Painon nousu ahdistaa
Hei
Olen 37v nainen. Ongelmani on painon nousu joka aiheuttaa ahdistusta, eikä ketään kenen kanssa puhua tästä. Minulla kesän aikana paino noussut 12kg. Painon nousu ahdistaa, inhoan itseäni. Minulla ei ketään kenen kanssa puhua tästä. kaikki vain sanovat että on sinulla vara antaa painon nousta, että ei painon nousu haittaa kun olen niin hoikka muutenkin. Kaikki vain toteavat että ei minulla ole mitään tarvetta laihduttaa. Ainut joka tukee minua on mieheni.
Olen 163cm pitkä nyt painan 67kg, olen aina ollut hoikka, ennen painoin 55kg. Inhoan painon nousua, vaatteetkaan ei mahdu kunnolla päälle. Inhoan tätä. Nyt olen yrittänyt syödä vähemmän, jättänyt herkut kokonaan, mutta paino ei ole lähtenyt laskemaan. Ainut hyväpuoli on että painonnousu pysähtynyt.
En tiedä johtuuko painonnousu lääkke vaihdosta (cympalta lääke aloitettu helmikuussa), vai kilpirauhasen vajaatoiminnasta joka todettu kesäkuussa. Vai olenko vain herkutellut liikaa. Vai johtuuko tämä kaikista noista.
Nyt olen tarkkaillut syömisiäni, alkuun tämä oli vaikeaa ja sorruin herkkuihin ja sorruin naposteluun. Nyt mennyt paremmin ja pystynyt syömään vain neljä kertaa päivässä. Nyt vain odotan että kauan kestää että paino lähtee laskuun. Pelottaa kamalasti että paino nousee ja painan kohta 80kg. Ei vain ole ketään kenen kanssa puhua tästä kun kaikki vähättelevät painon nousuani. Kukaan ei ymmärrä pelkojani.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä naisten ns. ikuisuusjankutusta: joo, joo laihduttaisin mutta kun plaa plaa. Todellinen syy on kuitenkin AINA naisten täydellinen itsehillinnän puute sokerituotteiden tuntumassa :(
Ja syyttävät lääkkeitä lihomisesta :D:D
Kilpirauhas lääkitys aloitettu vasta kesäkuussa. Sitä nostettu nyt kaksi kertaa kun ei arvot ole korjaantuneet. Seuraava kontrolli tämän kuun lopussa.
Herkut olen jättänyt pois kokonaan, sokeria laitan vain kahviin. Muuten noudatan laktoositonta ja gluteenitonta ruokavaliota keliakian takia. Syön neljä kertaa päivässä pienempiä annoksia kuin aiemmin. Kesällä tuli naposteltua ja herkuteltua ilmeisesti liikaa. Nyt itsekuri pitänyt enkä ole napostellut enkä herkutellut. Saa nähdä alkaako paino pudota.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopealla googlauksella cymbalta voi nostaa painoa.
Ei voi, paino nousee vain syömällä.
vaikkei lääkärit myönnä asiaa potilaille niin kyllä moni terveydenhoitaja on minulle sanonut että se on ihan yleisessä tiedossa lääkäreilläkin että tietyt masennuslääkkeet kerää nestettä. Oma gynekin sanoi että varsinkin naisilla masennuslääkkeet vaikuttaa hormoonitoimintaan ja nostavat siksi painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaikkei lääkärit myönnä asiaa potilaille niin kyllä moni terveydenhoitaja on minulle sanonut että se on ihan yleisessä tiedossa lääkäreilläkin että tietyt masennuslääkkeet kerää nestettä. Oma gynekin sanoi että varsinkin naisilla masennuslääkkeet vaikuttaa hormoonitoimintaan ja nostavat siksi painoa.
Nesteen kertyminen ei ole lihomista.
Katso tämä, tässä pureudutaan syihin kilpirauhasen vajaatoiminnan takana ja miten voit itse vaikuttaa siihen lääkityksen ohella:
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhas lääkitys aloitettu vasta kesäkuussa. Sitä nostettu nyt kaksi kertaa kun ei arvot ole korjaantuneet. Seuraava kontrolli tämän kuun lopussa.
Herkut olen jättänyt pois kokonaan, sokeria laitan vain kahviin. Muuten noudatan laktoositonta ja gluteenitonta ruokavaliota keliakian takia. Syön neljä kertaa päivässä pienempiä annoksia kuin aiemmin. Kesällä tuli naposteltua ja herkuteltua ilmeisesti liikaa. Nyt itsekuri pitänyt enkä ole napostellut enkä herkutellut. Saa nähdä alkaako paino pudota.
Ap
Cymbalta voi aiheuttaa tämän. Onko mahdollista lopettaa se?
Ap, jos englanti sujuu, lue tämä
https://www.organiclifestylemagazine.com/issue/15-hypothyroidism-natura…
"Nesteen kertyminen ei ole lihomista."
Jep, vain rasvan kertyminen on lihomista. Täällä on näköjään taas perustol-loja linjoilla kun oli alanuolta sen verran kertynyt. Niin ja ap voisi kirjoittaa kunnolla, koska minusta todella ärsyttävää lukea tällaista tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
kilppari sen aiheuttaa. lääkitys kuntoon.
Ei ole kilpikonnaa.
Valitettavasti jotkut lääkkeet lisää ruokahalua. Keskustele asiasta lääkärin kanssa. Tuo lääke vain ei sovi sulle.
Vierailija kirjoitti:
Siiderit pois, sipsit pois, jätskit pois - ja tilalle liikuntaa, liikuntaa ja liikuntaa. Suosittelen lämpimästi kokonaisvaltaista ulkoliikuntaa, ja tueksi vaikka hiit trainer-harjoittelua, jossa koko vartalo on mukana.
Niin, ja lautaselle aina vähintään puolet kasviksia - kaikki makeat välipalat pois. Yhtäkkiä huomaat, että laihtuminen ja sutjakkuus on todella yksinkertainen asia!
Eli viis siitä että elimistö ei ole tasapainossa, vaan opettele nyt vaan uudet tavat noudattamaan elimistön epätasapainoa? Entä kun lääkitys ja elimistö saadaankin tasapainoon, niin sitten sä joudut jumppaamaan koko systeemin taas uusiksi, erittäin terveellistä jojoamista joo. Ja kaiken tän säätämisen sä vaadit kaiken lisäksi masentunutta tekemään, ihan vaan koska paino on se maailman tärkein asia ihmisessä, elimistön tasapainoakin tärkeämpää, eikä se siis saa hetkeksikään mistään syystä mennä pois raiteiltaan.
Ap, itsesi takia hyvä että sait painon nousun loppumaan, mutta nyt ole hetki armollinen itsellesi, ja odota, että elimistösi saadaan takaisin tasapainoon, sen jälkeen painosikin palaa normaaliksi. Koeta välttää niin paljon kuin voit tästä(kin) huolehtimista, ja koeta keskittyä elämän positiivisiin asioihin. Siksi ne muut sitä yrittävät sanoa että sinulla on varaa nostaa painoa, he toivovat ettet murehtisi sitä niin kovasti jos he osoittaisivat että heille sillä ei ole merkitystä.
Samoja fiiliksiä, en ole ylipainoinen vielä, mutta painonnousu ahdistaa todella paljon. Minulla nousu paino kun jouduin syömään kortisonitabletteja jonkin aikaa, ja osa nesteistä katosi kun kuuri loppui, mutta läskiä jäi ainakin 5 kg eikä se ole lähtenyt mihinkään! Haluaisin päästä takaisin vanhaan painoon, ja todellakaan ei tule lähipiiriltä tukea asiaan. Minulla ei ole miestä, joka voisi tukea asiassa. Eikä varmasti miestä tulekaan, koska häpeän nykyistä ulkomuotoani. Olen aina tottunut olemaan se hoikka, niin tuntuu tosi oudolle katsoa peiliin, ihan hätkähdän välillä.
