Lapsen opettaja sanoi, että lapsen pitäisi olla reippaampi, ettei kiusata
Lapseni kertoi, että häntä kiusataan koulussa. Kerroin tästä opettajalle ja tänään keskustelimme opettajan kanssa. Mukana oli lapsi itse ja myös rehtori. Opettaja sanoi, että kun lapseni on niin hiljainen, arka ja ujo, niin helposti kiusataan. Hän neuvoi lasta reipastumaan ja rohkaistumaan ja sanoi, että kiusaajat ihan etsivät sopivan kohteen ja jos minun lapseni ei enää ole sellainen, he jättävät rauhaan ja etsivät uuden kohteen.
Rehtori vain istui paikallaan, sanomatta sanaakaan ja ilmekään värähtämättä.
Tätäkö on KiVa-koulu nykypäivänä?
Kommentit (34)
Tässä, niin kuin kaikissa muissakin anonyymeissa nettikirjoitteluissa, on vaarana se, että asia kerrotaan yhdestä näkökulmasta. Pitäisi saada myös opettajan versio, mitä hän sanomallaan oikeasti tarkoitti.
Itse en ihan heti lähtisi kirjoittelemaan varsinkaan av-palstalle lastani ja hänen opettajaansa koskevista asioista. Aina voi olla joku joka tunnistaa, kenestä on kyse.
Olen sivusto seurannut yhtä eskaloitunutta, turhautuneen vanhemman purkausta sosiaalisessa mediassa. Tarina ei päättynyt hyvin sillä kirjoittajalla, joka siis soimasu lapsensa opettajaa ja koulua, sattui olemaan opettajan kanssa yhteinen ystävä. Ja arvatenkin opettaja sai nähdä tuon nettikeskustelun, joka kyllä käytiin anonyymisti mutta josta kuitenkin pystyi tunnistamaan koulun ja opettajan.
Tällaiset keskustelut kannattaa käydä kasvotusten asianomaisten kanssa - tai ystävien kanssa.
Oikeassa olivat. Mistä nynny geenit?
Asetetaanko yhteiskunnan normit alimman portaan mukaan?
Laita rehtorille ja opettajalle joka päivä haukkumapostia ja jos se heitä harmittaa käske olemaan reippaampia.
Ei kun tosissaan. Ei nuo koulut tee mitään. Heti jos kiusaaminen fyysistä teet rikosilmoituksen ja rikotusta tai varastetuista tavaroista myös.
Lapsi tuupattiin liukumäestä alas laidan yli. Kertoi kotona kiusaamisesta. Kävin sanomassa päiväkodissa asiasta, hoitaja vastasi "taitaakin olla herkkä poika. Ei meillä kiusata, osa lapsista nyt vaan on raisumpia".
Totuus on tarua ihmeellisempää, ei näitä oikeasti voi käsittää.
Vierailija kirjoitti:
No voi v***u, VIELÄKÖ tällaista p**kaa kuulee opettajilta?! Ei ole näköjään muuttunut kasarilta/ysäriltä miksikään. Saunan taakse joutaa tuommoiset reksit ja opettajat.
Painoin tälle ylänuolen. Sitten yllätyin että kannatin näin väkivaltaista viestiä. Sitten muistin kun vierestä katsoin veljeni kiusaamista joka loppui koulun vaihtoon. Kiusaaja alkoi kiusata seuraavaan ja veljeni kasasi itseään useamman vuoden. Tuommoiset ihmiset todellakin ovat ammattitaidottomia ja sisältävät mennä sinne saunan taa, ei tarvitse ampua kunhan eivät enää työskentele ympäristössä joihin heidän kyvyt eivät riitä, siitä kun saattaa olla kiinni jonkun kasvavan lapsen mielenterveys.
Miten olisi ap valitus viranomaiselle joka teidän kunnan kouluja hallinnoi?
No mutta tottahan tuo on. Opettajan sanomana asiatonta, tietysti, mutta totuuden siemen tuohon kätkeytyy kyllä. Reippaat pärjäävät koko elämän ajan keskimäärin paremmin kuin ne, jotka eivät pysty tuomaan itseään esille tai puolustamaan itseään. Niin väärältä kun se tuntuukin näin ajatella, niin yksi parhaista lahjoista jonka vanhemmat voivat lapselleen antaa, on opettaa olemaan hyvällä tavalla normaali ja laittaa harrastamaan joukkueurheilua.
Tämä oli siis suoraan myönnetty että heidän koulussa kiustaan. Heitä ei kiinnosta kiusaamiseen puuttua. Mikä se oli joka näitä kiva-merkintöjä jakaa?
Vierailija kirjoitti:
Olihan naisrehtori?
Suotta tätä alapeukutatte. Nykyisin on useasti näitä KiVa naisrehtoreita joiden kouluissa on villin lännen meininki.
Jos opettajan ja rehtorin kanssa ei saa asioita kuntoon, niin yhteyttä koulutoimen johtajaan. Vähättelevää asennetta ei pidä sietää.
Meillä oli ala-asteella yksi ope, joka sai kiusaamisen loppumaan luokassa. HÄN oli reipas ja seisoi selkä suorassa kiusaajia vastaan. Oli myös noita nysvääviä (nais)opettajia, joita kiusaajatkin dominoivat. Sinänsä voi olla ihan hyvä opetella puolustamaan itseään jo pienenä, sitä taitoa tulee kyllä tarvitsemaan.
Kiusata ei saa koskaan, mutta ei ole mahdoton vahvistaa sitä kiusattuakaan ettei anna itseään kiusata.
Meidän pihapiirissä oli poika, joka pillahtrli itkemään ihan pikkuasioista, mm oma poikani kiusasi muiden joukossa.
Puutuin ja puhuttelin poikaani, samalla kahden kesken sanoin kiusatun vanhemmille, että voisivat vähän vahvistaa omaa poikaansa, jestas mikä mekkala syttyi.
Itse kyllä vahvistaisin, enkä suuttuisi, jos en itse asiaa olisi huomannut.
Mitäpä tuollainen opettaja muuta kaipaa kuin rikosilmoitusta heitteille jätöstä. Jos ei saa työtään hoidettua ja oppilaita pidettyä turvassa, ei kannattaisi sitten palkkaakan odottaa tilipäivänä. Tämä on fakta.