Lastenvaunujen kanssa julkisessa liikenteessä
Onko kohteliasta varastaa pyörätuolilla liikkuvasta paikka bussista, joka maksaa itse matkansa? Jouduin sateeseen odottamaan bussia kun vaunuja työntävä sanoi minulle, että on kiire töihin ja ” sullahan näyttää olevan aikaa istua”.....
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää, vaunut voi myös kasata ja menevät yleensä pieneen tilaan ja vauva voi matkustaa sylissä, näin olisitte varmasti molemmat mahtuneet kyytiin.
😂 voin kuvitella tilanteen kun Helsingin bussissa huikkais kuskille, että oota vähän mä kasaan nää rattaat tästä, että toi pyörätuoliki mahtuu kyytiin. Voisko kuski tulla pitelee mun vauvaa sen aikaa ja näitä ostoksia. Ja joku voi pidellä varmaan näitä rattaita sen aikaa kun mä meen istumaan vauvan kanssa kun seisoskelu vauva sylissä ja kasattuja rattaita paikallaan pidellen on liian vaarallista.
Siinä vaiheessa kun ois sanonu sen "oota vähän"-kohan ni ois joko bussi jatkanu jo matkaa tai oisit sielä pysäkillä pyörätuolityypin kanssa odottelemassa seuraavaa bussia. 😆
Ulkomailla rattaat pitää kasata bussissa. Arvelisin, että rattaat kasataan pysäkillä ennen bussiin menemistä.
Vaunuja ei voi kasata ollenkaan.
Paska provo.
Kaikki, siis aivan kaikki tietävät, että naiset kerääntyvät vaunujen kanssa ryhmiksi ja sitten he eteerisesti kulkevat rivissä kauppakeskuksissa tukkien käytävät.
Heillä ei ole mihinkään niin kiire, että käyttäisivät dösää.
Pyörätuolimerkki ja vaunumerkki ovat bussissa vierekkäin => tasa-arvoisia. Se joka on pysäkillä ensin, menee.
Yleisesti ottaen vauvoja syntyy maassamme nyt niin vähän ettei meillä ole varaa loukata pikkulasten vanhempia. Päinvastoin heitä kohtaan tulee kaikkien eläkettä haluavien osoittaa KUNNIOITUSTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää, vaunut voi myös kasata ja menevät yleensä pieneen tilaan ja vauva voi matkustaa sylissä, näin olisitte varmasti molemmat mahtuneet kyytiin.
😂 voin kuvitella tilanteen kun Helsingin bussissa huikkais kuskille, että oota vähän mä kasaan nää rattaat tästä, että toi pyörätuoliki mahtuu kyytiin. Voisko kuski tulla pitelee mun vauvaa sen aikaa ja näitä ostoksia. Ja joku voi pidellä varmaan näitä rattaita sen aikaa kun mä meen istumaan vauvan kanssa kun seisoskelu vauva sylissä ja kasattuja rattaita paikallaan pidellen on liian vaarallista.
Siinä vaiheessa kun ois sanonu sen "oota vähän"-kohan ni ois joko bussi jatkanu jo matkaa tai oisit sielä pysäkillä pyörätuolityypin kanssa odottelemassa seuraavaa bussia. 😆
Ulkomailla rattaat pitää kasata bussissa. Arvelisin, että rattaat kasataan pysäkillä ennen bussiin menemistä.
Vaunuja ei voi kasata ollenkaan.
No periaatteessa voi, mutta ainakin meidän vaunujen ”kasaaminen” vaatii kahta kättä (ottaako pyörätuolia käyttävä vauvan siksi aikaa? Vai kuski?) ja lisäksi ne ei mene yhte osana kasaan, vaan koppa on otettava erikseen kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tää kuulostaa hassulle, koska yleensä äidit vaunujen kanssa on sellasia ja ihmiset yleensäkkin että vaikka olisi kuinka täyttä niin tungetaan vaan sisään.
Yleensä ihmiset jää tukeksimaan siihen keskikohtaan, vaikka voisivat mennä bussin perällekin. Toinen ärsyttävä asia on, että ihmiset istuu siinä keskikohdassa eikä älyä nousta, vaikka näkevät, että vaunut ovat tulossa.
Siinä on pakko tunkea väkisin sisään, koska muuten ihmiset eivät väistä.
Onneksi ei itselläni ole ollut tarvetta vaunuille enää kymmeneen vuoteen.Mistä tiedät, ettei keskikohdassa istu joku huonokuntoinen? Miksi hänen pitäisi siirtyä?
Ei pidäkään siirtyä. Se, joka oli siinä ensin, saa olla siinä.
Vierailija kirjoitti:
Pyörätuolimerkki ja vaunumerkki ovat bussissa vierekkäin => tasa-arvoisia. Se joka on pysäkillä ensin, menee.
Yleisesti ottaen vauvoja syntyy maassamme nyt niin vähän ettei meillä ole varaa loukata pikkulasten vanhempia. Päinvastoin heitä kohtaan tulee kaikkien eläkettä haluavien osoittaa KUNNIOITUSTA.
