Kasvatin esikoispoikamme siten, että hän kohtelee naisia kunnioittavasti ja kohteliaasti, vaan taisi olla virhe!
Poika on nyt 15 ja olemme häntä opettaneet siihen, että tyttöjä / naisia kohdellaan hyvin ja kohteliaasti. Esimerkiksi aina annetaan tytön ottaa ensin ruokaa, odotetaan pöydässä kunnes muutkin ovat syöneet eli jos tytön kanssa kahdestaan, odottaa häntä. Kysyy aina mitä tyttö haluaisi tehdä ennen kuin kertoo omat toiveensa, ja sellaisia perusjuttuja.
No poika ne oppi, on äärimmäisen hyväkäytöksinen ylipäätään kaikille ja erityisesti tyttöystävälleen. Tahtoa toki löytyy ja kiukkuaa kuten muutkin teinit, mutta käytöstavat ovat kohdillaan.
Vaan kuinkas kävikään. Tämä tyttöystävä on ihan kammottava pirttihirmu! Huutaa ja nalkuttaa ihan kaikesta. Kun on huomannut että saa ensin mennä ovesta, saa ensin ruokansa, saa päättää leffan jne. niin onkin päättänyt käyttää asemaansa väärin. Ei anna tilaa pojalle ollenkaan. Oletin että oppisivat siinä keskitien, kumpikin on toisen huomioon ottavia. Ehei, ei ole. Se raivoaa kaikesta mitä poika tekee, jos haluaa pelata kotonaan tietokoneella, tyttö raivoaa ja kiukkuaa puhelimessa siitä. Jos poika haluaa olla kavereittensa kanssa, tyttö raivoaa että häntä ei huomioida. Tuo tyttö määrää kaiken, oikuttelee, huutaa, äsken karjui tuolla huoneessa että miksi pojallani on likatahra paidassaan! Että samantien vie sen pyykkiin. Ja poika vei.
Mitä tästä opimme? Pitääkö pojat kasvattaa "isänniksi" vai nykyaikaisiksi naisten "palvojiksi"? Tuon tytön kanssa nyt ollaan ainakin liemessä ja pitää käydä pojan kanssa keskustelu.
Nuoremman pojan taidan kasvattaa vähemmän naisia kohteliaasti kohtelevaksi, koska taitaa mimmeiltä mennä homma överiksi.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Siis uskoiko jo tätä oikeasti....?
No en haluais usko, et joku opettaa pojalleen jotain muinaishistoriallista "naiset ensin"-tapaa. Kyllä molemmilla sukupuolilla tulee olla samat oikeudet ja velvollisuudet. Mutta on kuitenkin täysin mahdollista, että joku toimii näin! Me emme kukaan voi varmuudella tietää, paitsi ap. Ihmisiä on moneen lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Poika on nyt 15 ja olemme häntä opettaneet siihen, että tyttöjä / naisia kohdellaan hyvin ja kohteliaasti. Esimerkiksi aina annetaan tytön ottaa ensin ruokaa, odotetaan pöydässä kunnes muutkin ovat syöneet eli jos tytön kanssa kahdestaan, odottaa häntä. Kysyy aina mitä tyttö haluaisi tehdä ennen kuin kertoo omat toiveensa, ja sellaisia perusjuttuja.
No poika ne oppi, on äärimmäisen hyväkäytöksinen ylipäätään kaikille ja erityisesti tyttöystävälleen. Tahtoa toki löytyy ja kiukkuaa kuten muutkin teinit, mutta käytöstavat ovat kohdillaan.Vaan kuinkas kävikään. Tämä tyttöystävä on ihan kammottava pirttihirmu! Huutaa ja nalkuttaa ihan kaikesta. Kun on huomannut että saa ensin mennä ovesta, saa ensin ruokansa, saa päättää leffan jne. niin onkin päättänyt käyttää asemaansa väärin. Ei anna tilaa pojalle ollenkaan. Oletin että oppisivat siinä keskitien, kumpikin on toisen huomioon ottavia. Ehei, ei ole. Se raivoaa kaikesta mitä poika tekee, jos haluaa pelata kotonaan tietokoneella, tyttö raivoaa ja kiukkuaa puhelimessa siitä. Jos poika haluaa olla kavereittensa kanssa, tyttö raivoaa että häntä ei huomioida. Tuo tyttö määrää kaiken, oikuttelee, huutaa, äsken karjui tuolla huoneessa että miksi pojallani on likatahra paidassaan! Että samantien vie sen pyykkiin. Ja poika vei.
Mitä tästä opimme? Pitääkö pojat kasvattaa "isänniksi" vai nykyaikaisiksi naisten "palvojiksi"? Tuon tytön kanssa nyt ollaan ainakin liemessä ja pitää käydä pojan kanssa keskustelu.
Nuoremman pojan taidan kasvattaa vähemmän naisia kohteliaasti kohtelevaksi, koska taitaa mimmeiltä mennä homma överiksi.
Tää on huono. Ei susta näillä eväillä ole edes harlekiinikirjoittajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo iso virhe. Pitää kasvattaa röyhkeäksi ja itsetietoiseksi. Naista saa.. ei pitää lyödä jos se lyö ekaksi. Ei mitään etuoikeuksia lisää, niitä jo valmiiksi nauttiville naisille.
Vielä parempi on kasvattaa lapsensa siten, että tämä pysyy loitolla mukiloivista elämämkoululaisista, sukupuolesta riippumatta.
Jaha. Tuleva av mamma ja palst auli.
Laita nyt se poika suosiolla thaimaan matkalle. Siellä naiset osaa kunnoittaa miestä.
Kunpa itsekin olisin älynnyt heittää sen jäkättävän äm män pihalle aikoja sitten ja ottaa ihanan thaitytön tilalle. