Vanhemmillani on keskinäinen hallintaoikeustestamentti. Maksanko minä perintöveron heti,
kun toinen kuolee,vaikka en saakaan perintöosuutta ennen kuin toinenkin kuolee? Mitä teen, ellei minulla ole varaa maksaa sitä? Minulla on iso asuntovelka ja lapsia, eikä ylimääräistä rahaa yksinkertaisesti ole.
Kommentit (8)
Vanhempien omaisuus jakautuu niin että leskelle koko omaisuudesta (myös toisen omistamasta) puolet ja toinen puoli tasan lasten kesken, jos lapsia esim kaksi, molemmille tulee 1/4 omaisuudesta.
Meilläkin näin oli noin 15 v sitten kun isäni kuoli ja pesään laskettiin omaisuudeksi myös 1/2 pelkästään äidin nimissä olleesta arvokkaasta maapaikasta. Maksoimme kukin kolmesta lapsesta veroa muistaakseni noin 15000 markkaa omasta 1/6 osastamme eli vero yhteensä oli siihen aikaan meiltä noin 45000 mk (30000 e?). Omaisuus on jakamaton ja äitini asuu edelleen talossa jonka siis omistaa puoliksi ja me lapset 1/6 kukin. Aikanaan sitten kun äitini kuolee, maksamme veroa vain jäljelle jäävästä puolikkaasta omaisuutta.
mutta veroja ei tarvitse maksaa oliko se alle 20 000 perinnöstä ja siihen sai vielä lisätä jotain vähennyksiä niin, että käytännössä summa nousee vielä reilusti. Vai muistanko ihan väärin?
muistan kun vanhempani olivat suurissa kun eivät perineet käytännössä mitään, mutta veroja tuli hirveästi maksettavaksi. Nythän koko perintövero on tämän vuoden alusta poistunut.
lesken hallintaoikeus pienentää omaisuuden laskennallista arvoa perintöveroa määritettäessä?
vaikka perintöä vielä saanutkaan. Onneksi verorahat otettiin ns. kuolinpesästä eli kuitenkin siitä perinnöstä, jonka joskus saan. Äiitini puoliskosta sitten vielä joskus makselen perintöverot.
hieman helpotusta on kyllä tullut... muistaakseni jotain 20 000 saa periä ilman veroa.
Meillä myös sama tilanne, eli siskon kanssa maksetaan yhteensä 20 0000 € veroa kiinteistöstä jossa äitimme asuu kuolemaansa asti. (n vuosi kuoleman jälkeen lankeavat maksuun). Helpotusta voi tietysti anoa ja saada hieman maksuaikaa.
vaikket perikään mitään, vaan perintö tulee myöhemmin.