Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olet minusta?

Vierailija
08.10.2018 |

Olen vapaaehtoisesti lapseton 40 v. nainen ilmastosyistä (tämä päätös vahvistui jo lapsena, ajattelin väestönkasvua). Olen vähentänyt lihan syöntiä radikaalisti, syön 85% kasviperäistä ravintoa. En matkustele ilmastosyistä (20 vuotta sitten tehty päätös), kieltäydyin jo 12-vuotiaana mm. laivaristeilyistä Itämeren tilanteen vuoksi (hylkeet ym.), en lennä. Kulutukseni on n. tasolla, jolla se oli ihmisillä keskim. 50-luvulla. Työskentelen alalla, jossa kaikki materiaalit on luonnon materiaaleja. Vältän muovitavaran ym. hankkimista viimeiseen asti.
Ostan lähes kaiken kierrätettynä.

En kierrätä. Kaikki jäte menee samaan roska-astiaan. Tupakoin.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo.

Kaikkein ekologisinta olisi kokonaan olla elämättä. Toiseksi ekologisinta olisi muuttaa pysyvästi johonkin kehitysmaahan ja elää siellä paikallisten tapaan.

Ei ole provo.

Mun eliniänodote on jotain 54-57 vuoden välillä sairaudestani johtuen.

Siltikin kaikkein ekologisinta olisi elää kehitysmaassa paikallisten tapaan. Jo se, että elät lämmitetyssä talossa kylmässä ilmastossa, syöt kylmässä ilmastossa tuotettua ruokaa, syöt kaukaa rahdattuja tuontibanaaneja ja -papuja jne. ja käytät paikallista infrastruktuuria, aiheuttaa sen, että olet kollektiivisesti mukana länsimaisessa kulutusjuhlassa. Toinen vaihtoehto olisi elää linkolalaisittain mökissä metsän keskellä irti sivilisaatiosta kalastellen ja metsän antimilla.

Entäs sinä? Ambomaaltako kirjoittelet älykännykälläsi?

En ole väittänytkään olevani erityisen ekologinen. Pointti oli siinä, että ap ilmeisesti haluaa olla mahdollisimman ekologinen ja siltä pohjalta tekee tärkeimmät päätökset elämästään (lasten hankkiminen, perhekuviot jne.). Itse en ole koskaan moista väittänytkään.

Toisaalta kierrätän kaiken pilkuntarkkaan, en tupakoi, ostan vain luomulihaa ja sitäkin melko vähän ja vältän turhaa ostelua muutenkin. Vältän potentiaalisen mikromuovin syntyä ja kulutusta. Jne. Less is more.

Vierailija
22/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat kaiken kierrätettynä, mutta et kierrätä? Eikö nuo ainakin osittain kumoa toisensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Professoriku kirjoitti:

Pidän sinua aika outona tyyppinä, jonka kanssa olisi varmasti hankalaa viettää aikaa yhtään pitempään kuin mitä pakko olisi. Maailmankuvamme ovat kovin erilaiset, paitsi että minäkään en kierrätä. Enkä ulkomaille matkustele, koska ei vaan huvita.

Tämä on eka kerta kun kerron toimivani näin periaatesyistä. Tähän asti olen ollut hiljaa valintojeni syistä. Avaudun ensimmäistä kertaa asiasta sitten lapsuuden, jolloin vanhempani hyvin näkivät ja kuulivat. Sittemmin olen ollut hiljaa.

Vierailija
24/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten aika neutraalit/positiivisen suuntaiset fiilikset, mutta tupakointia en ymmärrä. MIKSI tupakoit???

Vierailija
25/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat kaiken kierrätettynä, mutta et kierrätä? Eikö nuo ainakin osittain kumoa toisensa.

Hyvä kysymys.

Vierailija
26/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kierrätin pierua. Toista tuntia se onnistui vaan sitten mokoma pääsi karkuun. Ja sen kyllä kuuli.

Vierailija
27/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten aika neutraalit/positiivisen suuntaiset fiilikset, mutta tupakointia en ymmärrä. MIKSI tupakoit???

Addiktio. En muista mitä ajattelin, kun aloitin.

Vierailija
28/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo.

Kaikkein ekologisinta olisi kokonaan olla elämättä. Toiseksi ekologisinta olisi muuttaa pysyvästi johonkin kehitysmaahan ja elää siellä paikallisten tapaan.

Ei ole provo.

Siltikin kaikkein ekologisinta olisi elää kehitysmaassa paikallisten tapaan. Jo se, että elät lämmitetyssä talossa kylmässä ilmastossa, syöt kylmässä ilmastossa tuotettua ruokaa, syöt kaukaa rahdattuja tuontibanaaneja ja -papuja jne. ja käytät paikallista infrastruktuuria, aiheuttaa sen, että olet kollektiivisesti mukana länsimaisessa kulutusjuhlassa. Toinen vaihtoehto olisi elää linkolalaisittain mökissä metsän keskellä irti sivilisaatiosta kalastellen ja metsän antimilla.

En ole väittänytkään olevani erityisen ekologinen. Pointti oli siinä, että ap ilmeisesti haluaa olla mahdollisimman ekologinen ja siltä pohjalta tekee tärkeimmät päätökset elämästään (lasten hankkiminen, perhekuviot jne.). Itse en ole koskaan moista väittänytkään.

Toisaalta kierrätän kaiken pilkuntarkkaan, en tupakoi, ostan vain luomulihaa ja sitäkin melko vähän ja vältän turhaa ostelua muutenkin. Vältän potentiaalisen mikromuovin syntyä ja kulutusta. Jne. Less is more.

En mäkään väitä olevani erityisen ekologinen. Olen lähinnä periaatteellinen, mitä tulee ajatuksiin ja valintoihin, jotka tein lapsena ja nuorena. Silloin ei pahemmin jätteitä lajiteltu. Eskarissa oli jotain siivouspäiviä ja olisiko kouluaikanakin ollut, jolloin lapset keräsi roskia lähiympäristöistä. En roskaa jos tupakantuppeja ei lasketa. Olen vaan joskus tehnyt jotain valintoja. Kaikki tekee.

Vierailija
29/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätys ei ole vaikeaa lainkaan. Lajittelet roskat eri laatikoihin suoraan roskikseen. Aina kun heität, heität sen vain oikeaan astiaan. Selvität, missä muoveja voi kierrättää (niissä on numeromerkintä sen kierrätyssymbolin sisällä, jos haluaa tietää tarkemman muovilaadun, tosin pvc-muovit menevät sekajätteeseen).

Olen itse kierrättänyt lapsuudesta 80-luvulta lähtien. Maalta kotoisin oleva exäni ei osaa vieläkään kierrättää, vaikka sitä koetin hänelle opettaa avioliittomme aikana. Yksi (pienin) syy eroomme oli hänen leväperäinen suhtautumisensa kierrätykseen.

T. Nro22 (se "epäekologinen" perheellinen matkustelija, joka ei kuitenkaan tupakoi ja joka kuitenkin kierrättää innokkaasti)

Vierailija
30/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo.

Ei ole provo.

En mäkään väitä olevani erityisen ekologinen. Olen lähinnä periaatteellinen, mitä tulee ajatuksiin ja valintoihin, jotka tein lapsena ja nuorena. Silloin ei pahemmin jätteitä lajiteltu. Eskarissa oli jotain siivouspäiviä ja olisiko kouluaikanakin ollut, jolloin lapset keräsi roskia lähiympäristöistä. En roskaa jos tupakantuppeja ei lasketa. Olen vaan joskus tehnyt jotain valintoja. Kaikki tekee.

Mistä päin olet kotoisin? 80-luvulla ainakin Helsingissä ja muutenkin pk-seudulla kierrätettiin ihan yleisesti paperit, kartongit ja lasi erikseen sekajätteestä, ysärillä mukaan tuli biojätteen lajittelu. 90-luvun alussa alettiin myydä luomumaitoakin jne.

T. Nro 22

Vierailija
31/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrätys ei ole vaikeaa lainkaan. Lajittelet roskat eri laatikoihin suoraan roskikseen. Aina kun heität, heität sen vain oikeaan astiaan. Selvität, missä muoveja voi kierrättää (niissä on numeromerkintä sen kierrätyssymbolin sisällä, jos haluaa tietää tarkemman muovilaadun, tosin pvc-muovit menevät sekajätteeseen).

Olen itse kierrättänyt lapsuudesta 80-luvulta lähtien. Maalta kotoisin oleva exäni ei osaa vieläkään kierrättää, vaikka sitä koetin hänelle opettaa avioliittomme aikana. Yksi (pienin) syy eroomme oli hänen leväperäinen suhtautumisensa kierrätykseen.

T. Nro22 (se "epäekologinen" perheellinen matkustelija, joka ei kuitenkaan tupakoi ja joka kuitenkin kierrättää innokkaasti)

Jonkun pitäisi kädestäpitäen näyttää ja opettaa.

