Ärtyvä suoli? Elämä on helvettiä just nyt :(
Turvotusta, salamannopeasti iskevää vessahätää, jatkuvaa ripulia, vatsan möyrinää jo melkein kuukausi takana. Aiemminkin stressiin reagoinut vatsa, mutta nyt ei ole edes kummempaa stressiä ja vähintään joka toinen päivä menee "vessassa".
Laboratoriokokeissa ei löytynyt selitystä (veri & uloste). Nyt tähystykseen aika varattu, mutta yli viikko siihenkin vielä...
Vissiin kaikki viittaa IBS:ään, mutta toki tähystyksessä voi vielä paljastua muutakin - mitä? Millä suoliston sais rauhoittumaan? Imodiumit ja kaasunmuodostusta hillitsevät pillerit eivät tuo apua. Kokonaan ei voi olla syömättä ja vaikka päivän onnistuiskin menemään vesipaastolla, illalla iskee kauhea suolaisen ruuan himo ja on ihan pakko syödä kaikkea...
Kommentit (48)
Ruokavalioni koostuu 95% hedelmistä ja vihanneksista, loput siemeniä ja pähkinöitä. Siinä kaikki mitä tarvitsen. Syön 1-2 kertaa päivässä, PALJON kerrallaan.
Ennen kuin ihmiset sanovat että pitäisi syödä usein ja pieniä annoksia, jep, luulin itsekin ennen näin.. But let me explain. JOKAINEN kerta kun syöt ihan mitä vaan, oli se kuinka pieni suupala tahansa, niin suolistosi alkaa tekemään töitä. Aina kun et syö, suolistosi puhdistaa itseään. Vrt. siis esim ihmiseen joka joutuisi työskentelemään kellon ympäri. Ei jaksa, ei ainakaan hoida hommaansa hyvin. Mutta kun syöt 1-2 kertaa päivässä ison aterian, ei joudu suolistosi niin kovalle koetukselle. Tajuatteko? Tiedättekö esim, kun monilla ihmisillä tulee just syömisen jälkeen tarve mennä vessaan? Se johtuu siitä että sitä vanhaa jätettä (joka ei kuulu sinne) työnnetään ulos että se uusi ravinto mahtuisi sinne käsiteltäväksi. Ainiin muuten. Siksi kakkakin haisee. Kun se siis on siellä suolistossa liian kauan. Nytvarmaan kuulostaa jo ihan huuhaalta (uskokaa, tiedän. perheenikin ajattelee että kuuluisin suljetulle tms) mutta kakan ei kuulu haista pahalle. :)
Okei, good luck! Toivottavasti muistat nämä viestit joskus sitten epätoivoisinpana hetkenäsi kun olet valmis kokeilemaan mitä vain... Pakko vielä lisätä, että olen kyllä itsekin kehonrakentaja, salilla 5x viikossa, harrastan tanssia, cheerleadingiä ja juoksen pitkiä lenkkejä ja joogaan tunteja päivässä. En olisi ikinä jaksanut entisellä ruokavaliollani :)
Mutta en näköjään kuitenkaan osaa jättää asiaa sikseen...
En vaan ymmärrä? Mitä oikein haluat? Jos et voi syödä esim. puuroa niin miksi syöt sitä? (Kaurapuuron sijasta suosittelen tattaripuuroa, tattari on oikeasti siemen eli sopii ihmiselle varsinkin IBS)
Mitä haet täältä, jos et ruokavalioon liittyviä ohjeita? Lääkevaihtoehtoja?
Iduttaminen on yksi halvimmista, terveellisimmistä ja vatsaystävällisimmistä keinoista syödä. Mutta tämäkin tietysti vaatii 'vaivansa' ja palstan jengihän ei suostu mitään tekemään minkään eteen.. Tuntuu olevan hyvinkin yleinen teema täällä :)
Jos oot viikon päästä menossa tähystykseen, nyt ei ole aika kokeilla mitään! Sulle on varmasti annettu ohjeetkin. Mulla on tähystys tällä viikolla, ja viime viikolla lopetin ylimääräisen kuidun, kaikki siemenet yms. Tällä viikolla mun ruokavalio koostuu kaurapuurosta, kirkkaista nesteistä, vaaleasta leivästä ja leikkeleistä, hedelmiä voin tuoreena syödä mutta vain kuorittuna.
