Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikeasti niin vaikeaa hankkia lapsille sopivat kauteen kuuluvat vaatteet?

Yäk
06.10.2018 |

En vaan ymmärrä, mikä siinä on niin vaikeaa.

Kun katselen lähipiirini tapauksia, niin vaikuttaa siltä kuin se olisi jotain tähtitiedettä.
Ja tietty jätetään se homma viime tippaan, niin lapset saavat olla 3 kokoa liian pienissä vaatteissa ja kengissä.

Koittakaapa itse viettää päivä 3 kokoa liian pienissä housuissa tai vaikka syystakissa.
Meneppä sitten siinä pienessä takissa ulos, nosta kädet ylös ja katso miltä tuntuu kun syystuuli puhaltaa paljaaseen vatsaasi?

Kaikista parhainta oli kuulla, kun erään lapsen äiti sanoi 5-vuotiaalle lapselleen: ”olisit sanonut, että takki on 3 kokoa liian pieni”. Anteeksi mitä? Kyllä se vaan on vanhemman tehtävä tarkkailla, minkä kokoisissa vaatteissa se oma lapsi kulkee.
Eiköhän 5-vuotiaan tehtävä ole vielä leikkiä ja tehdä muita asioita, kuin muistutella äitiään omista liian pienistä vaatteista.

YÄK!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummona minun mielestä kaikki nykypäivän lapset kulkevat liian pienissä vaatteissa, niin kirpparivanhempien, viimosen päälle uusissa hörhelöissä kulkevien kuin suomalaisen lastenvaatemerkin "mallilapset".

Kasvunvara oli ennen in, hihat käärittiin uudessa paidassa, nyt vaatteet istuu kuin hanska.

Ensinnäkin muoti on nykyään tyköistuva, joten tottakai lapset näyttävät erilaiselta.

Toisekseen nykyään kierrätys on muotia ja paljon helpompaa kuin esim. 70-90-luvuilla, eikä köyhyyden merkki. Kirpparit ovat yleistyneet ja varsinkin netti mahdollistaa paljon helpomman vaatteiden vaihtelun. Eli ei tarvitse pitää samaa vaatetta kahta vuotta, kun voin ostaa sopivan ja sitten puolen vuoden päästä voi "vaihtaa" sen taas sillä hetkellä sopivaan. (Eli käytännössä myydä oma ja ostaa toiselta taas käytettynä toinen, väliraha on usein nimellinen.)

Kolmas syy on on vaatteiden laatu ja hinta: Vaatteet ovat nykyään paljon halvempia, mutta myös huonompi laatuisia. Ei kirpaise ostaa uutta vaatetta, kun se ei paljon maksa, mutta toisaalta ei kannata myöskään ostaa kasvun varaa, kun se vaate ei välttämättä edes kestä niin kauan, että olisi sopiva.

Tuo ajattelutapa on ympäristön vihollinen. Vaatteita joutuu roskiin miljoonia kiloja vuosittain, kun ne ovat liian halpoja ja huonosti kestäviä ja muodin aivopesemät haluavat koko ajan uutta. Mikään ostaminen, käytettynä tai uutena, ei ole ekologista. Kannattaisi muuttaa ajattelutapaansa vaikka ensin omasta perheestä

Vierailija
22/35 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, jos ei ole rahaa ostaa uusia aina silloin kun on tarvis. Ja lapset ei aina suostu pukemaan niitä vaatteita mitä vanhemmat haluaisi, vaan kouluun lähdetään salaa ilman hanskoja ja pipoja ja ulkohousuja pelkässä hupparissa.

Sitä voisi tietty ennakoida, eli laittaa määrän x rahaa syrjään. Kun esimerkiksi kevät- ja kesäkauden vaatteet hommattu, niin aletaan heti säästää rahaa syys- ja talvikauden vaatteisiin.

Kirpparit on myös syksyllä pullollaan lasten syys- ja talvivaatteita. Ostin itse lapselle täysin käyttämättömät välikausihousut hintaan 2e. Takin ostin jo keväällä kirppikseltä, käyttämättömän näköinen ulkoilutakki 1e. Kirppikseltä löytyi myös lapselle Espiritin paksumpi parkatakki hintaan 3e.

Eikö lapsilisät ole juuri tätä tarkoitusta varten ensisijaisesti? Melkein satanen ilmaista rahaa joka kuukausi. Kyllä sillä luulis saavan ajanmukaiset vaatteet ja asusteet lapselle.

