Painon nousu ahdistaa
Hei
Olen 37v nainen. Ongelmani on painon nousu joka aiheuttaa ahdistusta, eikä ketään kenen kanssa puhua tästä. Minulla kesän aikana paino noussut 12kg. Painon nousu ahdistaa, inhoan itseäni. Minulla ei ketään kenen kanssa puhua tästä. kaikki vain sanovat että on sinulla vara antaa painon nousta, että ei painon nousu haittaa kun olen niin hoikka muutenkin. Kaikki vain toteavat että ei minulla ole mitään tarvetta laihduttaa. Ainut joka tukee minua on mieheni.
Olen 163cm pitkä nyt painan 67kg, olen aina ollut hoikka, ennen painoin 55kg. Inhoan painon nousua, vaatteetkaan ei mahdu kunnolla päälle. Inhoan tätä. Nyt olen yrittänyt syödä vähemmän, jättänyt herkut kokonaan, mutta paino ei ole lähtenyt laskemaan. Ainut hyväpuoli on että painonnousu pysähtynyt.
En tiedä johtuuko painonnousu lääkke vaihdosta (cympalta lääke aloitettu helmikuussa), vai kilpirauhasen vajaatoiminnasta joka todettu kesäkuussa. Vai olenko vain herkutellut liikaa. Vai johtuuko tämä kaikista noista.
Nyt olen tarkkaillut syömisiäni, alkuun tämä oli vaikeaa ja sorruin herkkuihin ja sorruin naposteluun. Nyt mennyt paremmin ja pystynyt syömään vain neljä kertaa päivässä. Nyt vain odotan että kauan kestää että paino lähtee laskuun. Pelottaa kamalasti että paino nousee ja painan kohta 80kg. Ei vain ole ketään kenen kanssa puhua tästä kun kaikki vähättelevät painon nousuani. Kukaan ei ymmärrä pelkojani.
Kommentit (51)
Muuta asennetta ja ala oikeasti tehdä jotain asian eteen. Jos nimittäin haluat.
Voihan sitä tietysti käpertyä itsesääliinkin.
Mää niin tiedän tuon tunteen kun KUKAAN ei tunnu tajuavan tai ymmärtävän sitä ettei halua olla ylipainoinen.. sitten se ahdistus kun ei tiedä onko paino hallinnassa vai tuleeko sitä lisää ja kuinka paljon. Kaikki vaan sanovat että näytät hyvältä, ei kaikkien tarvitse olla laihoja jne. Itse keikun normaalipainon ylärajoilla eikä painon nousuun ole ollut missään kohti mitään järkevää selitystä. Minä vain paisun.
En tiedä mitkä sinun ruokailutavat oli kesällä kun kerran painoa on noin paljon tullut että voiko kyse olla nesteestä (minulla lääke nostatte 12kg kukaudessa vaikka söin kuten normaalisti) vai voiko kilpirauhanen yhtäkkiä kenkkuilla noin paljon. Epäilen kyllä lääkettä omien kokemusteni takia...
Kilpirauhaslääke ei ole kohdallaan. Lisäksi ala noudattaa gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota.
Kilpirauhanen on hyvin tärkeä rauhanen elimistössä, koska sen vastuulla on tuottaa tarvittavia hormoneja aineenvaihduntaasi. Se tarkoittaa, että jos nämä hormonit ovat riittämättömiä, kehosi ei kykene toimimaan asianmukaisesti, eikä polta kaloreita normaalisti. Tämän seurauksena kehosi kerää painoa; tilanne, joka monesti johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Vähäinen liikunta voi aiheuttaa hormonaalisia häiriöitä, kuten kilpirauhasen vajaatoimintaa. Jälleen kerran eteen tulee yksi syy, miksi päivittäinen liikunta on välttämätöntä terveelle keholle: ei ainoastaan hoikan kehon saavuttamiseksi, vaan myös estääksemme monia sairauksia ja negatiivisia muutoksia terveydessä.
On tärkeää pitää mielessä, että minkä tahansa ruoka-aineen liiallinen kulutus on epäterveellistä. Jos juot kofeiinia liikaa, sinun pitäisi himmata kulutustasi. Liiallinen kulutus voi aiheuttaa kilpirauhasten erityksen epätasaisuutta.