Epäilen, ettei tähystyksessä löydy mitään. Mutta ohjeiden mukaan toimin silti, jotta tulos olisi oikein tulkittavissa. Tähystyksen jälkeen ajattelin kokeilla nestepaastoa, ja sen jälkeen lisäillä varovasti ruoka-aineita. Kun suoli on valmiiksi tyhjennetty, on oiva tilaisuus testata ruokavalion merkitystä. Suosittelen samaa sullekin.
Vierailija kirjoitti:
En vaan ymmärrä? Mitä oikein haluat? Jos et voi syödä esim. puuroa niin miksi syöt sitä? (Kaurapuuron sijasta suosittelen tattaripuuroa, tattari on oikeasti siemen eli sopii ihmiselle varsinkin IBS)
Älä ota itseesi, vaikka sun neuvot ei nyt ollut sitä mitä hän koki toimivaksi hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Olet sinnikäs :) Kaurapuuro mustikkakeitolla tuntuu olevan nyt parhaiten toimivia ruokia. Mutta tosiaan on tässä ollut muutama yksittäinen "sekaruuan" päivä, jolloin vessajuoksua ei ole tarvittu. Ehkäpä siksi suhtaudun hieman skeptisesti pelkkään ruokavaliohoitoon - kun siis tuntuu ettei välttämättä mikään tietty ruoka aiheuta oireilua. Kieltämättä ajattelen, että olisko jostakin valmisteesta (oli se sitten lääke tai ravintolisä) apua just tähän akuuteimpaan tilanteeseen ja ajattelin testata tuota jonkun mainitsemaa piivalmistetta, ja toisen mainitsemaa psyllium-mustikka-maitohappobakteeri -valmistetta.
Oikeesti arki on yhtä paikasta toiseen juoksemista, niin mulla ei vaan ole aikaa ihan kauheasti miettiä ja valmistaa itselleni ruokia. Totta kai, jos tietäisi ihan satavarmasti että raakavegaanius toimis just mulla, niin ehkä järjestäisin aikaa enemmän. Mutta ei mistään lähteestä oo löytynyt mainintaa tuosta. FODMAP tuntuu olevan se kuumin peruna tässä....
Ap
Fodmap-ruokavalio on hyvä. Sekin on toki erilainen kaikilla, koska kaikkien sisuskalut on erilaisia keskenään. Se mikä sopii yhdelle, ei sovi yhtään toiselle, ja se mikä on pahinta kolmannelle, voi neljännelle olla aiheuttamatta mitään oireita.
Minulla se menee lisäksi kausittain. Jos on yhtään stressiä, ei vatsa kestä oikein mitään. Hyvinä kausina voin syödä vähäsen LÄHES mitä tahansa. Nyt on huono kausi, joten ruokavalio on supistunut minimiin, ja silti vatsa vähän oireilee.
Myös liikunta voi auttaa. Varsinkin jos teet istumatyötä tai muuten vietät paljon aikaa samassa asennossa. Istuessa suolisto on puristuksissa, eikä uloste liiku kunnolla. Siitä tulee vatsanpuruja. Minä lisäsin arkiliikuntaa (jään aiemmalla pysäkillä bussista pois, käyn kaupassa kävellen, yms.) ja aloin rytmittää työssä istumista niin, että puoli tuntia voi istua, jonka jälkeen ainakin 15 min seisten. Venyttely myös auttaa. Niin, ja käyn työpäivien aikana 5 min kävelyillä pari kertaa. Meillä tämä onnistui hyvin siksi, koska puhuin pomoni mukaan. Pidämme myös kävelypalavereja :)
Mulla ei ihan toimi toi fodmap, tai oikeestaan se toimii väärinpäin. Voin siis lähes huoletta syödä kaikkia listassa vältettäviä ruoka-aineita ilman oireita. Esim. vehnä käy, sienet, sipulit, pavut, herneet, melonit, luumut, kirsikat erityisesti, pähkinät... ei tuota ongelmia.
Pahimpia oireiden aiheuttajia onkin sitten ruis, maissi, kaikki salaatit, tomaatti tuoreena mutta erityisesti purkitettuna, kiivit, kotimaiset omenat, transrasvat ja mausteista ilmeisesti curry ja mustapippuri.
Mutta sepä se, otapa tästä nyt selvä kun nämäkin muuttuvat päivittäin. Jos eilen söin jotain joka sopi, niin tänään se ei välttämättä käykään. Eli kohtuus kaikessa.
Pahimpia on aamut, kun mikään ei tunnu sopivan mutta pakko syödä ettei heti töissä tule nälkä. Lämmin ruoka on ehdoton ei iltapäivään asti, illalla se taas ei aiheuta oireita.
Outoa, ärsyttävää ja rasittavaa, mutta minkäs teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sinnikäs :) Kaurapuuro mustikkakeitolla tuntuu olevan nyt parhaiten toimivia ruokia. Mutta tosiaan on tässä ollut muutama yksittäinen "sekaruuan" päivä, jolloin vessajuoksua ei ole tarvittu. Ehkäpä siksi suhtaudun hieman skeptisesti pelkkään ruokavaliohoitoon - kun siis tuntuu ettei välttämättä mikään tietty ruoka aiheuta oireilua. Kieltämättä ajattelen, että olisko jostakin valmisteesta (oli se sitten lääke tai ravintolisä) apua just tähän akuuteimpaan tilanteeseen ja ajattelin testata tuota jonkun mainitsemaa piivalmistetta, ja toisen mainitsemaa psyllium-mustikka-maitohappobakteeri -valmistetta.
Oikeesti arki on yhtä paikasta toiseen juoksemista, niin mulla ei vaan ole aikaa ihan kauheasti miettiä ja valmistaa itselleni ruokia. Totta kai, jos tietäisi ihan satavarmasti että raakavegaanius toimis just mulla, niin ehkä järjestäisin aikaa enemmän. Mutta ei mistään lähteestä oo löytynyt mainintaa tuosta. FODMAP tuntuu olevan se kuumin peruna tässä....
Ap
Siinä tulikin jo yksi suurin syy suomalaisten suolistovaivoihin. Kehon jatkuva stressitila, et luultavasti pureskele ruokaa kunnolla (20-30 kertaa/suupala) ja keskity ruokailuun. Ruoka ei sula kunnolla ja keho on koko ajan taistele tai pakene -tilassa, jossa ruoansulatus pysähtyy. Ja sitten siitä tuleekin jo oravanpyörä, jossa jo etukäteen pelkäät syödä -> kortisolin eritys kasvaa ennestään ja suolisto menee vielä pahemmin lukkoon -> oireet pahenevat.
Eikö sulle ole tarjottu FODMAP-ruokavaliota?!?!?
Ei minua ainakaan auta tuo fodmap. Se auttaa vain kolmea neljästä, ei kaikkia. Toki kannattaa silti kokeilla.
Mutta tunnen tuskasi ap, itse myös ärtyvän suolen kanssa elän ja elämä on helvettiä todellakin. En löydä ruokavaliota, jolla vatsa rauhoittuisi. Aina vatsa joko ummella tai pahasti ripulilla, ilmaa täynnä ja kivulias. Suoli ei koskaan tunnu tyhjenevän kunnolla. Työelämässä vaikea olla kun vatsaan sattuu taukoamatta. Seksielämä on kuolemassa koska ei oikein pysty vatsa ilmaa täynnä ja kivuliaana puuhastelemaan. Sosiaalinen elämä myös, työpäivän jälkeen illat menevät kipua helpottaessa.
Tästä ei nyt ollut mitään apua ap:lle, kunhan halusin avautua. Tsemppiä.
Aplla ei siis "ole aikaa" tehdä kunnon ruokaa ja syödä kunnolla, vaan ilmeisesti päivä menee napostelulla ja valmisruoilla. Sitten pitäisi löytää jokin lääke, joka piilottaa näiden huonojen elintapojen haitat. Just.
Se sopimattomasti syöminen voi laittaa suoliston sekaisin jopa viikoksi. Jos sä syöt pari päivää kunnolla ja sitten taas sitä einesp*skaa, niin ei varmasti vielä ehdi mitään tuloksia näkyä.
Jos ei oman terveyden ylläpitoon riitä aikaa, niin mitäpä siihen voi sanoa. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Aplla ei siis "ole aikaa" tehdä kunnon ruokaa ja syödä kunnolla, vaan ilmeisesti päivä menee napostelulla ja valmisruoilla. Sitten pitäisi löytää jokin lääke, joka piilottaa näiden huonojen elintapojen haitat. Just.
Se sopimattomasti syöminen voi laittaa suoliston sekaisin jopa viikoksi. Jos sä syöt pari päivää kunnolla ja sitten taas sitä einesp*skaa, niin ei varmasti vielä ehdi mitään tuloksia näkyä.
Jos ei oman terveyden ylläpitoon riitä aikaa, niin mitäpä siihen voi sanoa. Oma valinta.
Vau, Sherlock! :) Mutta ei nyt ihan osunut. Raakavegaaniusko on aiheuttanut sisäänlukutaidon katoamisen? Ehkei kannattaisi tehdä noin v*ttumaisia oletuksia, jos lukutaito / ymmärrys on tuota kaliiberia.