Asianmukaiset vettähylkivät talvikengät maksavat uutena n.50 e, joten satasella saa kahdelle kengät. Kyse pikkulasten kengistä. Teineillä on pakko olla jo aikuisten koot ja hinnat vielä kalliimpia. Käytetyt kengät on usein riski, ovat linttaanastuttuja ja huono lesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistutan lastani tästä asiasta koko ajan. Sanon jo kesällä, että ala säästämään lapsenlapsen talvihaalariin ja -kenkiin. Mutta ei vaan voi enempää opastaa... Käyn sitten itse kaupoilla, kun en kestä katsoa, kun pieni palelee.

Vierailija
24/35 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi vois maksaa 13. kuukauden lapsilisän talvivaatetusta varten, jos meillä ei olis näitä muiden maiden elättejä täällä.

Vierailija
25/35 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta pätkän vertaa muiden lapset. Jos päiväkodissa huolestuttaa, tehkööt lasut. Itse olen joutunut ostamaan jokaisen vaatekappaleen, kun suvussa ei ole ollut samanikäisiä eikä tuttavissakaan. Teininä ei löydy Torista eikä kirppareilta sopivia ja kauniita vaatteita. Kyllä niihin rahaa uppoaa mutta upotkoon. Ostimme vasta goretex-talvikengät nuorelle, 75 e, kun entiset oli käyneet pieneksi. Ostan mieluummin laadukasta kuin vähän halvempaa kuraa.

Me saatiin uudet talvikengätlapselle Stadium Outletista neljällä kympillä. Ei uusienkaan vaatteiden tartte maltaita maksaa. Eikä lasten vaatteissa oo ole väliä ettei ne ookaan mitään viimeistä muotia.

Vierailija
26/35 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, jos ei ole rahaa ostaa uusia aina silloin kun on tarvis. Ja lapset ei aina suostu pukemaan niitä vaatteita mitä vanhemmat haluaisi, vaan kouluun lähdetään salaa ilman hanskoja ja pipoja ja ulkohousuja pelkässä hupparissa.

Sitä voisi tietty ennakoida, eli laittaa määrän x rahaa syrjään. Kun esimerkiksi kevät- ja kesäkauden vaatteet hommattu, niin aletaan heti säästää rahaa syys- ja talvikauden vaatteisiin.

Kirpparit on myös syksyllä pullollaan lasten syys- ja talvivaatteita. Ostin itse lapselle täysin käyttämättömät välikausihousut hintaan 2e. Takin ostin jo keväällä kirppikseltä, käyttämättömän näköinen ulkoilutakki 1e. Kirppikseltä löytyi myös lapselle Espiritin paksumpi parkatakki hintaan 3e.

Eikö lapsilisät ole juuri tätä tarkoitusta varten ensisijaisesti? Melkein satanen ilmaista rahaa joka kuukausi. Kyllä sillä luulis saavan ajanmukaiset vaatteet ja asusteet lapselle.

En tiedä oletko kuullut tätä ennen, mutta lapsesta tulee muitakin kuluja kuin vaatekulut, ihan alkaen jo ruokakuluista.

Vierailija
27/35 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä oletko kuullut tätä ennen, mutta lapsesta tulee muitakin kuluja kuin vaatekulut, ihan alkaen jo ruokakuluista.

Hehheh. Oletpas hauska.

Meiltäkin löytyy lapsi joten vähän tiedåän lapsen menoista jotakin.

Mutta pointti mulla oli se että jos vuodessa saa reilu tonnin ilmaista rahaa lapsen tarpeisiin niin kyllä sillä rahalla jo luulis saavan muidenkin menojen lisäksi kunnolliset asianmukaiset vaatteet lapselle. Ei meillä mee kuin alle 300 euroa vuodessa vaatteisiin ja loput riittää muihin menoihin+ aikuisten palkat.

Vierailija
28/35 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikille lapsille kaikki tarvittavat vaatteet säälle kuin säälle. Harmi vain, että niitä ei juuri käytetä. Syynä se, että päiväkodissa niitä ei vain saada lapsille päälle.

Vaikka kuinka hoitajille ratakiskosta väännät että "Toin Maijulle tällaiset ulkovaatteet, laitan ne tänne Maijun lokeroon/kaappiin" niin hoitajat eivät niitä sieltä lapselle päälle saa. Laittavat ties mitkä vermeet päälle niin että toppahaalarin päällä on kurahousut, tai lapsella kahdet toppahousut päällekkäin, sen sijaan että laittaisi vain yhdet säähän sopivat vaatteet. Lopputuloksena siis se että lapsi on ihan tönkkö, ei voi koukistaa jalkojaan, ei kiivetä, istua, mennä kyykkyyn tai muutakaan. Päiväkodista haettaessa hoitaja harmittelee kun ei ollut muita ulkoiluvaatteita niin piti pukea näin. Ja kun sanot että "Miten niin ei ole? Minähän toin tänne aamulla vaikka mitä, ja näytinkin sinulle samalla suomenkielellä selittäen että täällä on eri tarpeisiin ulkovaatetta". Hoitaja tuijottaa tumput suorina "Aijaa".

Tiedän että hoitajilla on paljon tekemistä ja lapsia vahdittavana, mutta eikö heillekin olisi nopeampaa pukea kunnon vaatteet, eikä montaa kerrosta päällekkäin? Monta kertaa olen miettinyt, että miten ihmeessä oikein keksivät että laittavat lapselle päällekkäin villahousut, tuulihousut, toppahousut ja kurahousut. Oikeasti. Eikö olisi nopeampaa pukea vain yhdet vedenpitävät toppahousut, kun lapselle sellaiset on päiväkotiin tuotu???

Kotona lapsilla on kunnon vaatteet, mutta aika paljon he ulkoilevat päiväkodissa.

Vierailija
29/35 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehheh. Oletpas hauska.

Meiltäkin löytyy lapsi joten vähän tiedåän lapsen menoista jotakin.

Mutta pointti mulla oli se että jos vuodessa saa reilu tonnin ilmaista rahaa lapsen tarpeisiin niin kyllä sillä rahalla jo luulis saavan muidenkin menojen lisäksi kunnolliset asianmukaiset vaatteet lapselle. Ei meillä mee kuin alle 300 euroa vuodessa vaatteisiin ja loput riittää muihin menoihin+ aikuisten palkat.

Nuo vaatekulut tuppaavat vähän olemaan kasvukaudesta riippuvia. Esimerkiksi meillä taaperoiässä olevalle tulee kasvut yhtenä pyräyksenä.

Kevättalvella piti uusia talvikengät, koska syksyllä ostetut talvikengät jäivät pieneksi, muttei maaliskuun alussa laiteta lasta vielä mihinkään välikausikenkiin. Nyt tietty saman vuoden syksyllä taas uudet talvikengät, eli n. 50€. Välikausikengät ostettiin neljälläkympillä, talvihaalarista maksoin ~50€ ja jonkinlainen varahaalari pitää vielä hommata, koska pian otetaan ulkovaipat pois ja vahinkoihin vaan on varauduttava.

Tähän päälle vielä tietty sisävaatteet, kesällä ostettiin kesäkengät, välikausivaatteet syksyllä, hanskat sekä syys- että talvikaudelle (pipot ostin jo kesällä erittäin edullisesti tyhjennysmyynnistä), sadevaatteet kurahousuineen, sadetakkeineen, kurahanskoineen ja kumisaappaineen.

Että eiköhän tässä ole jo ylitetty 300€.

Vierailija
30/35 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua. Minulle taas kuittaillaan ja suoraan v*ttuillaan, kun pidän silmät auki ympäri vuoden lastenvaatteiden kanssa. Eli ostan isoista aleista, kirppareilta, nettikirppiksiltä kun silmään sattuu jokin sopiva. Pidän vaatehuoneen sellaisena, että siellä on jokaiselle kolmelle sopiva määrä ulkovaatteita sekä välikauteen että talveen. Osa uutta, osa käytettynä ostettua. Saatan ostaa muutamaakin kokoa liian ison talvihaalarin odottamaan, jos olen sen 50% alesta löytänyt. 

Pesen myös välikausivaatteet - kengät, ulkovaatteet, asusteet, kun tulee liian kylmä niille, laitan nätisti säilöön. Ja vielä erikseen niin, että toisessa vaaterekissä on vielä sopivat ja toisessa liian pienet. Kaksi kertaa vuodessa myyn kirpparilla liian pienet, ja aina nettoan niin, että sillä summalla saa uutena kengät ja monta muuta juttua käytettynä. Harvoin on kylmä keli yllättänyt, tai lumet sulaneet niin nopeaan ettei lapsille olisi sopivaa vaatetta. Nättiä, säänkestävää ja sopivaa. 

