Mitä mieltä olet minusta?
Olen vapaaehtoisesti lapseton 40 v. nainen ilmastosyistä (tämä päätös vahvistui jo lapsena, ajattelin väestönkasvua). Olen vähentänyt lihan syöntiä radikaalisti, syön 85% kasviperäistä ravintoa. En matkustele ilmastosyistä (20 vuotta sitten tehty päätös), kieltäydyin jo 12-vuotiaana mm. laivaristeilyistä Itämeren tilanteen vuoksi (hylkeet ym.), en lennä. Kulutukseni on n. tasolla, jolla se oli ihmisillä keskim. 50-luvulla. Työskentelen alalla, jossa kaikki materiaalit on luonnon materiaaleja. Vältän muovitavaran ym. hankkimista viimeiseen asti.
Ostan lähes kaiken kierrätettynä.
En kierrätä. Kaikki jäte menee samaan roska-astiaan. Tupakoin.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan ekologisia valintojasi!
Jätteiden kierrätyksee pääsee mukaan helpoimmin nii että laittaa erilleen pahvit, niille on aina oma laatikko roskiksessa, ja sitten vaikka biojätteet eli ruuantähteet erillee biohajoavaan pussiin, niille myös oma laatikko, samoin sitten lehdet laittaa erilleen ja paperinkeräyslaatikkoon sinne omaa jätekatokseen. Siinä on jo kierrätystä, ja aika helposti kun noille kolmelle kyllä löytyy paikka siinä omassa jätekatoksessa.
Mutta musta kaikki valinnat mitä tekee on tärkeitä, ei kukaan kaikessa toimi ekologisimmalla tavalla, silti merkkaa jokainen valinta missä tekee ja sulla niitä on varmaan enemmän kuin monilla, mulla ainakaan.
No ehkä mä tohon pahvin, paperin ja biojätteen käsittelyyn pystyisinkin. Jos niistä aloittaisin...
Mihin lasipurkkien kannet laitetaan?
Metalliset metallinkeräykseen. Jos aloittaa kierrättämällä osan, niin ne loput voi laittaa sekajätteeseen. Lisää sitten kierrätyksen tasoa vähitellen. Kannattaa aloittaa vaikka siitä, että laittaa paperin ja kartongin/pahvin erikseen. Sitten ottaa mukaan biojätteen ja lasin jne.
Muuten en olisi mitään mieltä mutta kun sinun piti oikein tehdä alotus ja kerätä huomiota "paremmista" valinnoista niin lienee hieman narsistin vikaa.
Noh, vähän ristiriitaista ettet kierrätä vaan laitat roskat samaan. Muuten en oikein mitään mieltä, saat elää kuten tahdot, itse en ymmärrä noin vahvaa ympäristöajattelua.
En osaa sanoa aloitukseesi muuta kuin tämän. Olet helposti johdateltavaa ihmistyyppiä ja sen lisäksi vielä varsin epävarma itsestäsi ja tekemistäsi elämän valinnoista, koska muutenhan et kyselisi täällä muilta, mitä mieltä sinusta ollaan. Lisäksi käytät aikuisten "tuttia", eli tupakoit.
Sinulla on tietenkin oikeus elämäsi valintoihin, joten toivotan menestystä valitsemallasi tiellä.
Täytyy olla sokea, jos ei näe taloyhtiön paperi-, pahvi-, metalli- ja lasikeräyslaatikoita. Ja vieläpä typerä, jos ei osaa niihin laittaa oikeaa materiaalia. Riisin syöminen ynnä muiden lentokoneella tänne tuotavien ruokien syönti on tietysti epäekologista jo senkin takia, että ne joudutaan tänne roudaamaan lentokoneella tai laivalla.
Onko Ap ajatellut, mitä esim. pankki tekee rahoillasi, jos säästät sillä tavoin. Eli ongelma on mitä saastuttavaa toimintaa rahasi ehkä tukevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan ekologisia valintojasi!
Jätteiden kierrätyksee pääsee mukaan helpoimmin nii että laittaa erilleen pahvit, niille on aina oma laatikko roskiksessa, ja sitten vaikka biojätteet eli ruuantähteet erillee biohajoavaan pussiin, niille myös oma laatikko, samoin sitten lehdet laittaa erilleen ja paperinkeräyslaatikkoon sinne omaa jätekatokseen. Siinä on jo kierrätystä, ja aika helposti kun noille kolmelle kyllä löytyy paikka siinä omassa jätekatoksessa.
Mutta musta kaikki valinnat mitä tekee on tärkeitä, ei kukaan kaikessa toimi ekologisimmalla tavalla, silti merkkaa jokainen valinta missä tekee ja sulla niitä on varmaan enemmän kuin monilla, mulla ainakaan.