Väitän nimittäin, että syön terveellisemmin kuin moni muu. Ennen tätä ripulihelvettiä ruokavalio koostui salaateista, hyvälaatuisesta proteiinista, pähkinöistä jne. Nytkin syön - kun se normiruuan himo iskee - sitä mitä kaapista löytyy, mutta kauhean epäterveellistä sieltä ei löydy! Ei siis eineksiä tms.
Ja mitä tuohon naposteluun tulee, ei ihan osu sekään, sillä jos et satu tietämään, normi-ihmiselle suositellään ruoka-annoksia noin kolmen tunnin välein. Missä olen väittänyt, että napostelen pitkin päivää?
Pura jooko pahaa oloasi muualla, kiitos.
Ap
En ollut se raakavegaani, itse oletat vielä pahemmin. Mutta selkeästi sanoit että aikaa mihinkään ruokavaliokokeiluun ei ole, vaan etsit vain lääkettä. Onnea siihen, vaikka sellainen löytyisi joka oireet piilottaa, niin se sinulle väärä ruokavalio tekee kyllä elimistössä tuhoja silti. Mutta eihän sulla ole aikaa moista ajatella, kun kiirettä pitää ja vaivaakin siitä olisi. Älä toki selvitä mikä oireet aiheuttaa, kyllä luonto korjaa kiireet...
FODMAP -ruokavalio. Poistaa mulla vastavat oireet muutamassa päivässä. Mulla on IBS, luulin vuosikausia keliakiaksi... mutta sitten oireet jatkui. Googlaa. Kaura 100-leipä on hyvä.
Täällä yks jonka mahaa ei kaurapuuro todellakaan rauhoita. Puolen tunnin päästä vatsa tuntuu tyhjältä ja korventavalta.
Onko sinulla mitään sellaista ruokaa, josta tiedät, ettei se aiheuta mitään oireita?
Jos on, niin siitä voit lähteä liikkeelle. Jätät aluksi kaiken muun pois, ja sitten pikkuhiljaa alat lisäämään niitä mitä pystyy.
Meillä onnistui lapsen kanssa tuo taktiikka.
Tosi pitkään syötiin pelkästään riisiä ja raakaa kalaa, sillä kaikesta muusta tuli mahakipuja, ilmavaivoja, ummetusta ja ripulia.
Hänellä ei löytynyt mitään tähystyksessäkään, mutta lopulta diagnoosiksi tuli suolisto-oireinen allergia. Allergiaoireita aiheuttavat mm. maito, kananmuna ja vehnä. Siksi niitä suolisto-oireita oli ihan jatkuvasti.
Monet suomalaiset kärsii kuidun puutteesta. Itsekin sain tähystysten jälkeen IBS diagnoosin. Koska mitään allergioita ei todettu en halunnut ensimmäisenä ryhtyä karsimaan ruokavaliota hankalammaksi.
Suosittelen kokeilemaan todella säännöllistä elämänrytmiä, nukkuminen ja syöminen sekä kuitulisää. Psyllium lisää ulosteen massaa jolloin mahdollinen ripuli kiinteytyy ja ummetus helpottaa. Ei tietenkään toimi kaikilla mutta edullinen ja melko helppo vaihtoehtoa lähteä kokeilemaan josko olisi apua oireisiin. Tuolla aiemmin joku mainitsi stressin ja minäkin olen lukenut tutkimuksen jossa suolistopotilaille suositeltiin 20min päivittäistä rentoutusnauhaa ja suuri osa raportoi oireiden lieventyneen jonkin verran koska stressi on yksi merkittävä tekijä.
Kannattaa siis kokeilla noita kuitulisiä (itse en saa tarpeeksi ruuasta vaikka syön kaurapuuroa, papuja, siemeniä yms) Myös punaista lihaa suositellaan vähenettävän jos ei ole valmis ryhtymään kasvissyöjäksi.
Toivottavasti löydät helpotuksen oireisiin.
Itlläni on ibs. Aamuin vatsa toimii tietty vilkkaimiten et jos tiiän että päivällä on jotain jönnittävää tai stressattavaa tapahtumassa aniin se on ripuli. Jos syön liikaa rasvasta tai makeeta..mitä nyt usein teenki... nii siitä seuraa ripuli ja ilmmavaivoja. On myös tukalaa istuu liian pitkää paikoillaan. Ainut mikä vähän edes helpottaa on ruokavalia, vähentää suolasia,rasvasia ja sokerisia ruokia, ja säännöllistää ruokaolun, paljon kuitua, hedelmiö ja kasviksia.