Ärtyvä suoli? Elämä on helvettiä just nyt :(
Turvotusta, salamannopeasti iskevää vessahätää, jatkuvaa ripulia, vatsan möyrinää jo melkein kuukausi takana. Aiemminkin stressiin reagoinut vatsa, mutta nyt ei ole edes kummempaa stressiä ja vähintään joka toinen päivä menee "vessassa".
Laboratoriokokeissa ei löytynyt selitystä (veri & uloste). Nyt tähystykseen aika varattu, mutta yli viikko siihenkin vielä...
Vissiin kaikki viittaa IBS:ään, mutta toki tähystyksessä voi vielä paljastua muutakin - mitä? Millä suoliston sais rauhoittumaan? Imodiumit ja kaasunmuodostusta hillitsevät pillerit eivät tuo apua. Kokonaan ei voi olla syömättä ja vaikka päivän onnistuiskin menemään vesipaastolla, illalla iskee kauhea suolaisen ruuan himo ja on ihan pakko syödä kaikkea...
Kommentit (48)
Ihan ekaksi kaikki keinomakea pois. Niistä ei ole mitään hyötyä elimistölle, ja moni herkkävatsainen (muutkin kuin IBS:ää sairastavat) saa niistä vatsavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yks jonka mahaa ei kaurapuuro todellakaan rauhoita. Puolen tunnin päästä vatsa tuntuu tyhjältä ja korventavalta.
Ja täällä toinen. Puoli tuntia, ja vatsa on typötyhjä ja olo etova - ihan sama minkä höysteiden kera puuroa syö.
Mulla on sekä ärtyvän suolen oireyhtymä että colitis ulcerosa. Ainoa mikä rauhoittaa yleensä tilanteen, on riisi,laimeat mehut ja juustot/maitopohjaiset proteiinit. Kyllä,juustot,vaikka moni sanoo että maitotuotteet veks ja maito on pahinta mitä on. Jos ei voi lihaa,papuja,linssejä,soijaa ym.käyttää niin jostain se proteiini on kuitenkin saatava. Se on niin yksilöllistä,että itse täytyy selvittää mitä voi syödä ja mitä ei. Viljojen välttely ja gluteeniton auttaa myös,täysin viljattomaksi en voisi ryhtyä.
En lukenut kaikkea, mutta googlaapa hiivasyndrooma (candida syndrome). Minulla itselläni on tämä, lääkärin toteamana, tosin lääkäri sanoi, ettei hiivasyndrooma ole virallisesti hyväksytty diagnoosi Suomessa. Piti siis lähteä jatkotutkimuksiin, jotta löydetään "syy", vaikka syy oli hiivan villiintyminen.
Hiivasyndrooman oireita ovat mm.
Paha ripulointi, ummetus, PMS- ja hormonivaivat, akne, migreeni, lihas- ja nivelsäryt, kuume, väsymys, apatia, masennus, aivosumu, turvotus, närästys, univaikeudet, ien- ja hammasvaivat, ahdistus, hengenahdistus, vatsan muljahtelu, motooriset ongelmat esim. kömpelyys/tavaroiden tiputtelu, hiivatulehdukset ja rytmihäiriöit.
Oireita on lähemmäs 50 koko listassa ja ne vaihtelevat yksilöittäin.
Suosittelen ruokavalioksi ketoruokavaliota. Pinterest on täynnä ohjeita, jos englanti soljuu. Sokeri ja viljat ehdottomasti pois, vaikka ketoa ei pystyisikään noudattamaan!
Käy hakemassa kaupasta Silicea-geeliä. Saa isoista marketeista lisäravinnehyllystä ja luontaistuotekaupoista. Tuo on tehnyt ihmeitä omalle suolistolle! Kaikki vatsaongelmista kärsivät läheiseni käyttävät myös.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkea, mutta googlaapa hiivasyndrooma (candida syndrome). Minulla itselläni on tämä, lääkärin toteamana, tosin lääkäri sanoi, ettei hiivasyndrooma ole virallisesti hyväksytty diagnoosi Suomessa. Piti siis lähteä jatkotutkimuksiin, jotta löydetään "syy", vaikka syy oli hiivan villiintyminen.
Hiivasyndrooman oireita ovat mm.
