Voiko masennuksesta toipua ilman lääkkeitä?
Olen masentunut. Olen ollut sitä jo pitkään. En ole vain myöntänyt asiantilaa itselleni. Lääkärissä en ole käynyt. Vaihdevuodet ovat myös meneillään; se on eräs syy masennukseeni. Lääkkeitä en halua käyttää, vaikka monet ovat saaneet avun. Niin että parantuuko masennuksesta ilman lääkkeitä? Tätä on jatkunut jo vuosia, koska olen pitkäaikaistyötön. Työttömyys on masentanut minut.
Kommentit (43)
D-vitamiinin puutos aiheuttaa mm masennusta. Samoin raudan.
Niitä voisit kokeilla.
Kyllä voi. Hanki apua käymällä lääkärissä ja käy juttelemassa psykologin kanssa. Eikä ne lääkkeetkään huono vaihtoehto ole, kunhan vaan saat apua.
Minulle psykiatri sanoi vastaanotolla, että masennuslääkkeiden teho ei juurikaan eroa plasebosta, kun tiedustelin asiaa.
Kyllä voi ja usein niin tapahtuukin. Moni luulee lääkkeen parantavan, vaikka kyse on muusta. Mikäli satut syömään lääkkeitä silloin kuin paranet, automaattisesti luulet lääkkeen olleen se joka sinut paransi.
Tutustu lääkkeiden NNT-arvoihin, eli montaako potilasta tulee hoitaa, jotta saadaan yksi remissio enemmän kuin lumelääkkeellä.
Esimerkki: "Lyhytkestoisten tutkimusten perusteella hoitovasteen sai 46–49 % vortioksetiinia ja 34 % lumetta käyttäneistä. Tämä tarkoittaa, että kun vortioksetiinilla hoidetaan seitsemää potilasta (number needed to treat, NNT), saadaan yksi hoitovaste enemmän kuin lumeella. 11:tä potilasta hoidettaessa vortioksetiinilla saavutetaan yksi remissio enemmän. Tulokset ovat samansuuntaisia kuin muillakin masennuksen hoitoon tarkoitetuilla lääkkeillä. Vastaavasti haitan vuoksi vortioksetiinihoidon keskeyttää yksi potilas 36 hoidetusta (number needed to harm, NNH)."
Lähde: Fimea
Voi, voihan poskiontelontulehduksestakin parantua ilman antibioottia.
Itse en ole ainakaan parantunut näillä yleisillä ehdotuksilla ja lääkkeistäkin on ollut vain haittaa
Minulla on lääkitys ja olen saanut siitä paljon apua; sen verran, että kykenen suoriutumaan pakollisista asioista, joista aiemmin en kyennyt. Ahdistus ei myöskään ole enää krooninen. Parempia päiviä on olemassa ylipäätään, jolloin koen olevani melkein terve. Lisäksi käyn terapiassa. Lääkitys ja terapiaa ollut puoli vuotta.
Taustalla burn out.
Nyt dg keskivaikea masennus ja sos.tilanteiden pelko.
En usko, että olisin enää hengissä ilman lääkitystä. Lääkkeet ovat masennukseen ja ahdistukseen, sekä unen saamiseen. Kolmet eri pillerit. Mieli on tasaantunut, ahdistus tulee enää kohtauksina ja melko harvoin ja pystyn jälleen nukahtamaan ja toisinaan nukkumaan jopa koko yön.
Ainoa sivuoire on ollut ruokahaluttomuus. Muuten vaikutukset ovat olleet ainoastaan positiiviisia. Tarkoitus ei kuitenkaan ole syödä lääkkeitä lopun elämää, vaan ainoastaa sen aikaa, että pääsen tukevammin jaloilleni, saan ratkottua ne päänsisäiset ongelmat ja traumat, jotka aiheuttavat näitä mielenterveysongelmia.
Lääkkeet eivät sovi kaikille, eikä kaikki masentuneet niitä välttämättä edes tarvitse. Ei niitä kuitenkaan ole syytä pelätä ja välttää oman elämän ja hyvinvoinnin kustannuksella.
Tsemppiä kaikille masentuneille!
Onneksi tästä voi parantua.
Voi syövästäkin parantua ilman hoitoa. Ei se silti tarkoita sitä, että sairaus kannattaa jättää tutkimatta ja ilman hoitoa.
Mene lääkäriin ja hoida itsesi kuntoon!
t. Masentunut läheinen teki itsemurhan pari vuotta sitten
Minä paranin keskivaikeasta masennuksesta liikkumalla, syömällä terveellisesti (esim. kasviksia, rasvaista kalaa, pähkinöitä) ja lukemalla kirjoja, jotka inspiroivat minua. Juttelin ystävien kanssa ja sain heiltä tukea.
Toivon, että sinun vointisi paranee nopeasti.
Masennus on tappava sairaus, joten kaikki hoitokeinot pitää hyväksyä, jos niistä vaan on apua. Lääkkeitä tarvitaan kainalosauvoina pahimman yli.
Masennuksesta varmaankin voi, mutta ahdistuksesta pelkotilat päällä tosi vaikeaa ainakin.
Voi jos tietää masennuksen syyn ja voi poistaa sen,
Paranin masennuksesta sormia napauttamalla simsala bim.
Lääkkeet pahentavat monien masennusta. Minä oksentelin ja ripuloin 2 viikkoa ssri-lääkkeiden takia, kunnes oli pakko lopettaa. Siinä tilassa sitä vasta ahdistunut oli kun elimistö sekaisin eikä mikään pysy sisällä!
Kokeile luontaistuoteliikkeestä Depremin Sahramiuutetabletteja, itse pääsin niillä ahdistuneisuushäiriöstä.
Liikunnan on todettu _lievässä_ masennuksessa auttavan yhtä hyvin kuin lääkkeet.
Voi. Masennus lähtee masentuneesta itsestään, ja siitä, että hoitaa sitä masennusta esim. terapialla. Lääkkeet on vain tukemassa sitä prosessia, ei kukaan pelkillä lääkkeillä parane.
No sanotaanko näin että masennuslääkkeet tehosi itselläni ainakin ihan siedettävälle tasolle. Pitkittyneessä käytössä tuntui kuin olisi ollut plaseboa.
Riippuu ihan siitä, mistä masennus johtuu. Jos se johtuu asioista, joita olet elämäsi aikana joutunut kokemaan, paras apu on keskusteluapu. Jos taas jostain aivokemian ongelmista tms. siihen auttaa parhaiten lääkkeet + terapia. Hormoneista johtuva masennus (esim. vaihdevuosiin liittyvä) taas menee joko ajan kanssa tai hormonilääkityksellä.
Voi parantua ilman lääkkeitä. Mulla oli keskivaikea masennus. Minä olen ollut koko elämäni liikunnallisesti aktiivinen, ja vaikka masennuksen aikaan se oli vaikeaa niin silti sain itsestäni joinain päivinä irti sen, että lähdin juoksu tai kävelylenkille. Mutta jos on kovin sohvalle jäävää sorttia ihan terveenäkin, niin kannattaa miettiä voisiko lääkkeet olla mahdollisuus.
Työttömyys tuskin on itsessään sua masentanut, vaan ne asiat joita olet joutunut kohtaamaan itsessäsi kun niitä on aikaa tarkastella.