Jodi on olennainen tekijä kilpirauhasen asianmukaisessa toiminnassa. Puutteellinen määrä jodia voi olla syynä kilpirauhasen toiminnan muutokseen.
https://askelterveyteen.com/5-tapaa-jotka-muuttavat-kilpirauhasta/
Vierailija kirjoitti:
Mää niin tiedän tuon tunteen kun KUKAAN ei tunnu tajuavan tai ymmärtävän sitä ettei halua olla ylipainoinen.. sitten se ahdistus kun ei tiedä onko paino hallinnassa vai tuleeko sitä lisää ja kuinka paljon. Kaikki vaan sanovat että näytät hyvältä, ei kaikkien tarvitse olla laihoja jne. Itse keikun normaalipainon ylärajoilla eikä painon nousuun ole ollut missään kohti mitään järkevää selitystä. Minä vain paisun.
En tiedä mitkä sinun ruokailutavat oli kesällä kun kerran painoa on noin paljon tullut että voiko kyse olla nesteestä (minulla lääke nostatte 12kg kukaudessa vaikka söin kuten normaalisti) vai voiko kilpirauhanen yhtäkkiä kenkkuilla noin paljon. Epäilen kyllä lääkettä omien kokemusteni takia...
Mikään lääke ei lihota. Ruokahalua kyllä saattaa lisätä, mutta sitten on syötävä sen mukaan, jos ei halua lihoa.
Vierailija kirjoitti:
Noin valtavan nestemäärän kertymisen huomaisit kyllä kehostasi. Kannattaa varmaan jutella lääkärin kanssa? Tsemppiä!
Siiderit pois, sipsit pois, jätskit pois - ja tilalle liikuntaa, liikuntaa ja liikuntaa. Suosittelen lämpimästi kokonaisvaltaista ulkoliikuntaa, ja tueksi vaikka hiit trainer-harjoittelua, jossa koko vartalo on mukana.
Niin, ja lautaselle aina vähintään puolet kasviksia - kaikki makeat välipalat pois. Yhtäkkiä huomaat, että laihtuminen ja sutjakkuus on todella yksinkertainen asia!
Nyt se on todistettu: Masennuslääkkeet lihottavat
Lihoitko, kun söit masennuslääkkeitä? Et ole taatusti ainoa. Lääkkeiden lihottava vaikutus on nyt todistettu tutkimuksessa.
Monien ihmisten paino alkaa nousta pikkuhiljaa masennuslääkkeiden sivutuksena. Tästä kertoo tuore amerikkalaistutkimus, jonka tulokset julkaistiin Jama Psychiatry -lehdessä.
Tulokset on saatu tutkimalla yli 22 000 aikuista, joilla oli masennuslääkitys. Lääkkeiden erot eivät olleet kovin isoja, mutta kaikki lääkkeet eivät kuitenkaan ole yhtä kovia lihottajia. Analyysissa oli mukana 11 eri masennuslääkettä ja niiden vaikutusta tutkittiin yli vuoden aikana reseptin saamisen jälkeen.
Vähiten lihottavia masennuslääkkeitä näyttäisivät olevan bupropioni, amitriptyliini ja nortriptyliini. Tiedot saatiin, kun verrattiin näitä lääkkeitä sitalopraamiin. Suomessa Fimea julkaisi muutama kuukausi sitten selkokielistä tietoa juuri sitalopraamista.
Tutkijoiden mukaan tuloksia kannattaa pitää mielessä, kun hoidetaan painonnoususta erityisen huolissaan olevia potilaita.
Masennuslääkkeitä käyttö on hyvin yleistä, joten pienetkin vaikutukset painoon saattavat näkyä muutoksina väestötasolla, vaikka lääkkeiden väliset erot eivät olleetkaan kovin isoja. Näin kirjoittaa asiasta uutispalvelu Duodecim.
https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/nyt_se_on_todistettu_masennusl…
Cymbaltan haittavaikutuksia:
kilpirauhasen toiminnan heikkeneminen, mikä voi aiheuttaa väsymystä tai painon nousua
painonnousu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin valtavan nestemäärän kertymisen huomaisit kyllä kehostasi. Kannattaa varmaan jutella lääkärin kanssa? Tsemppiä!
Niin olenkin, mutteivät ota tosissaan :/ varsinkaan tuota että tuo lääke aiheutti nesteenkertymisen. Olen rampannut erikoislääkäreillä asti eivätkä tunnu ymmärtävän sitä kun sanon että paino ei laske vaikka tekee kaiken oppikirjojen mukaan ja harrastaa rääkkiliikuntaa mutta jos on syönyt vaikka pienen annoksen suolaista ruokaa niin paino nousee heti eikä laske enään. Olen meinaan työllä ja tuskalla saanut kiloja pois näiden 3-4 vuoden aika monta kertaa mutta pystyn päivässä saamaan 2-3kg takaisin vaikken muuttaisi mitään. Lääkäreitä asia ei kiinnosta yhtään. Toivottavasti ap ei tähän helvettiin joudu.
Vierailija kirjoitti:
Nopealla googlauksella cymbalta voi nostaa painoa.
Ei voi, paino nousee vain syömällä.
Vierailija kirjoitti:
Siiderit pois, sipsit pois, jätskit pois - ja tilalle liikuntaa, liikuntaa ja liikuntaa. Suosittelen lämpimästi kokonaisvaltaista ulkoliikuntaa, ja tueksi vaikka hiit trainer-harjoittelua, jossa koko vartalo on mukana.
Niin, ja lautaselle aina vähintään puolet kasviksia - kaikki makeat välipalat pois. Yhtäkkiä huomaat, että laihtuminen ja sutjakkuus on todella yksinkertainen asia!
Asia ei mene todellakaan näin, mikäli on kilpirauhasen vajaatoiminta, johon ei ole lääketasapainoa ja lisärasitteena vielä cymbalta.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se menee..
Vierailija kirjoitti:
Nyt se on todistettu: Masennuslääkkeet lihottavat
Lihoitko, kun söit masennuslääkkeitä? Et ole taatusti ainoa. Lääkkeiden lihottava vaikutus on nyt todistettu tutkimuksessa.
Monien ihmisten paino alkaa nousta pikkuhiljaa masennuslääkkeiden sivutuksena. Tästä kertoo tuore amerikkalaistutkimus, jonka tulokset julkaistiin Jama Psychiatry -lehdessä.
Tulokset on saatu tutkimalla yli 22 000 aikuista, joilla oli masennuslääkitys. Lääkkeiden erot eivät olleet kovin isoja, mutta kaikki lääkkeet eivät kuitenkaan ole yhtä kovia lihottajia. Analyysissa oli mukana 11 eri masennuslääkettä ja niiden vaikutusta tutkittiin yli vuoden aikana reseptin saamisen jälkeen.
Vähiten lihottavia masennuslääkkeitä näyttäisivät olevan bupropioni, amitriptyliini ja nortriptyliini. Tiedot saatiin, kun verrattiin näitä lääkkeitä sitalopraamiin. Suomessa Fimea julkaisi muutama kuukausi sitten selkokielistä tietoa juuri sitalopraamista.
Tutkijoiden mukaan tuloksia kannattaa pitää mielessä, kun hoidetaan painonnoususta erityisen huolissaan olevia potilaita.
Masennuslääkkeitä käyttö on hyvin yleistä, joten pienetkin vaikutukset painoon saattavat näkyä muutoksina väestötasolla, vaikka lääkkeiden väliset erot eivät olleetkaan kovin isoja. Näin kirjoittaa asiasta uutispalvelu Duodecim.
https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/nyt_se_on_todistettu_masennusl…
Mikään lääke ei lihota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään lääke ei lihota. Ruokahalua kyllä saattaa lisätä, mutta sitten on syötävä sen mukaan, jos ei halua lihoa.
Älä jaksa sössöttää tätä iänikuista samaa paskaa. Jos lääkkeen sivuvaikutuksissa lukee painonnousu, niin silloin se lääke sitä aiheuttaa ja sillä siisti.
Vai mitkä muut sivuvaikutukset sun mielestä on samanlaista höpöhöpöä? Niin, taidat olla vain painonatsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olenkin, mutteivät ota tosissaan :/ varsinkaan tuota että tuo lääke aiheutti nesteenkertymisen. Olen rampannut erikoislääkäreillä asti eivätkä tunnu ymmärtävän sitä kun sanon että paino ei laske vaikka tekee kaiken oppikirjojen mukaan ja harrastaa rääkkiliikuntaa mutta jos on syönyt vaikka pienen annoksen suolaista ruokaa niin paino nousee heti eikä laske enään. Olen meinaan työllä ja tuskalla saanut kiloja pois näiden 3-4 vuoden aika monta kertaa mutta pystyn päivässä saamaan 2-3kg takaisin vaikken muuttaisi mitään. Lääkäreitä asia ei kiinnosta yhtään. Toivottavasti ap ei tähän helvettiin joudu.
Oppikirjojen mukaan ei kannatakaan laihduttaa, vaan oman kropan mukaan.
Oletko kenties ollut sellainen ihminen, joka on tykännyt huomautella muiden painosta, ja nyt pelkäät että joudut myrskyn silmään? Hmm.