Olen sitä mieltä, että lapsiperheissä tuo lajittelu onkin tosi tärkeää. Jos mulla olisi lapsi, enkä olisi jo kuollut siitä aiheutuvaan syyllisyyteen ja tuskaan, varmasti lajittelisin esimerkkinä ja velvollisuudesta. Olen niin herkkä, etten kestäisi tätä ilmastonmuutosta, jos olisi huoli lapsista siihen päälle.

Vierailija
32/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan ekologisia valintojasi!

Jätteiden kierrätyksee pääsee mukaan helpoimmin nii että laittaa erilleen pahvit, niille on aina oma laatikko roskiksessa, ja sitten vaikka biojätteet eli ruuantähteet erillee biohajoavaan pussiin, niille myös oma laatikko, samoin sitten lehdet laittaa erilleen ja paperinkeräyslaatikkoon sinne omaa jätekatokseen. Siinä on jo kierrätystä, ja aika helposti kun noille kolmelle kyllä löytyy paikka siinä omassa jätekatoksessa.

Mutta musta kaikki valinnat mitä tekee on tärkeitä, ei kukaan kaikessa toimi ekologisimmalla tavalla, silti merkkaa jokainen valinta missä tekee ja sulla niitä on varmaan enemmän kuin monilla, mulla ainakaan.

Vierailija
33/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo.

Ei ole provo.

Mistä päin olet kotoisin? 80-luvulla ainakin Helsingissä ja muutenkin pk-seudulla kierrätettiin ihan yleisesti paperit, kartongit ja lasi erikseen sekajätteestä, ysärillä mukaan tuli biojätteen lajittelu. 90-luvun alussa alettiin myydä luomumaitoakin jne.

T. Nro 22

Hämeestä olen kotoisin ja omakotitalosta. Sen muistan, että isä vei ainakin sanoma- ja aikakausilehdet autolla kierrätyskeskukselle ja oliko kauppojen edessö lasinkierrätyspiste? En yhtään muista... isä varmaan kyllä hoiti ainakin ongelmajätteen? Ei mitään muistikuvia. Olen syntynyt 1978.

Vierailija
34/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
35/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan ekologisia valintojasi!

Jätteiden kierrätyksee pääsee mukaan helpoimmin nii että laittaa erilleen pahvit, niille on aina oma laatikko roskiksessa, ja sitten vaikka biojätteet eli ruuantähteet erillee biohajoavaan pussiin, niille myös oma laatikko, samoin sitten lehdet laittaa erilleen ja paperinkeräyslaatikkoon sinne omaa jätekatokseen. Siinä on jo kierrätystä, ja aika helposti kun noille kolmelle kyllä löytyy paikka siinä omassa jätekatoksessa.

Mutta musta kaikki valinnat mitä tekee on tärkeitä, ei kukaan kaikessa toimi ekologisimmalla tavalla, silti merkkaa jokainen valinta missä tekee ja sulla niitä on varmaan enemmän kuin monilla, mulla ainakaan.

No ehkä mä tohon pahvin, paperin ja biojätteen käsittelyyn pystyisinkin. Jos niistä aloittaisin...

Mihin lasipurkkien kannet laitetaan?

Vierailija
36/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo.

Ei ole provo.

T. Nro 22

Tohon on pakko sanoa, että 90-luvulla alloi alamäki. Tuli isot marketit, muunneltu ruoka, valtava ruokahävikki... siis vaikka miten olisi ollut luomua valikoimissa niin jos miettii vaikka erilaisten lihavalmisteiden nykyistä määrää ja sitä 80-luvun lauantai makkara, saunapalvi ja meetwursti valikoimaa... kurkut oli kurkkuja, perunat perunoita ja tomaatit tomaatteja. Hedelmävalikoimat oli pieniä.

Vierailija
37/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään

Vierailija
38/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha

Vierailija
39/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä että olet varmaankin vaikea henkilö. Itse tykkään matkustella (ja teenkin pari etelän reissua vuodessa), kirppareita en harrasta, tienaan sen verran hyvin että kulutan myöskin samassa suhteessa ja ylipäätään teen valintoja jotka helpottavat arkeani. En tupakoi, mutta tykkään hyvistä viineistä ja ruuasta. Varsinkin hyvät pihvit saa veden kielelle.

Vierailija
40/54 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että tiedät arvosi ja elät niiden mukaan. Nostan hattua!