No ehkä mä tohon pahvin, paperin ja biojätteen käsittelyyn pystyisinkin. Jos niistä aloittaisin...
Mihin lasipurkkien kannet laitetaan?
Mä en oo päässy omassa kierrätyksessä nii pitkälle vielä :-D käytän tuhkiksina lasipurkit. Ilmeisesti seuraava kierrätystaso olis erotella myös lasi, metalli ja muovi, niille sit on yleensä jonkun kaupan pihassa jätteidenlajittelupiste, ja käytetyt paristot kauppaan pienee keräyslaatikkoo, lääkkeet apteekkiin ja elektroniikka liikkeisiin missä myydään elektroniikkaa, mutta tosiaan mä en näihin oo vielä edennyt nii en niistä sen enempää tiedä.
Kunnioitettavia valintoja (paitsi tuo viimeinen). Valitettavasti se ei vain tässä kokonaisuudessa paljon paina, vaikka kaikki suomalaiset toimisivat tavallasi. Maailmassa kun on miljardeja ihmisiä, joita ei ilmaston lämpeneminen/ympäristön saastuminen kiinnosta vähääkään.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että tiedät arvosi ja elät niiden mukaan. Nostan hattua!
Niin, tai siis ap elää osittain arvojensa mukaan. Ei ole kuitenkaan vaivautunut opettelemaan jätteiden lajittelua ja kierrätystä, jonka luulisi olevan aika perusjuttu ekologisesti ajattelevalle sekä tupakoi, mikä ei sekään ole eettistä eikä ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tai siis ap elää osittain arvojensa mukaan. Ei ole kuitenkaan vaivautunut opettelemaan jätteiden lajittelua ja kierrätystä, jonka luulisi olevan aika perusjuttu ekologisesti ajattelevalle sekä tupakoi, mikä ei sekään ole eettistä eikä ekologista.
Ap kierrättää, mutta ei lajittele jätettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi sanoa eläväni osittain arvojeni mukaan vaan eläväni arvojeni mukaan. Esim. mun arvo on se, että saan tehdä keholleni mitä haluan, aktiivisesti lyhentää elinaikaani ja priorisoida asunnon siivouksen ylläpidon jätteiden lajittelun edelle. Em. asiat on yhtälailla mun "arvoja", arvottomasta päästä tosin. En ole missään esittänyt, että ympäristöarvot olisi mulle jotenkin koko elämän valaiseva asia. Mulle ne on lopulta aika evvk, en elä kauaa, lapsia ei ole. Katastrofi tulee. En voi sitä estää. Parhaani tein ja se ei riittänyt :-D
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla sokea, jos ei näe taloyhtiön paperi-, pahvi-, metalli- ja lasikeräyslaatikoita. Ja vieläpä typerä, jos ei osaa niihin laittaa oikeaa materiaalia. Riisin syöminen ynnä muiden lentokoneella tänne tuotavien ruokien syönti on tietysti epäekologista jo senkin takia, että ne joudutaan tänne roudaamaan lentokoneella tai laivalla.
On siinä jotain sellaistakin, että se pelkkä roskakatokseen meno ja pussin vienti on jotenkin vastenmielistä, en halua viettää siellä yhtään kauempaa aikaa. Meidän talossa ei kai ole kun noi perusjutut, mut viereisen talon pihassa (sama sisäpiha) on useampi joku pienempi astia. En ole sokea, mutta ei ole kiinnostanut katsoakaan. Ap
Mä en ole vaikea ihminen millään tasolla. Korostan nyt vielä sen, että mulla ei ole koskaan ollut tapana kertoa, mitä seen tai jätän tekemättä ja mistä syystä. Tämä aloitus on täysi poikkeus. En myöskään mainosta sitä, paljon annan rahaa hyväntekeväisyyteen tms. Joskus olen ympäripyöreästi sanonut, että tykkään kesällä olla maalla (en matkustele) tai muita vastaavia ympäripyöreyksiä siitä, miksi ei ole lapsia jne. Live-elämässä ihmiset tuntuu pitävän elämäntyyliäni varsin normaalina kaupunkilaiselämänä. Luultavasti 99% ei pidä mua mitenkään ekologisena. Kämppä on hyvällä maulla sisustettu (mikään ei ole kuitenkaan uutta), designia on vaatteissa, sisustuksessa jne. Kaikki on vaan hyvin funktionaalista ja kaikki kulutus perustuu tarpeeseen.
Kyllä mä jotain ostan uutenakin :-) Alusvaatteet, pyyhkeet, lakanat, sukat, patjat, peitot ja tyynyt...