En jaksaisi aina kuunnella että nipotan ja että olen "oikea martta" kun on aina kaikki niin järjestyksessä ja valmiina. Eikä ole oikeastaan mukavaa sekään, kun naureskellaan ettei muilla riittäisi vapaa-aika tällaiseen. Että mitä väliä, jos vähän on pienet tai vähän rikki, se on vaan rentoa! Minä miellän rentoja sen, ettei tarvitse ikinä stressata tätä, vaan vaatteet vaihtoon sitä mukaa kun pieneksi jäävät. Ja elämä jatkuu. 

Vierailija
31/35 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua. Minulle taas kuittaillaan ja suoraan v*ttuillaan, kun pidän silmät auki ympäri vuoden lastenvaatteiden kanssa. Eli ostan isoista aleista, kirppareilta, nettikirppiksiltä kun silmään sattuu jokin sopiva. Pidän vaatehuoneen sellaisena, että siellä on jokaiselle kolmelle sopiva määrä ulkovaatteita sekä välikauteen että talveen. Osa uutta, osa käytettynä ostettua. Saatan ostaa muutamaakin kokoa liian ison talvihaalarin odottamaan, jos olen sen 50% alesta löytänyt. 

Pesen myös välikausivaatteet - kengät, ulkovaatteet, asusteet, kun tulee liian kylmä niille, laitan nätisti säilöön. Ja vielä erikseen niin, että toisessa vaaterekissä on vielä sopivat ja toisessa liian pienet. Kaksi kertaa vuodessa myyn kirpparilla liian pienet, ja aina nettoan niin, että sillä summalla saa uutena kengät ja monta muuta juttua käytettynä. Harvoin on kylmä keli yllättänyt, tai lumet sulaneet niin nopeaan ettei lapsille olisi sopivaa vaatetta. Nättiä, säänkestävää ja sopivaa. 

En jaksaisi aina kuunnella että nipotan ja että olen "oikea martta" kun on aina kaikki niin järjestyksessä ja valmiina. Eikä ole oikeastaan mukavaa sekään, kun naureskellaan ettei muilla riittäisi vapaa-aika tällaiseen. Että mitä väliä, jos vähän on pienet tai vähän rikki, se on vaan rentoa! Minä miellän rentoja sen, ettei tarvitse ikinä stressata tätä, vaan vaatteet vaihtoon sitä mukaa kun pieneksi jäävät. Ja elämä jatkuu. 

No näinpä. Mitä välittämään siitä mitä toiset sanoo. Jokainen tehköön niinkuin itse parhaaksi näkee.

Vierailija
32/35 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan myös ennakkoon, tässähän on se ongelma että pitää olla säilytystilaa. Itse ostan vain nettikirppiksiltä ja vain uusia/ uuden veroisia hyviä ulkovaatteita, käytännössä ostan usein saman mallin vaatteita, joita meillä on jo ollut.

Viime viikolla ostin tytölle Tori. fi:stä Reiman uuden untuvatakin 40 e, sama takki uutena nyt kaupassa reilu 100 e. Edellisviikolla ostin uutena Reiman toppahousut 30 eurolla, sama malli nyt kaupassa 80 eur. Ostoja ennen kävin verkkokaupassa tarkistamassa Mitat ja ominaisuudet.

Olen huomannut, että näitä uusia tai uuden veroisia vähän kalliimpia vaatteita löytää nettikirppiksiltä hyvin. Ovat ehkä osalle liian kalliita ja ostan vain uutena -vanhemmille eivät kelpaa.

Syyni ostaa kirppikseltä on puhtaasti ekologinen ja vähän haastekin, meillä olisi varaa kyllä ostaa samat uutena kaupastakin mutta näin toki säästän rahaa.

Vierailija
33/35 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua niin huvittaa, kun meilläkin tuttavapiirissä tällainen äiti, joka ei vaan osta lapsille kauteen kuuluvia vaatteita ja lapset kulkevat liian pienissä vaatteissa.

Hän korostaa, että ”meillä ei muuten osteta kirppikseltä tavaraa, hyi että!”.

Ja sitten tyttö 134 cm vaatteita käyttävä kulkee 110 cm kokoisessa välikausitakissa. No, mut hei! Se on sentään uutena ostettu :D

Nyt oli sentään saanut ostettua tytölleen uudet ja oikean kokoiset vk-vaatteet, harmi vaan, että molemmat tuulipukukangasta ilman ominaisuuksia, joten varmaan on kuitenkin tiukkaa rahassa, eikä myönnetä sitä ja viimeisimpään asti korostetaan, että köyhät käy kirpparilla, kuten on joskus sitäkin toitottanut.

