Saako kaupan leluilla leikkiä?
Omasta mielestäni kaupassa olevilla leluilla ei leikitä ennen kuin ne on maksettu ja ostettu omaksi. Aika usein kuulenkin leluhyllyjen liepeillä vanhempien toteavan, ettei sillä saa leikkiä, me kun ei olla ostamassa sitä.
Sitten on niitä vanhempia, jotka antavat lastensa leikkiä melko vapaastikin kaupan leluilla, jopa niin, että jos lapset rikkovatkin jonkun lelun, vanhemmat eivät todellakaan osta sitä rikkoontunutta (jos ylipäänsä ostavat mitään).
Kumpaa näkökantaa (tai jotain välimaastoa) itse edustat? Miksi?
Kommentit (18)
No ei saa leikkiä. Niihin ei tarvis mennä edes koskemaan, jos ei ole tarkoitus ostaa.
Höh! Ei tietenkään minkään kaupan myynnissä olevat tavarat ole tarkoitettu käytettäviksi kaupassa ennen kuin ne on maksettu. Nykyään vaan monet vanhemmat ovat niin nössöjä/tyhmiä, etteivät saa lapsilleen sanotuksi mitään.
Ainoastaan silloin saa vähän ja rauhallisesti leikkiä, jos jostakin lelusta on kokeilukappale esillä.
Kauppa on myynipaikkaa. Lelut ostetan ensin ja vasta sitten leikitään.
Hyvänä vertauskohteena on aikuisille vaikka Alko. En minäkään maistele siellä eri pulloista, vaan ostan valitsemani viinat ensin ja juon vasta sitten.
Aihe tuli mieleen kun olin yhdessä isommassa kaupassa, missä oli myös laadukas leluhylly. Pienet lapset leikkivät sellaisilla Schleich-eläimillä, joita ostavat niin lapset leikkeihin kuin aikuisetkin keräilyyn. Keräilyyn ostavat haluavat tietysti että eläimissä on ne schleich-laput myös kiinni - irtoavat helposti leikkiessä.
Joku myyjä käväisi nätisti huomauttamassa, että niillä ei ole tarkoitus leikkiä ennen kuin ne on ostettu, jolloin lapsiperheen nuori isä sitten hermostui. Jättivät sitten kaikki ostoksensa kauppaan ja poistuivat "syvästi loukattuina".
Itse olin kyllä ihan tyytyväinen myyjän mainintaan asiasta.
Olisi ällöttävää ostaa sellainen dildo ja/ tai anustappi, jolla joku muu olisi jo leikkinyt.
Kaupan leluilla ei leikitä, eikä kaupan ruokaa syödä. Vasta kassan (ja maksamisen) jälkeen ne eivät ole enää kaupan vaan omia.
Ja toiset vanhemmat vievät lapsensa sinne leluhyllyn tienoille "parkkiin" kun itse vaeltelevat ympäri kauppaa. Toisten lapset katselevat leluja (ja varmaan haaveilevat), toisten lapset räpeltävät kaikkea, yrittävät availla pakkauksia, sotkevat ja rikkovat. Äklöä!
Vierailija kirjoitti:
Olisi ällöttävää ostaa sellainen dildo ja/ tai anustappi, jolla joku muu olisi jo leikkinyt.
Arvoisa av-mamma - meneekö uusioperheen kierrätetty mies tähän samaan kastiin...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa av-mamma - meneekö uusioperheen kierrätetty mies tähän samaan kastiin...?
Kyllä, ehdottomasti. Miksi tyytyä toisen vanhaan ja käytettyyn, kun voi valita nuoren ja viriilin uroksen?
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaupan ruokaakaan syödä ennen ostamista - eihän...?!
Jotkut syövät... Täällä vauvapalstallakin on ollut pitkiä ketjuja, joissa on kinasteltu siitä, saako kaupassa syödä ruokia ennen maksamista.
Voi kokeilla, jos on laitettu kokeilukappaleet esille. Niinhän aikuisetkin kokeilevet eri vempaimia ennen ostopäätöstä. Sitä sanotaan tutustumiseksi. Kukapa nyt sikaa säkissä ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Voi kokeilla, jos on laitettu kokeilukappaleet esille. Niinhän aikuisetkin kokeilevet eri vempaimia ennen ostopäätöstä. Sitä sanotaan tutustumiseksi. Kukapa nyt sikaa säkissä ostaisi.
Jep, mallilaitetta voi toki testata. Niissä lukeekin selkeästi testi- tai mallikappale. Ei niilläkään ole tarkoitus varsinaisesti leikkiä vaan vain kokeilla. Mielellään kerran ja siististi - ei esim. kuluttamalla testilelun pattereita loppuun kerralla.
Ok, heittäkää vain kiviä tännepäin: me käydään lapsen kanssa joka kerta kauppareissulla "leikkimässä" leluosaston leluilla. Tutkitaan, katsellaan, jos on nappeja josta tulee valo tai ääni, niin varmasti kokeillaan, silitetään pehmoleluja, miltä mikäkin tuntuu jne.
Mutta ei tietenkään avata paketteja tai rikota mitään.
Samalla tavalla minä syynään ruoka- yms. ostokset aika tarkkaan, otan paketin käteen, tsekkaan ainesosalistan, allergeenit jne. Kosmetiikan testaan testeristä, vaatteet aina sovitan.
Sen takia ne lelut siellä leluosastolla on. Jos ei kelpaa, niin voit ostaa netistä.
Vierailija kirjoitti:
Ok, heittäkää vain kiviä tännepäin: me käydään lapsen kanssa joka kerta kauppareissulla "leikkimässä" leluosaston leluilla. Tutkitaan, katsellaan, jos on nappeja josta tulee valo tai ääni, niin varmasti kokeillaan, silitetään pehmoleluja, miltä mikäkin tuntuu jne.
Mutta ei tietenkään avata paketteja tai rikota mitään.Samalla tavalla minä syynään ruoka- yms. ostokset aika tarkkaan, otan paketin käteen, tsekkaan ainesosalistan, allergeenit jne. Kosmetiikan testaan testeristä, vaatteet aina sovitan.
Sen takia ne lelut siellä leluosastolla on. Jos ei kelpaa, niin voit ostaa netistä.
Niin, ehkä olet sieltä välimaastosta, vähän voi kokeilla, kunhan on huolellinen? Onhan siinäkin eroa, että ottaa pehmolelun syliinsä ja silittelee sitä tai että antaa pehmolelun kuolaavalle vauvalle joka näpertelee tuotelapun irti ja pudottelee lelua rattaista lattialle (jonne se muutamien takaisinnostojen jälkeen sitten jää). Kyllä mä itsekin kääntelen paketteja ja vertailen, mikä olis esim. lahjaksi se paras ja sopivin. Mutta juuri noin, siististi ja varoen. Periaatteena, että jos vaikka kolhaisen pakettia, niin se ostopäätös tuli siinä samalla sitten tehtyä.
Ehdottomasti ei leikitä ei kaupassa eikä kirppiksellä, sitten vasta kun on maksettu ja kotiin viety. Ei pitäisi olla epäselvää kenellekään.