Oikeasti tosi masentavaa kuulla kommentteja, että olet normaalipainoinen, olisit tyytyväinen vaan, sinulla ei ole mitään laihdutettavaa tms. Vain harvoijen kanssa olen uskaltanut tästä ahdistuksesta puhua ja silloinkin tulee lyttäämistä vaan takaisin. Pitääkö mukamas odottaa siihen asti, että yhtäkkiä on ylipainoinen ja siinä vaiheessa vasta saa aloittaa laihduttamisen?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Noiden lihottavien terveysongelmien lisäksi tai "innoittamana" sä syöt arvatenkin liian vähän terveellistä ruokaa, siis sellaista, josta saa ravintoaineita ja sopivasti kaloreita. Ruokavalion rukkaus todellakin auttaa painonhallinnassa, mutta se vaatii hieman perehtymistä. Olen ollut kaikenlaisilla dieteillä mutta selvin hyöty on ollut kasvisten runsaasta lisäämisestä (oli tuskaa alkuun!) ja lisätyn sokerin & makeutusaineiden välttämisestä.
Minulle on myös tuttua tuo ympäristön vastustus laihdutusyrityksiin ja terveellisiin elämäntapoihin. Ensin yrityksiä on epäilty ja kun olen onnistunut, niin sitten on suoraan haukuttu. :D Elämäntapamuutoksesta tai sen halusta ei vaan pidä puhua, paitsi jos satut löytämään saman henkistä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Samoja fiiliksiä, en ole ylipainoinen vielä, mutta painonnousu ahdistaa todella paljon. Minulla nousu paino kun jouduin syömään kortisonitabletteja jonkin aikaa, ja osa nesteistä katosi kun kuuri loppui, mutta läskiä jäi ainakin 5 kg eikä se ole lähtenyt mihinkään! Haluaisin päästä takaisin vanhaan painoon, ja todellakaan ei tule lähipiiriltä tukea asiaan. Minulla ei ole miestä, joka voisi tukea asiassa. Eikä varmasti miestä tulekaan, koska häpeän nykyistä ulkomuotoani. Olen aina tottunut olemaan se hoikka, niin tuntuu tosi oudolle katsoa peiliin, ihan hätkähdän välillä.
Oikeasti tosi masentavaa kuulla kommentteja, että olet normaalipainoinen, olisit tyytyväinen vaan, sinulla ei ole mitään laihdutettavaa tms. Vain harvoijen kanssa olen uskaltanut tästä ahdistuksesta puhua ja silloinkin tulee lyttäämistä vaan takaisin. Pitääkö mukamas odottaa siihen asti, että yhtäkkiä on ylipainoinen ja siinä vaiheessa vasta saa aloittaa laihduttamisen?
Niinpä, se tuossa muiden asenteessa ärsyttääkin. Ei minua kiinnosta kuulla etten minä ole vielä lihava ja muita "lohdutuksia" vaan minä en itse pidä tästä olomuodosta ja siitä ettei pysty yhtään hallitsemaan painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, se tuossa muiden asenteessa ärsyttääkin. Ei minua kiinnosta kuulla etten minä ole vielä lihava ja muita "lohdutuksia" vaan minä en itse pidä tästä olomuodosta ja siitä ettei pysty yhtään hallitsemaan painoa.
Niinpä. Terveysongelmissa on jo itsessään tarpeeksi ahdistusta, saati sen päälle ettei pidä enää omasta ulkomuodostaankaan. En ole itse koskaan ollut erityisen tyytyväinen ulkonäkööni, mutta kuitenkin pärjäsin sen aiemman kehon kanssa ihan ok ja uskalsin kyllä harrastaa estotonta seksiä jne. Nyt kun rasvaa on tullut lisää, niin ahdistaa ajatus että pitäisi jonkun miehen edessä riisua muusta syystä kuin sauna...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tällä hetkellä 171/55 eli hoikka. Ensimmäinen mielialalääke oli Cipralex. Paino nousi lähes 10 kg 2 kuukaudessa. Kävin lääkärillä ja se vaihdettiin Seroqueliin ja nykyään Ketipinor. Cirpalex nosti painoa täysin holtittomasti. Onneksi lääkäri otti asian tosissaan ja vaihdettiin lääkitys.
Ketipinor toimii minulla. Eli kyllä lääkitys voi vaikuttaa.
Nimimerkki: kokemusta on.
Tuntuisi, että nykyään noin 50% naisista syö jotain mielialalääke moskaa.
Tää on tätä naisten ns. ikuisuusjankutusta: joo, joo laihduttaisin mutta kun plaa plaa. Todellinen syy on kuitenkin AINA naisten täydellinen itsehillinnän puute sokerituotteiden tuntumassa :(