Muovipillit on suuri viholliskohde, niiden vaikutus merien muoviin on promillen luokkaa.
Melkein kaikki nuo isot kampanjat on tuollaisia ja ihmiset vain uskoo.
Muistaako kukaan vielä otsonivillityksen?
Kaikkien piti kuolla otsonikerroksen ohentumiseen, ja sen piti olla isoin ongelma ikinä.
Sillä kerättiin ihmisiltä ihan valtavat rahat, kuulostaako tutulta.
Mitä helvettiä sä selität? Otsonikerroshan on kunnossa vain ja ainoastaan sen takia, että asialle tehtiin jotain ja CFC-kaasut kiellettiin lähes koko maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon liittyen on muitakin outoja ja ristiriitaisia juttuja.
Ihmiset on ihan pähkinöinä kosmetiikan mikromuoveista, niiden vaikutus on minimaalinen, oikea kohde on yksityisautoilu, joka tuottaa eniten mikromuovia renkaiden kulumisen takia.
Muovipillit on suuri viholliskohde, niiden vaikutus merien muoviin on promillen luokkaa.
Melkein kaikki nuo isot kampanjat on tuollaisia ja ihmiset vain uskoo.
Muistaako kukaan vielä otsonivillityksen?
Kaikkien piti kuolla otsonikerroksen ohentumiseen, ja sen piti olla isoin ongelma ikinä.
Sillä kerättiin ihmisiltä ihan valtavat rahat, kuulostaako tutulta.
Arvaapa mitä. Otsonikerroksen aukko saatiin pienenemään kieltämällä cfc-kaasut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi autojen rikki- ja typpipäästöjen parissa puuhastelu olisi näpertelyä? Autot ajavat ihmisten keskuudessa, rahtilaivat eivät.
Ilmastolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, koska kasvihuonekaasupäästöt ovat aivan eri asia kuin rikki ja typpi.
Ylläolevaa viestiä alapeukuttavat älykääpiöt voisivat opetella perustelemaan virheelliset näkemyksensä, niin voidaan yhdessä katsoa miksi ne ovat virheellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon liittyen on muitakin outoja ja ristiriitaisia juttuja.
Ihmiset on ihan pähkinöinä kosmetiikan mikromuoveista, niiden vaikutus on minimaalinen, oikea kohde on yksityisautoilu, joka tuottaa eniten mikromuovia renkaiden kulumisen takia.
Muovipillit on suuri viholliskohde, niiden vaikutus merien muoviin on promillen luokkaa.
Melkein kaikki nuo isot kampanjat on tuollaisia ja ihmiset vain uskoo.
Muistaako kukaan vielä otsonivillityksen?
Kaikkien piti kuolla otsonikerroksen ohentumiseen, ja sen piti olla isoin ongelma ikinä.
Sillä kerättiin ihmisiltä ihan valtavat rahat, kuulostaako tutulta.
Arvaapa mitä. Otsonikerroksen aukko saatiin pienenemään kieltämällä cfc-kaasut.
Se vaihtelee koko ajan ja se on luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon liittyen on muitakin outoja ja ristiriitaisia juttuja.
Ihmiset on ihan pähkinöinä kosmetiikan mikromuoveista, niiden vaikutus on minimaalinen, oikea kohde on yksityisautoilu, joka tuottaa eniten mikromuovia renkaiden kulumisen takia.
Muovipillit on suuri viholliskohde, niiden vaikutus merien muoviin on promillen luokkaa.
Melkein kaikki nuo isot kampanjat on tuollaisia ja ihmiset vain uskoo.
Pillejä ja meikkejä ei tarvita, mutta töihin on pakko päästä. Autoon voi laittaa kumiset renkaat, säätää kulmat oikein mikä vähentää renkaan kulumista. Nuo laivat saastuttavat enemmän kuin maailman kaikki autot yhteensä.
Otsonikerrosta tuhonneet CFC-yhdisteet kiellettiin maailmanlaajuisesti. Jotain ihmiskunta tekee oikein, joten miksei pystyttäisi leikkaamaan rajusti päästöjä?
Suurissa valtamerialuksissa käytettävä halpa bunkkeriöljy, käytännössä likaisin mahdollinen polttoaine, sisältää jopa 3 500 kertaa enemmän rikkiä kuin henkilöautoihin tankattava diesel.
