Mikä juttu toi DNA:n My Heritage paketti on?
Kommentit (37)
On DNA ja sitten on DNA.... Toinen on puhelin- ja nettioperaattori, toinen taas Deoksiribonukleiinihappo jota tonkimalla saadaan ihmisen geeniperimä yms selville. Jokaisella ihmisellä on omanlaisensa DNA.
Joo mut tarkotin et miten toimii? Verikoe vai sylkinäyte vai mistä testataan?
Sylkinäyte topsipuikkoon. Sieltä lähettävät kirjeen, johon pistät näytteen ja lähetät takaisin.
Ja ihmiset ihan kliimaksissa lähettävät dna näytteensä ja henkilötietonsa jonnekin ulkomaiseen rekisteriin ja vielä maksavat siitä!
Voi typeryyttä!
Vierailija kirjoitti:
Sylkinäyte topsipuikkoon. Sieltä lähettävät kirjeen, johon pistät näytteen ja lähetät takaisin.
Ja siis sen topsipuikon ja säilytysputkilon lähettävät sieltä.
Ukko35 kirjoitti:
Ja ihmiset ihan kliimaksissa lähettävät dna näytteensä ja henkilötietonsa jonnekin ulkomaiseen rekisteriin ja vielä maksavat siitä!
Voi typeryyttä!
Ja mitä järkyttäviä seurauksia tällä kauhuskenaarioissasi voisi olla?
No jaa, MyHeritage on siitä hyvä että ne ei myy DNA:ta muille yrityksille, mutta tulokset eivät ole kovin luotettavia. Kannattaa tilata MH-testi ja ladata data Gedmatchiin, sieltä saa paremmat tulokset geeniperimästä.
MH väitti että olen 97% suomalainen, vaikka isoisoisoisäni on saksalainen ja juuria on myös skotlannissa. Gedmatchin laskurit löysi nuo juuret + muita yllätyksiä. Eurooppalaisille Ethiohelix ja puntDNAL-laskurit ei käy.
Ukko35 kirjoitti:
Voi typeryyttä!
Jollain on liian syvällä foliohattu päässä
Vierailija kirjoitti:
No jaa, MyHeritage on siitä hyvä että ne ei myy DNA:ta muille yrityksille, mutta tulokset eivät ole kovin luotettavia. Kannattaa tilata MH-testi ja ladata data Gedmatchiin, sieltä saa paremmat tulokset geeniperimästä.
MH väitti että olen 97% suomalainen, vaikka isoisoisoisäni on saksalainen ja juuria on myös skotlannissa. Gedmatchin laskurit löysi nuo juuret + muita yllätyksiä. Eurooppalaisille Ethiohelix ja puntDNAL-laskurit ei käy.
Jos sun ISOISOISOISÄ oli saksalainen niin eihän sussa oo hädin tuskin 1% enempää saksalaista. Oli munkin isoisoisoisä täysvenäläinen, mut jos mä tuon geenitestin tekisin niin tuskin olis max. 3% enempää venäläistä.
Vierailija kirjoitti:
No ethän sä voi tietää ilman dna-tutkimuksia mikä on totuus. Anteeksi nyt, mutta kyllä noihinkin aikoihin vieraisiin sänkyihin päädyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ethän sä voi tietää ilman dna-tutkimuksia mikä on totuus. Anteeksi nyt, mutta kyllä noihinkin aikoihin vieraisiin sänkyihin päädyttiin.
Ai anteeksi, en lukenut kunnolla. Olet siis tehnyt testit muuallakin. Sori.
Jos tavis teettää dna-tutkimuksen tuolla niin siinä selviää lähinnä etninen tausta ja saa listan muista testatuista, jotka ovat geneettistä sukua jonkinasteisella sukulaisuusarviolla. Jos on perehtynyt sukututkimukseen niin tuskin valitsee ko. firman testiä ja saa huomattavasti enemmän irti testistä samalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun ISOISOISOISÄ oli saksalainen niin eihän sussa oo hädin tuskin 1% enempää saksalaista. Oli munkin isoisoisoisä täysvenäläinen, mut jos mä tuon geenitestin tekisin niin tuskin olis max. 3% enempää venäläistä.