En tiedä, itse ostin kirpparilta uudenveroisen Polarn. O Pyretin välikausitakin 7 eurolla, saman merkin erittäin vedenpitävät välikausihousut 3 eurolla, Helly Hansenia 1 eurolla ja KAXS:n kestäviä välikausivaatteita 1 eurolla. Kaikki uudenveroisia ja ominaisuudet on. Ja voin hyvin sanoa kaikille, että olen ostanut kirpparilta, jos joku kysyy mistä ostettu :D Ei se tee minusta köyhää, tai huonompaa ja lapsien ei tarvitse kärsiä, kun vedet tulevat vaatteista läpi?

Meillä on kaikkien aikojen parhaat lasten välikausihousut ostettu kirpparilta, tosin pidin 8€ hintaa isona silloin, mutta olivat aivan uudenveroiset. HellyHansenin vedenpitävät henkselihousut. Oli meillä KOLMELLA rymypojalla eikä tullut edes yhtään kulumaa. Harmitti oikein kun jäivät viimeiseltäkin pieneksi, ovat nyt kaverin lapsella.

Vierailija
34/35 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää kaula paljaana kulkevat ihmiset. Lapsillakin kurkku ja rintakehä suojaamatta, sitten yskitään ja räkä valuu koko talven. Ja tartutetaan muut... Miksi???

Pipo joka peittää korvat ja kaula suojaan, ettei viima pääse takin kaula-aukosta!

Täällä sen takia etten ole vahtimassa koulussa enkä tuolla ulkona että se takki pysyy kiinni että se huivi pysyy kaulassa. Joka päivä sanon asiasta mutta eipä tunnu menevän perille.

Vierailija
35/35 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan myös ennakkoon, tässähän on se ongelma että pitää olla säilytystilaa. Itse ostan vain nettikirppiksiltä ja vain uusia/ uuden veroisia hyviä ulkovaatteita, käytännössä ostan usein saman mallin vaatteita, joita meillä on jo ollut.

Viime viikolla ostin tytölle Tori. fi:stä Reiman uuden untuvatakin 40 e, sama takki uutena nyt kaupassa reilu 100 e. Edellisviikolla ostin uutena Reiman toppahousut 30 eurolla, sama malli nyt kaupassa 80 eur. Ostoja ennen kävin verkkokaupassa tarkistamassa Mitat ja ominaisuudet.

Olen huomannut, että näitä uusia tai uuden veroisia vähän kalliimpia vaatteita löytää nettikirppiksiltä hyvin. Ovat ehkä osalle liian kalliita ja ostan vain uutena -vanhemmille eivät kelpaa.

Syyni ostaa kirppikseltä on puhtaasti ekologinen ja vähän haastekin, meillä olisi varaa kyllä ostaa samat uutena kaupastakin mutta näin toki säästän rahaa.

Tähän on kyllä todettava, että 5. luokasta ylöspäin oleville pojille on kyllä todella, todella hankala löytää kirppareilta yhtään mitään.

Kun jalka on kokoa 38 pomppaa kenkien hinta aivan eri luokkaan kuin pienillä. Ostin juuri 90 € gore-tex -kengät, koska nuo alakoululaiset pojat vielä nujuaa välkät pelaten ja touhuten ja kotimatkat kulkevat vesilammikoiden kautta.

Kyllä tässä on kasvupyrähdyksen jäljiltä hiukan huimannut kun uusiksi on 7. luokkalaisella mennyt syksyllä lenkkarit, siistimmät kengät, talvikengät, kumisaappaat (en edes aloita kaikista urheiluvälineistä kuten luistimet, laskettelukappeet, polkupyörä...) Syystakki, siistimpi talvitakki, laskettelutakki, lasketteluhousut.....

Nettikirppikset ja FB-ryhmät olen kolunnut läpi. Pienille on vaikka ja kuinka, mutta koosta 150 cm ylöspäin tarjonta tyrehtyy. Pieninkin aikuisten miesten koko on vielä iso ja nuorten vaatteita on varsinkin pojille tosi kehnosti tarjolla + tuossa iässä se oma makukin jo vähän ohjaa, ei voi ostaa pamauttaa ihan millaista tahansa takkia kuten pikkulapsilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi