Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentuneisuuden syyt

Vierailija
09.10.2018 |

Olen miettinyt voiko masennusta aiheuttaa liikkumattomuus tai lihasjumit ja muitakin syitä. Olen ollut nyt 5 vuotta masentunut, se alkoi lukion ensimmäisenä vuonna. Liikkumattomuutta ja lihasjumien osuutta olen miettinyt, sillä olen nyt alkanut käymään salilla satunnaisesti ja samassa yhteydessä venytellyt. Liikunnan jälkeen on virkeämpi ja normaalimpi olo kuin ennen. Venyttelyn aikana tuntuu että veri rupeaa kiertämään kaikkialla ja erityisesti pään alueella.
Yläasteella oli liikunnallinen kävin silloin salilla ja harrastin useampaa liikuntalajia. Sekä ala-asteella myös minulla oli monia liikuntaharrastuksia. Liikuntaharrastukset salia lukuunottamatta loppuivat yläasteen alkuaikoina kun taas salin lopetin 9 luokalla.
Olen myös miettinyt kun olin ala-asteen ja yläasteen koko ajan kiusattu, voiko se vaikuttaa. Kun pääsin yläasteelta olin onnellinen ja seuraava kesä oli tähän asti elämäni onnellisinta aikaa. Sama jatkui lukion alkaessa muutaman kuukauden kunnes vointi romahti kunnolla ja masennuin. Ennen masennusta kiusaamisesta huolimatta (minulla oli kuitenkin paljon muista yhteyksistä kavereita ja sosiaalista elämää) olin todella energinen ja jopa maaninenkin. Selvisin aina lyhyillä yöunilla ala-asteelta asti n. 5h/yössä ja en kokenut enempää tarvitsevani. Vireystilaan ei vaikuttanut vaikka en olisi ehtinyt yöllä nukkumaankaan. Voisiko olla että noiden kiusaamisvuosien aikainen paha olo tuli kokemuksen oltua ohi masennuksena minulle.
Myös tupakoinnin vaikutusta olen miettinyt masennukseen. Olen tupakoinut yläasteelta asti ja siitä olen tutkimuksiakin löytänyt, mutta yhdessä vaiheessa olin puoli vuotta polttamatta ja muutosta oloon ei ainakaan siinä ajassa tullut. Myös yläasteen jälkeen ennen lukiota laihduin kesän aikana n.10kg. Olen 170cm pitkä ja painoin tuolloin 60kg ja kesän jälkeen n.50kg. Saattaisiko sillä olla vaikutusta? Voisiko joku sairaus aiheuttaa tätä? Terapeuttini ei usko että minulla olisi mitään fyysistä sairautta ja tällä hetkellä käyn terapiassa ja minulla on lääkitys.
Oletteko te yhdistäneet masennukseen jotain tiettyjä tekijöitä tai onko teillä jotain kommentteja mainitsemiini ajatuksiin voisivatko ne aiheuttaa masennusta? Ja parantumiseen voi myös antaa neuvoja, yritän parhaani ja jaksamisen mukaan parantua.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi suositus: Liikunta tehoaa masennukseen kuin lääkkeet tai terapia

Suositus huomauttaa myös, että masennuksen oireet hälvenevät sitä enemmän mitä raskaampaa ja useammin toistuvaa liikunta on.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002880235.html

Vierailija
2/11 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se ammattilainen tiedä mikä on sulle parhaaks vituttaa tollaset oman elämän psykologit jotka kyseenalaistaa toisen ammattitaidon (suosittelen katsomaan kuinka monta vuotta psykologiksi opiskellaan ennen kuin tullaa tänne halveksimaan)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eiköhän se ammattilainen tiedä mikä on sulle parhaaks vituttaa tollaset oman elämän psykologit jotka kyseenalaistaa toisen ammattitaidon (suosittelen katsomaan kuinka monta vuotta psykologiksi opiskellaan ennen kuin tullaa tänne halveksimaan)

Ja sulle suosittelen tarkistamaan lääkityksesi tason.

Vierailija
4/11 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuossa aloituksessa jo pohditkin, niin yleensä masennus on monen asian summa.  Terveistä elämäntavoista on toki aina voinnin kannalta hyötyä. Toivottavasti löydätte terapeuttisi kanssa hyviä keinoja lisätä jaksamistasi.

Vierailija
5/11 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Tiesittehän myös että syövät johtuvat siitä ettei ole nukkunut riittävästi ja flunssat tulevat siitä ettei kotona ole riittävästi oranssia väriä. 

Vierailija
6/11 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaaminen ei aiheutta masennusta. Masennus johtuu väärästä ruokavaliosta ja liian vähäisestä saunomisesta.

t. keittiöpsykologi ja valelääkäri

Vierailija
7/11 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa sekava aloitus. Omasta mielestäni liikunta auttaa, mutta sen ehdottomasti pitää olla mieleistä. Itse esimerkiksi tykkään liikkua yksin ja että saan päättää itse tahtini. Mutta homma muuttuu stressaavaksi jos liikunta tilanteessa on muita ja se on liian raskasta.

Vierailija
8/11 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Tulee tunne, että jätät jotain kertomatta, sillä jos sua todellisuudessa olisi kiusattu niin olisit jo oireillut kouluaikana. Ei noin pitkäaikaisesta kiusaamisesta voi selvitä täysin vasta myöhemmin oireilla. Olisi mukava kuulla ”kiusaajan” tarina tästä. Olen ala-asteen luokanopettaja ja tuntuu tutulta tarinalta, että lapsi itse toimii tavalla josta muut eivät pidä ja kotona puhuu vanhemmilleen, jolloin soittoa tulee lapsen kiusaamisesta. Vanhemmat eivät ymmärrä, että kaikkien kaveri ei tarvitse olla, ainoastaan toimeen pitää tulla. Jos olet itse käyttäytynyt ärsyttävästi, loukkaavasti tai ollut muiden lasten kanssa näennäisesti muttet puhu tai osoite mielenkiintoa heitä kohtaan, on loogista että kanssasi ei olla. Et sinäkään halua olla jokaisen ihmisen ystävä, miksi lasten pitäisi?

Vierailija
9/11 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua masentaa yksinäisyys ja rahattomuus. 

Vierailija
10/11 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teiniä masentaa elämän tarkoituksen puuttuminen. Kun ei ole tarkoitusta, niin ei ole väliä mitä tekee tai miten elää.

Vierailija
11/11 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas. Tulee tunne, että jätät jotain kertomatta, sillä jos sua todellisuudessa olisi kiusattu niin olisit jo oireillut kouluaikana. Ei noin pitkäaikaisesta kiusaamisesta voi selvitä täysin vasta myöhemmin oireilla. Olisi mukava kuulla ”kiusaajan” tarina tästä. Olen ala-asteen luokanopettaja ja tuntuu tutulta tarinalta, että lapsi itse toimii tavalla josta muut eivät pidä ja kotona puhuu vanhemmilleen, jolloin soittoa tulee lapsen kiusaamisesta. Vanhemmat eivät ymmärrä, että kaikkien kaveri ei tarvitse olla, ainoastaan toimeen pitää tulla. Jos olet itse käyttäytynyt ärsyttävästi, loukkaavasti tai ollut muiden lasten kanssa näennäisesti muttet puhu tai osoite mielenkiintoa heitä kohtaan, on loogista että kanssasi ei olla. Et sinäkään halua olla jokaisen ihmisen ystävä, miksi lasten pitäisi?

OT tähän ketjuun, en minä mitenkään oireillut kouluaikana, vaikka kiusaamista olikin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan