Miten oppia puhumaan ja keskustelemaan
Oon nainen, ja en oikein osaa tai kykene puhumaan, esim omista tunteista tai asioista jotka saattaa pyöriä mielessä.
Miten voi tuntua niin vaikealta avata suunsa ja puhua?
Olen menossa naimisiin ja mies puhuu paljon. Hän osaa puhua tunteistaan ja kertoa mitä ajattelee. Kun hän kysyy minulta, mitä ajattelen, niin mun päässä lyö tyhjää. Vaikka olisin ehkä mietiskellytkin jotain, niin en kykene kertomaan sitä.
En ehkä ole ainoa jolla on tällänen ongelma?
Oon paljon omissa ajatuksissani ja tykkään kuunnella kun muut puhuu.
Mutta sitten kun mun pitäisi puhua itsestäni, kertoa omia ajatuksia tai mitä tunnen....niin menen jotenkin lukkoon.
Välillä huomaan että tunnen sellaista ärsyyntymistä ajatellessani että pitäisi puhua.
Järjellä ajateltuna tiedän että parisuhteessa puhuminen ja keskustelu on erittäin tärkeää, ilman sitä ei suhde toimi.
Mutta mun tunnepuoli inhoaa sitä, saatan tuntea hyvin negatiivisesti edes miettiessäni sitä että mun pitäisi vaan kyetä avautumaan.
Miehen takia mun on pakko opetella tämä vaikka en tiedä miten?
Mies sanoo hyvin usein rakastavansa mua. Mä pystyn sanomaan takas että mäki rakastan häntä.
Mutta en osaa tai pysty sanomaan sitä ensimmäisenä...ja mies toivoo että minäkin sanoisin hänelle joskus ensin rakastavani häntä.
Olen aina ollut enemmän sulkeutunut kuin avoin ja vaikka olen tullut paljon avoimmemmaksi viime vuosina, niin nyt huomaan miten mun puhumattomuus on todella häiritsevää...miehen kannalta. Itseäni se ei niinkään häiritse kun mielelläni kuuntelen miehen juttuja.
Ja lisään vielä, että toki pystyn puhumaan kaikenlaisesta pinnallisista asioista, mitkä eivät liity itseeni. Me nauretaan paljon ja näin...mutta heti kun puhe siirtyy muhun, syvällisempiin ajatuuksiin ja tunteisiin, niin joku mun sisällä menee lukkoon.
Toki uskon että tämä mies on se joka kärsivällisyydellään ja rakkaudellaan varmasti saa jotakin positiivista muutosta aikaan, muttta jos olisi jokin keino miten ite voisin oppia puhumaan, niin olisi hieno juttu.
Välillä saatan katsoa miestä pitkään silmiin ja ajatella että miten ihana ja rakas mies onkaan...mutta en vain saa sanottua sitä ääneen. Ja mies toivoo että kertoisin hänelle näitä ajatuksiani...Hän taas usein sanoo ääneen näitä ajatuksiaan ja kehuu paljon...Mikä on ihana asia.