Vaikka modernit rahtialukset ovat hyvin polttoainetehokkaita, myrkky on myrkkyä. Bunkkeriöljyä käyttää noin 80 prosenttia aluksista, mutta monissa uusissa rahtilaivoissa käytetään nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä, jota pidetään toistaiseksi ympäristöystävällisimpänä vaihtoehtona.
Laivaliikenne muodostaa 13 prosenttia koko maailman rikkioksidipäästöistä, 15 prosenttia typpioksidipäästöistä ja 2 prosenttia hiilidioksidipäästöistä, mutta siihen ei kohdistu käytännössä lainkaan kasvihuonekaasujen leikkaamiseen tähtääviä rajoituksia. Laivaliikenne ei myöskään ole osa Pariisin ilmastosopimusta.
Vuonna 2020 laivojen rikkipäästöjä pyritään leikkaamaan bunkkeriöljyllä, jossa on rikkiä "vain" 500-kertaisesti autoissa käytettävään dieseliin verrattuna.
Economist kertoo, että 15 suurinta rahtilaivaa tuottavat enemmän rikki- ja typpioksidipäästöjä sekä nokea kuin kaikki maailman autot yhteensä.
Vuonna 2007 tehdyssä tutkimuksessa arvioitiin, että laivojen päästöt aiheuttavat vuosittain jopa 60 000 ennenaikaista kuolemaa.
The Guardian arvelee, että laivaliikenteessä ei ryhdytä konkreettisiin toimiin päästöjen vähentämiseksi ainakaan ennen vuotta 2023.
Hiilidioksidipäästöjen kannalta ylivoimaisesti suurin saastuttaja on puolestaan lentoliikenne. Vuoteen 2050 mennessä sen arvioidaan aiheuttavan yli viidesosan kaikista maailman CO2-päästöistä.
No lentokoneilla tulisi vielä suuremmat päästöt.Jotenkin ne tuotteet pitää kuskata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon liittyen on muitakin outoja ja ristiriitaisia juttuja.
Ihmiset on ihan pähkinöinä kosmetiikan mikromuoveista, niiden vaikutus on minimaalinen, oikea kohde on yksityisautoilu, joka tuottaa eniten mikromuovia renkaiden kulumisen takia.
Muovipillit on suuri viholliskohde, niiden vaikutus merien muoviin on promillen luokkaa.
Melkein kaikki nuo isot kampanjat on tuollaisia ja ihmiset vain uskoo.
Muistaako kukaan vielä otsonivillityksen?
Kaikkien piti kuolla otsonikerroksen ohentumiseen, ja sen piti olla isoin ongelma ikinä.
Sillä kerättiin ihmisiltä ihan valtavat rahat, kuulostaako tutulta.
Arvaapa mitä. Otsonikerroksen aukko saatiin pienenemään kieltämällä cfc-kaasut.
Se vaihtelee koko ajan ja se on luonnollista.
Ei muuta kuin esität tutkimuksesi, jossa kiistät CFC-kaasujen vaikutuksen otsonikerrokseen. Siis tieteellisesti vakavasti otettavan tutkimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon liittyen on muitakin outoja ja ristiriitaisia juttuja.
Ihmiset on ihan pähkinöinä kosmetiikan mikromuoveista, niiden vaikutus on minimaalinen, oikea kohde on yksityisautoilu, joka tuottaa eniten mikromuovia renkaiden kulumisen takia.
Muovipillit on suuri viholliskohde, niiden vaikutus merien muoviin on promillen luokkaa.
Melkein kaikki nuo isot kampanjat on tuollaisia ja ihmiset vain uskoo.
Pillejä ja meikkejä ei tarvita, mutta töihin on pakko päästä. Autoon voi laittaa kumiset renkaat, säätää kulmat oikein mikä vähentää renkaan kulumista. Nuo laivat saastuttavat enemmän kuin maailman kaikki autot yhteensä.
Töihin ei ole mikään pakko päästä.
Jos valitsee eettisen ja vastuullisen elämäntavan, voi elää kotona, tai sitten pyöräillä.
Vierailija kirjoitti:
Hiilidioksidipäästöjen kannalta ylivoimaisesti suurin saastuttaja on puolestaan lentoliikenne. Vuoteen 2050 mennessä sen arvioidaan aiheuttavan yli viidesosan kaikista maailman CO2-päästöistä.