Kyllä heidänkin pitää kunnioittaa muita. Tässä tapauksessa tuo nainen ei osoittanut pätkääkään kunnioitusta.
Lapset ovat kaikista tärkeimpiä ihmisiä. Vai ketkä ovat tärkeämpiä? Rammat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaunuja työntävä ei ollut kohtelias kommenttinsa kanssa, mutta muuten eikö noissa paikoissa päde se "laki", että kuka ensin ehtii?
Täällä päin ei kyllä kumpikaan maksa mitään, ei pyörätuoli eikä vaunujen kanssa kulkeva.
Minun tietääkseni pitää antaa paikka pyörätuolissa istuvalle.
Näin minäkin olen ymmärtänyt, että muuten välikköön saa tulla, kuka ensin ehtii, mutta yksi paikka vöineen on varattu pyörätuolille. Olipa erittäin ilkeä nainen.
Pk-seudulla tosiaan ihan lukee tuo siinä keskivälikössä. Eli koskee vaunujen lisäksi myös muita matkustajia, että tilaa on siihen kohtaan annettava jos kyytiin nousee pyörätuolissa istuva.
Jos btw töihin mennessä pitää viedä lapsi rattailla, niin itse kyllä ottaisin varuiksi sateenvarjorattaat. Ne kun saa varsin helposti polkaistua kasaan, eikä myöhästy töistä sitten sen takia, ettei mahtunut rattaineen bussiin.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat kaikista tärkeimpiä ihmisiä. Vai ketkä ovat tärkeämpiä? Rammat?
Itse olet rampa päästäsi. Kaikki ihmiset ovat yhtä tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaunuja työntävä ei ollut kohtelias kommenttinsa kanssa, mutta muuten eikö noissa paikoissa päde se "laki", että kuka ensin ehtii?
Täällä päin ei kyllä kumpikaan maksa mitään, ei pyörätuoli eikä vaunujen kanssa kulkeva.
Näin minäkin olen ymmärtänyt, että muuten välikköön saa tulla, kuka ensin ehtii, mutta yksi paikka vöineen on varattu pyörätuolille. Olipa erittäin ilkeä nainen.
Pk-seudulla tosiaan ihan lukee tuo siinä keskivälikössä. Eli koskee vaunujen lisäksi myös muita matkustajia, että tilaa on siihen kohtaan annettava jos kyytiin nousee pyörätuolissa istuva.
Jos btw töihin mennessä pitää viedä lapsi rattailla, niin itse kyllä ottaisin varuiksi sateenvarjorattaat. Ne kun saa varsin helposti polkaistua kasaan, eikä myöhästy töistä sitten sen takia, ettei mahtunut rattaineen bussiin.
Jos lapsi on tarpeeksi iso istumaan bussissa niin mitä helvettiä sinä sitä rattaissa raahaat?
"Onko kohteliasta varastaa pyörätuolilla liikkuvasta paikka bussista, joka maksaa itse matkansa?"
Siis bussi maksaa itse matkansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tää kuulostaa hassulle, koska yleensä äidit vaunujen kanssa on sellasia ja ihmiset yleensäkkin että vaikka olisi kuinka täyttä niin tungetaan vaan sisään.
Yleensä ihmiset jää tukeksimaan siihen keskikohtaan, vaikka voisivat mennä bussin perällekin. Toinen ärsyttävä asia on, että ihmiset istuu siinä keskikohdassa eikä älyä nousta, vaikka näkevät, että vaunut ovat tulossa.
Siinä on pakko tunkea väkisin sisään, koska muuten ihmiset eivät väistä.
Onneksi ei itselläni ole ollut tarvetta vaunuille enää kymmeneen vuoteen.Mistä tiedät, ettei keskikohdassa istu joku huonokuntoinen? Miksi hänen pitäisi siirtyä?
Ei pidäkään siirtyä. Se, joka oli siinä ensin, saa olla siinä.
Niinpä. Siinä saa istua vaikka isokokoisen tavaran kanssa. Aina samasta asiasta sanotaan palstalla, mutta silti ei uskota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on tarpeeksi iso istumaan bussissa niin mitä helvettiä sinä sitä rattaissa raahaat?
Ehkä näitä tarvitaan päivän aikana, kävellessä, kaupassa... Kantoreppu olisi kaikista helpoin kun liikkuu julkisilla, niin ei tarvitse odottaa seuraavaa vuoroa, jos vaunuille ei ole tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi provo: minusta maksava asiakas kyllä ottaa paikan ensin.
Ehkä sinun mielestäsi, mutta onneksi sinä et päätä säännöistä. Jos kaupungin bussiyhtiö itse määrittelee että maksava asiakas ei mene lastenvaunujen kanssa liikkuvan edelle niin sitten ei mene. Eihän siitä mitään tulisi että lastenvaunujen kanssa jäisi aina pysäkille jos löytyy enemmän maksavia asiakkaita. Niiden lastenkin kanssa täytyy liikkua esim neuvolaan ja lääkäriin. Silloin äidin/isän pitäisi varata ainakin kolme tuntia kaupungin sisäiseen matkaan että varmasti ehtii perille määrätyssä ajassa. Siinä ajassa vauvaa pitää jo ruokkia. Kaivetaanko sitten pakkasella tissiä ulos siinä pysäkillä?
Veti vähän hiljaiseksi tämä sinun kommenttisi viestiini. Bussifirma on kaupallinen yritys, jonka pitää maksaa kuljettajien palkat, kalusto ja kaikki muut menoerät. Mitä tekemistä äidin ja isin aikatauluilla ja vauvan ruokinta-aikatauluilla on tekemistä niiden kanssa?
No sanotaan sitten kaupungin joukkoliikennejärjestelmä niin ei tarvitse sunkaan sanattomaksi jäädä.
'Kaupunki' ei tässä kohtaa liene se taikasana, jonka haluaisit sen olevan, sillä kyseisen järjestelmän käyttäminen maksaa asiakkaalle. Pitää ostaa matkalippu. Edelleen, miksi lastenvaunujen avulla ilmaiseksi matkustava menee kaikkien muiden edelle? Mikä logiikka ylipäänsä on siinä, että jos sinulla on jo yksi etuoikeus toisiin nähden, sinulla on automaattisesti toinen? Ihan tiedoksi sinulle, että kaikilla muillakin matkaavilla on aikatauluja, ruoka-aikoja jne. Niillä ei ole mitään jalansijaa tässä keskustelussa.
No jos nyt lähdetään vaikka siitä, että vaunujen kanssa mennään sisään keskiovesta. Vaunujen kanssa liikkuva ei voi jättää niitä vaunuja siihen keskelle vartioimatta ja lähteä maksamaan sinne eteen. Se on turvallisuusriski. Eikä kuskilla ole aikaa jäädä odottamaan siihen pysäkille siksi aikaa että se ihminen menee eteen maksamaan ja palaa takaisin keskiosaan, koska sitten aikataulut menee pieleen.
Ja et voi verrata seisovan aikuisen ja lastenvaunujen kanssa kulkijan aikataulutusta. Bussissa on suuri määrä istuma- ja seisomapaikkoja, joten on hyvin harvinaista että ei mahdukaan bussiin vaan pitää jäädä pysäkille. Jos miettii aikataulua, niin ei tarvitse kuin miettiä että ehtii bussiin x niin ehtii perille ajoissa. Toista on lastenvaunujen kanssa kulkiessa. Pitää ottaa huomioon että jos bussissa on jo vaunupaikat täynnä, ei mahdu kyytiin. Siksi ei koskaan voi jättää sen varaan että ehtii kyllä vuorolla x. Pitää varata huomattavasti enemmän aikaa reissuun että ehtii varmasti, koska todennäköistä on että bussin vaunupaikat ovatkin jo täynnä ja joutuu odottamaan seuraavaa tai sitä seuraavaa vuoroa.
Tästä päästääkin siihen, että pitää ottaa myös huomioon bussin vaihtoaika. Jos vaunujen kanssa kulkijan pitäisi odottaa pysäkillä aina kun kyytiin on tulossa maksavia asiakkaita, on iso mahdollisuus että se vaihtoaika menee umpeen. Tällaista ongelmaa ei ole ilman vaunuja liikkujalla, koska todennäköisesti hän mahtuu aina siihen bussiin mihin haluaa.
Ja olet vain idi ootti jos tosissasi yrität verrata aikuisen ja vauvan ruokailua. Aikuinen jaksaa kyllä odottaa, tai voi vaikka kantaa evästä mukanaan joita sitten nauttii vaikka siinä pysäkillä odottaessa. Vauvalla ei tällaista mahdollisuutta ole, eikä vauvaa voi pitää nälässä. Ja jos nyt sanot tähän että ei vauva siihen kuole jos hetken nälkää näkee, niin ei joo kuole. Mutta sitten se vauva rääkyy ja sinuahan se ärsyttää. Lisäksi on vahingollista vauvan kehitykselle olla vastaamatta nälkäviestiin jota vauva viestii. Aikuinen taas voi ottaa taskustaan patukan jos verensokeri uhkaa laskea liian alas.
Ja mitä tulee sanaan "kaupunki", on joukkoliikenne kaupungin palvelu. Ja kun mietitään palveluita niin kaupunki haluaa palvella asukkaitaan tarjoamalla mahdollisuuden joukkoliikenteeseen. Jos vaunujen kanssa matkustavien matkustamisesta tehtäisiin käytännössä mahdotonta, johtaisi tämä äitien syrjäytymiseen kun ne äidit eivät voisi vuoteen poistua kotoa palveluiden pariin. Ja tällaista skenaariota kaupunki ei halua, sillä sitten se tietäisi vaan isompia menoeriä kun näitä syrjäytymisongelmia alettaisiin paikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksivuotias osaa kävellä ja istua bussissa, mutta kokeilepa jaksaako matkoja joissa tulee kilometrien kävelyjä. Jos tietty pysäkki heti kotioven lähellä, ja perillä pysäkki päiväkodin lähellä, niin voikin jättää rattaat pois.
Vaan kun kaikkialla ei näin kätevästi ole.
Se paikka, missä on vyöt pyörätuolille, on tarkoitettu heille.