10, matikkataitosi ei kyllä ole kovin kummoisia.. Mietis nyt vähän. Isän geenejä sinun geeneistäsi on 50%. Eli isosisän geenejä 25 % (koska isäsi geeneistä puolet tulee isoäidiltä ja puolet isoisältä). Edelleen isoisoisän geenejä sinulla on siten 12,5 prosenttia. Ja isoisoisoisän siis 6,25%. Ei yksi, 6,25
Toki sitten vähän toinen juttu on, onko se isoisoisoisä kokonaan saksalainen, voihan hän olla osin suomalaisgeenistä. Ties vaikka joku hakkapeliitta väkisinmaannut isoisoisoisän isoäidin....
Mutta siis isoisoisoisän geenejä tuolla kirjoittajalla on 6,25%
Ohis
Tein tuon testin, mulla näytti 2 % erästä etnisyyttä. Kuitenkin kun vanhempani tekivät testin niin heillä ei ollut ollenkaan kyseistä etnisyyttä. Onkohan joku virhe vai miten mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Jos tavis teettää dna-tutkimuksen tuolla niin siinä selviää lähinnä etninen tausta ja saa listan muista testatuista, jotka ovat geneettistä sukua jonkinasteisella sukulaisuusarviolla. Jos on perehtynyt sukututkimukseen niin tuskin valitsee ko. firman testiä ja saa huomattavasti enemmän irti testistä samalla rahalla.
Jaa. Mun mieheni on sukuseurassaan aktiivi, kokoaa ison sukunsa historiikkia (on siis ihan ammattitoimittaja ja toimitussihteeri, ei mikään harrastajakynäilijä) ja teetti FamilyTreeDNA:lla testin. Oli kyllä mielenkiintoinen, hän löysi sitä kautta kaukaisen sukuhaaran jenkeistä, joiden kanssa on kirjeenvaihdossa ja joilta kuuli 1700-luvulla jenkkeihin linnoitustöihin viedyistä kaukaisista sukulaisistaan. Joten äläpä tuomitse, kun et tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Tein tuon testin, mulla näytti 2 % erästä etnisyyttä. Kuitenkin kun vanhempani tekivät testin niin heillä ei ollut ollenkaan kyseistä etnisyyttä. Onkohan joku virhe vai miten mahdollista?
..... tai sitten sulle ei ole kerrottu ihan kaikkea....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mun mieheni on sukuseurassaan aktiivi, kokoaa ison sukunsa historiikkia (on siis ihan ammattitoimittaja ja toimitussihteeri, ei mikään harrastajakynäilijä) ja teetti FamilyTreeDNA:lla testin. Oli kyllä mielenkiintoinen, hän löysi sitä kautta kaukaisen sukuhaaran jenkeistä, joiden kanssa on kirjeenvaihdossa ja joilta kuuli 1700-luvulla jenkkeihin linnoitustöihin viedyistä kaukaisista sukulaisistaan. Joten äläpä tuomitse, kun et tiedä.
Kommenttini koski MyHeritage-testiä. Olen itsekin tehnyt FTDNA:n testin ja sitä kautta tutkinut sukuani ja tiedän sen hyvyyden. MyHeritage on käsittääkseni pääasiassa viihteelliseksi tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taviksella tarkoitin henkilöä, joka ei tai jonka lähipiirissä ei ole tutkittu sukua perinteisin menetelmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttini koski MyHeritage-testiä. Olen itsekin tehnyt FTDNA:n testin ja sitä kautta tutkinut sukuani ja tiedän sen hyvyyden. MyHeritage on käsittääkseni pääasiassa viihteelliseksi tarkoitettu.
No ei åidä paikkaansa. Ihan on samanlaista dataa molemmissa, dna-testit ovat myös täsmälleen samat. Se, missä nuo eroavat on erilaiset taustadatat, joiden perusteella laskevat etniset sukujuuret, koska niihin on siis syötetty eri käyttäjien tietoja, joista algorytmi "oppii" vähitellen geenipiirteet.
Tarkkuudessa My Heritage on saanut itse asiassa parempia pojoja. Mutta se ei erikseen toimita äitilinjan ja isälinjan tietoja, se on piste FamilyTreelle.
Tässä esimerkiksi pisteytettiin MH korkeammalle.
Missään tapauksessa se ei ole sen heppoisempi tai huonompi. Vähän erilainen vain.
https://www.top10dnatests.com/compare/myheritage-vs-family-tree-dna/
Et tiedä mikä on DNA?