Endometrioosi?
Oon nyt miettinyt mahdollisuutta endometrioosiin näiden mun oireiden takia:
-Kivuliaat kuukautiset (ei ihan killerit kuitenkaan mutta osaa olla kivuliaat välillä)
-Virtaamiskipu ja tihentynyt virtsaamisen tarve
-Ulostamiskipu kuukautisten aikaan (tuntuu koko alavatsassa ja peräsuolessa)
-Jatkuvat suht. kivuliaat alavatsakivut ilman kuukautisia (tuntuu painaessa todella aralta ja sattuu entistä kovemmin, tuntuu eniten alavatsassa mutta myös vähän ylempänä vatsassa ja kyljissä sekä joskus selässä)
-Kuukautisten aikana todella huono olo, joskus "kipuaaltoja" voi säteillä rintaan asti
-Pahoinvointi
Oon käynyt lukuisissa tutkimuksissa mutta mitään ei oo löytynyt. Kaikki mahdolliset arvot otettu, 3 ultraa tehty ja emättimen sisäinen ulta (ei kovin perusteellinen).
Kommentit (4)
Minulta on poistettu kohtu ja munasarja endrometrioosin vuoksi, tai oikeammin toimenpiteeseen ryhdyttiin myooman vuoksi...vatsaontelo oli endrometrioosin valtaama, siinä nipussa oli munasarja ja virtsajohdin. Leikkauksesta tuli aiottua vaativampi ja pitkäkestoisempi. Jälkeenpäin lääkäri kysyi,etkö ole ollut kovin kipeä? No olinhan välillä ja vallankin kuukautisten aikana. Oli tärinäkipua ja kaikenlaisia jomotuksia pitkin alamahaa ja suolenkin puolella.
Jos saisit lähetteen laparoskopiaan niin asia varmistuisi.
Itsellä jo vuosia ollut hyvin lamauttavia kuukautiskipuja jotka pakottavat välillä pois töistä.
Vähintäänkin kärsimysyä joka kuukausi.
Kävin sitten toukokuussa laparoskopiassa mutta mitään ei löytynyt kuitenkaan.
Nyt ollut helpompaa kun sain uudet e-pillerit ja miranax pitkävaikutteisena särkyläkkeenä tuntuu toimivalta.
Eli näillä mennään jatkossa.
toki itsellä taipumus kohdun polyyppeihin ja niitä poistettu koska aiheuttavat paljon lisäharmia.
Mullakin vasta laparoskopiassa löytyi paha endrometrioosi, joka oli levinnyt. Jouduttiin sitten pitkään leikkaamaan yms. En tullut ilman koeputkihedelmöitystä raskaaksi.
Voi olla ihan aiheellinen epäily oireiden perusteella, ei välttämättä näy ultrassa vaan vaatii laparoskopian eli vatsan tähystystutkimuksen tai magneettikuvauksen.