Psykologin vaitiolovelvollisuus 16-vuotiaan kohdalla (väkivaltaa)
Hei!
Olen 2001 syntynyt 16-vuotias tyttö, ja olen ajatellut meneväni psykologille. Minua kuitenkin pelottaisi ottaa esille lapsuusaikani, johon kuuluu väkivaltainen vanhempi.. Hän ei enää käytä fyysistä väkivaltaa, ehkä enemmänkin henkistä, mutta ei sitäkään niin usein.. Sen lisäksi asun nykyään muiden sukulaisteni kanssa. Kaikkialla tiedoissani kuitenkin lukee, että asuisin kotona, vaikken tosiasiassa asu.
Minua pelottaa, että muut alaikäiset (12- ja 13 -vuotiaat) viedään vanhemmaltani pois, jos puhun asioistani psykologille. Vanhempani nimittäin sanoo, että hän todellakin menettää heidät, jos puhun vanhoista väleistämme muille.. En tiedä vaikuttaako meidän taustamme myös ensi- ja turvainkodilla asiaan? Me lapset nimittäin olemme olleet myös alle kymmenen vuotta sitten huostaanotettuina. (emme kuitenkaan siis vanhemman väkivaltaisuuden takia, vaan eri syistä)
Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa, sillä asiani on kiireellinen. Haluaisin mahdollisimman nopeasti päästä keskustelemaan jonkun ammattilaisen kanssa, mutta en tiedä mitä saan puhua. Minkälainen vaitiolovelvollisuus siis tässä kohtaa pätee?
Kiitos jo etukäteen avusta <3!