Siis mitä helvettiä nyt? Lentoliikenne aiheuttaa 2-4 % CO2-päästöistä. Millä ihmeen logiikalla se muka aiheuttaisi yli viidesosan (>25 %) päästöistä vuonna 2050? Ei yhtään millään. Lentokoneissahan voidaan aivan hyvin käyttää ilmastoneutraaleja biopolttoaineita, ja on jo käytettykin. Minkä kristallipallon perusteella tätä naurettavaa väitöstä muka voitaisiin perustella edes teoriassa?
Lentoliikenne kasvaa järjettömästi koko ajan kaikkialla maailmassa. Suomalaisetkin lentävät koko ajan enemmän.
Lentoliikenteen päästöjen kasvu johtuu siitä, kun kohta kaikki lentävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilidioksidipäästöjen kannalta ylivoimaisesti suurin saastuttaja on puolestaan lentoliikenne. Vuoteen 2050 mennessä sen arvioidaan aiheuttavan yli viidesosan kaikista maailman CO2-päästöistä.
Siis mitä helvettiä nyt? Lentoliikenne aiheuttaa 2-4 % CO2-päästöistä. Millä ihmeen logiikalla se muka aiheuttaisi yli viidesosan (>25 %) päästöistä vuonna 2050? Ei yhtään millään. Lentokoneissahan voidaan aivan hyvin käyttää ilmastoneutraaleja biopolttoaineita, ja on jo käytettykin. Minkä kristallipallon perusteella tätä naurettavaa väitöstä muka voitaisiin perustella edes teoriassa?
Lentäminen lisääntyy nopeasti,lamankin aikana lentoyhtiöt ostivat paljon uusia koneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilidioksidipäästöjen kannalta ylivoimaisesti suurin saastuttaja on puolestaan lentoliikenne. Vuoteen 2050 mennessä sen arvioidaan aiheuttavan yli viidesosan kaikista maailman CO2-päästöistä.
Siis mitä helvettiä nyt? Lentoliikenne aiheuttaa 2-4 % CO2-päästöistä. Millä ihmeen logiikalla se muka aiheuttaisi yli viidesosan (>25 %) päästöistä vuonna 2050? Ei yhtään millään. Lentokoneissahan voidaan aivan hyvin käyttää ilmastoneutraaleja biopolttoaineita, ja on jo käytettykin. Minkä kristallipallon perusteella tätä naurettavaa väitöstä muka voitaisiin perustella edes teoriassa?
Lentäminen lisääntyy nopeasti,lamankin aikana lentoyhtiöt ostivat paljon uusia koneita.
Eihän se ole mikään perustelu. Vastaavasti lisääntyvät miljoona muutakin asiaa. Miksi pitäisi olettaa, kaikki muut saastuttajat siirtyvät puhtaampiin energialähteisiin, mutta lentoliikenne mukamas ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon liittyen on muitakin outoja ja ristiriitaisia juttuja.
Ihmiset on ihan pähkinöinä kosmetiikan mikromuoveista, niiden vaikutus on minimaalinen, oikea kohde on yksityisautoilu, joka tuottaa eniten mikromuovia renkaiden kulumisen takia.
Muovipillit on suuri viholliskohde, niiden vaikutus merien muoviin on promillen luokkaa.
Melkein kaikki nuo isot kampanjat on tuollaisia ja ihmiset vain uskoo.
Pillejä ja meikkejä ei tarvita, mutta töihin on pakko päästä. Autoon voi laittaa kumiset renkaat, säätää kulmat oikein mikä vähentää renkaan kulumista. Nuo laivat saastuttavat enemmän kuin maailman kaikki autot yhteensä.
Töihin ei ole mikään pakko päästä.
Jos valitsee eettisen ja vastuullisen elämäntavan, voi elää kotona.
Elää vaan kotona ilman töitä?
Sähkö tulee töpselistä, raha taikaseinästä ja ruoka mannapuusta?
Tuohon liittyen on muitakin outoja ja ristiriitaisia juttuja.
Ihmiset on ihan pähkinöinä kosmetiikan mikromuoveista, niiden vaikutus on minimaalinen, oikea kohde on yksityisautoilu, joka tuottaa eniten mikromuovia renkaiden kulumisen takia.
Muovipillit on suuri viholliskohde, niiden vaikutus merien muoviin on promillen luokkaa.
Melkein kaikki nuo isot kampanjat on tuollaisia ja ihmiset vain uskoo.