Paha ripulointi, ummetus, PMS- ja hormonivaivat, akne, migreeni, lihas- ja nivelsäryt, kuume, väsymys, apatia, masennus, aivosumu, turvotus, närästys, univaikeudet, ien- ja hammasvaivat, ahdistus, hengenahdistus, vatsan muljahtelu, motooriset ongelmat esim. kömpelyys/tavaroiden tiputtelu, hiivatulehdukset ja rytmihäiriöit.
Oireita on lähemmäs 50 koko listassa ja ne vaihtelevat yksilöittäin.
Suosittelen ruokavalioksi ketoruokavaliota. Pinterest on täynnä ohjeita, jos englanti soljuu. Sokeri ja viljat ehdottomasti pois, vaikka ketoa ei pystyisikään noudattamaan!
Käy hakemassa kaupasta Silicea-geeliä. Saa isoista marketeista lisäravinnehyllystä ja luontaistuotekaupoista. Tuo on tehnyt ihmeitä omalle suolistolle! Kaikki vatsaongelmista kärsivät läheiseni käyttävät myös.
Unohdin sanoa, että ennen kuin vaihdoin ruokavalion hiivasyndroomalle sopivaksi, minulla oli jatkuvasti ummetus ja ripuli vuorotellen. Pahimmillaan ripulia oli 5 kertaa viikossa viikkokausia. Jatkuva raskausmahaturvotus ja hengenahdistus, jatkuva väsymys ja toivottomuus. Migreeniä lähes päivittäin. Ruoka oli kirous enkä olisi halunnut syödä mitään. Kaikesta tuli paha olo. Kaikki liikkuminen piti suunnitella niin, että missä on vessa ja kuinka nopeasti sinne pääsee. Jos oli pidempi matka tiedossa, oli parasta olla paastolla. Painoa tuli vaan lisää ja lisää, vaikka miten terveellisesti söi. Kun sain ruokavaliolla suoliston voimaan paremmin, kaikki oireet katosivat ja paino tipahti 30kg itsestään. Söin vain eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sekä ärtyvän suolen oireyhtymä että colitis ulcerosa. Ainoa mikä rauhoittaa yleensä tilanteen, on riisi,laimeat mehut ja juustot/maitopohjaiset proteiinit. Kyllä,juustot,vaikka moni sanoo että maitotuotteet veks ja maito on pahinta mitä on. Jos ei voi lihaa,papuja,linssejä,soijaa ym.käyttää niin jostain se proteiini on kuitenkin saatava. Se on niin yksilöllistä,että itse täytyy selvittää mitä voi syödä ja mitä ei. Viljojen välttely ja gluteeniton auttaa myös,täysin viljattomaksi en voisi ryhtyä.
Sama täällä! Tattari on viljoista ainoa, joka käy, eikä sekään joka kerta. Gluteenittomat eivät sovi. Mantelijauho sopii ongelmitta.
Maitotuotteita saan yleensä syödä hyvin mm. just juustoa. Juustoa ja hedelmiä. Sokeritoimatonta jogurttia ja siemeniä tai cashewpähkinöitä.
Kana ja kananmuna sekä tofu ovat aivan hirveitä vatsalle, vaikka niitä just pitäisi pystyä syömään hyvin. Samoin tomaatti!
Järkevin ”ohje” joka täällä tuli mainituksi oli se, ettei nyt kannata kokeilla mitään uusia juttuja, vaan mennä sinne tähystykseen niillä ohjeilla, mitä sieltä on Sinulle annettu.
Kun saat diagnoosin, on helpompi alkaa hahmottamaan mitä seuraavaksi tulisi tehdä olon helpottamiseksi.
Olitko ajatellut, että oireet voisivat olla IBD ?
Jos selvää diagnoosia et saa tähystyksen jälkeen, niin vaadi että katsovat myös ohutsuolen.
Kakkanäytteestäkin selviää paljon asioita. Pyydä, että katsovat senkin ihan IBD: n varalta.
Minulla Chrohnin tauti, siis tiedän mistä puhun. Tsemppiä ja koita jaksaa. Ps. Jos saat oireilevat paksusuoli, niin ole onnellinen, ettei IBD. Lohdutus kai tuokin ?