Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun tajuat olleesi nettikeskustelussa väärässä, miten toimit?

Vierailija
07.10.2018 |

Mikä on yleisin toimintatapasi?

(Tajusin, että itselläni se on aika usein tuo paikalta katoaminen.)

Kun tajuat olleesi nettikeskustelussa väärässä, miten toimit?

Vaihtoehdot

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärässä, minäkö? En koskaan.

Vierailija
2/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten tunnustan olleeni väärässä, ei se ole minulle vaikeaa. Jos sen sijaan se oikeassa ollut osapuoli on tosi mälsä tyyppi ja vaikkapa ilkeä, niin jätän asian sikseen ja poistun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitan keskustelun asiattomaksi.

Vierailija
4/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistatan koko keskustelun, onhan se mammapalstan perinne.

Vierailija
5/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitan keskustelun asiattomaksi.

Samikset <3

t. 4

Vierailija
6/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tilanne ei ole se että olisin väärässä, vaan ihmiset tulkitsevat viestejä ihan miten sattuun. Joskus yritän vielä vääntää rautalangasta, mutta usein en viitsi. Täällä on niin paljon ihmisiä jotka haluaa käsittää väärin ja jankata.

Esim. Tänään mietin jossain viestissä, että onkohan monivitamiinivalmisteissa yleensä tarpeeksi rautaa, johon vastattiin asiantuntevasti että rauta ei ole vitamiini. Niin, ei olekaan, tolvanat, mutta monivitamiinivalmisteissa on yleensä myös rautaa. Tämä palsta on kuin joku apukoululaisten kokoontumisajo. En tiedä miksi olen täällä.

Vierailija
7/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän siitä, että minulle on opetettu jotain uutta.

Vierailija
8/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten tunnustan olleeni väärässä, ei se ole minulle vaikeaa. Jos sen sijaan se oikeassa ollut osapuoli on tosi mälsä tyyppi ja vaikkapa ilkeä, niin jätän asian sikseen ja poistun.

Niin, paljon taitaa olla kiinni myös siitä, miten toinen osapuoli suhtautuu oikeassa olemiseensa. Sellainen ilmapiiri ei houkuttele, jossa väärässä olemisesta vain pilkataan.

Vierailija
9/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin vänkään asiasta josta en tiedä. Jos minulla on virheellistä vanhaa tietoa voin myöntää olleeni väärässä jos tilaisuus tulee. Usein aloitan kuitenkin minusta, minun mielipiteeni yms.

Jos ärsytän niin aihe on jo sellainen, että niin muutkin ja siinä on turha mitään asiallista sanoa.

Esim. Kuulin, että nykyään ei enää ole Katkaisuhoitoasemat käytössä kuten ennen. Olen sanonut, että alkoholisti voi aina mennä katkolle. Nykyään toiminta on käsittääkseni sairaalassa. Korjatkaa ken tiedätte. Eli sinne voi olla jono. Nykyjuopolla voi siis olla hankalampi päästä hoitoon.

Vierailija
10/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitän siitä, että minulle on opetettu jotain uutta.

Mullakin tämä! Sitä vartenhan keskusteluita käydään, että saadaan jotakin uutta tietoa tai näkökulmaa asioihin. Oikeassa oleminen ei ole ollenkaan niin hedelmällistä kuin väärässä oleminen.

Vierailija
11/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tilanne ei ole se että olisin väärässä, vaan ihmiset tulkitsevat viestejä ihan miten sattuun. Joskus yritän vielä vääntää rautalangasta, mutta usein en viitsi. Täällä on niin paljon ihmisiä jotka haluaa käsittää väärin ja jankata.

Esim. Tänään mietin jossain viestissä, että onkohan monivitamiinivalmisteissa yleensä tarpeeksi rautaa, johon vastattiin asiantuntevasti että rauta ei ole vitamiini. Niin, ei olekaan, tolvanat, mutta monivitamiinivalmisteissa on yleensä myös rautaa. Tämä palsta on kuin joku apukoululaisten kokoontumisajo. En tiedä miksi olen täällä.

Kuvailemasi tilanne on erittäin tyypillinen tällä palstalla: siis tuo, että takerrutaan yhteen sanaan tai lauseeseen. Lisäksi olen huomannut, että joillain palstalaisilla on vaikeuksia ymmärtää esim. kielikuvia ja vakiintuneita sanontoja. Jotkut ottavat kielikuvat kirjaimellisesti ja jäävät jankkaamaan niistä. Noille tyypeille en viitsi kommentoida yhtään mitään. 

Vierailija
12/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Missään ei lueta niin huolimattomasti tai puhuta ohi toisista sillä lailla kuin tällä palstalla. Se on joskus tosi ärsyttävää, mutta pitää vaan sietää. Luulenkin, että täällä saa aika hyvän läpileikkauksen suomalaisten yleisestä sivistystasosta ja keskusteluosaamisesta, kun kuitenkin on (kaiketi) suosituin foorumi.

Lemppareita ovat he, jotka väärässä ollessaan haukkuvat vastapuolen pystyyn. Miksi tämä puuttuu äänestysvaihtoehdoista? Kohtasin just eilen viimeksi sellaisen.

Vierailija
13/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti se väärässä ollut menee henkilökohtaisuuksiin siinä vaiheessa kun tajuaa olevansa väärässä, eikä voi enää perustella itse asiaa, eikä myöskään nielemään tappiotaan.

Vierailija
14/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa jos vain katoaa paikalta, myönnän aina jos olen ollut väärässä oli se sitten netti tai oikea elämä. En aio juosta pois  vastuuta kuten monet ihmiset tekevät. Naurattaa aikuiset jotka eivät kestä sitä että olivat väärässä, nimenomaan ovat niitä kasvamattomia rääpäleitä joista ei mihinkään ole ja antavat huonon esikuvan itsestään. Kunnioitan enemmän ihmisiä itsekin jotka nöyrästi myöntävät virheensä.

Vierailija
15/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvailemasi tilanne on erittäin tyypillinen tällä palstalla: siis tuo, että takerrutaan yhteen sanaan tai lauseeseen. Lisäksi olen huomannut, että joillain palstalaisilla on vaikeuksia ymmärtää esim. kielikuvia ja vakiintuneita sanontoja. Jotkut ottavat kielikuvat kirjaimellisesti ja jäävät jankkaamaan niistä. Noille tyypeille en viitsi kommentoida yhtään mitään. 

Takerrutaan yksittäisiin sanoihin ja lisäksi irroitetaan yksittäisiä lauseita asiayhteyksistä! Ei jotenkin osata hahmottaa tekstikokonaisuuksia ollenkaan vaan nostetaan seasta vain pari yksittäistä kärkeä, joista sitten jankataan ja jankataan ja väännetään asia ihan päälaelleen. Miten keskustelet tuollaisen kanssa?

Oikeasti tältä palstalta saisi yhdessä tunnissa kerättyä kaikki mahdolliset argumentaatiovirheet, jos haluaisi.

Vierailija
16/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takerrutaan yksittäisiin sanoihin ja lisäksi irroitetaan yksittäisiä lauseita asiayhteyksistä! Ei jotenkin osata hahmottaa tekstikokonaisuuksia ollenkaan vaan nostetaan seasta vain pari yksittäistä kärkeä, joista sitten jankataan ja jankataan ja väännetään asia ihan päälaelleen. Miten keskustelet tuollaisen kanssa?

Oikeasti tältä palstalta saisi yhdessä tunnissa kerättyä kaikki mahdolliset argumentaatiovirheet, jos haluaisi.

Itse olen huomannut seuraavaa: Joku aloittaa ketjun, jossa kertoo vaikkapa parisuhteensa ongelmista. Joku toinen kirjoittaja lyttää aloituksen sanomalla "Tässä on nyt kuultu vain toisen osapuolen versio. En voi mitenkään uskoa tuohon juttuun, jos en saa kuulla myös sen toisen puolen näkemystä asiasta." Häh? Lienee itsestäänselvää, että keskustelupalstalla kuullaan yleensä vain yhden henkilön versio tapahtuneesta. Kyse on yleensä henkilökohtaisista asioista tai mielipiteistä, joista keskustellaan anonyymisti. Toki täällä on paljon keskittyjä juttuja, mutta jos ap kirjoittaa uskottavan tarinan ja tuntuu olevan suht järjissään, ei minulla ainakaan ole erityistä syytä epäillä aloituksen aitoutta. Vaikka juttu olisikin keksitty tai vääristely, keskusteluketjusta (sen lukemisesta tai ketjuun osallistumisesta) voi siltikin olla apua jollekin muulle. 

Lisäksi ärsyttää olkiukkoilu. Esimerkiksi kirjoittaja A kertoo pitävänsä omenoista. Kirjoittaja B alkaa haastaa riitaa tyyliin "Ai sä sit vihaat niinku appelsiineja vai?!" Tai kirjoittaja C kertoo kannattavansa asiaa X. Kirjoittaja D olettaa C:n kannattavan myös asioita Y ja Z. Ärsyttävää!

- 11

Vierailija
17/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin :D

Vierailija
18/34 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/34 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän että minut on tulkittu väärin ja olen itseasiassa kokoajan ollut oikeassa. Toimii muuten oikeassakin elämässä.

Vierailija
20/34 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka osallistuvat johonkin nettikeskusteluun ovat jo valinneet kantansa. Vai onko joku nähnyt IKINÄ jonkun kirjoittavan "ai sori, nyt kun selitit asian, ymmärrän olleeni väärässä"? Ei sellaista tapahdu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme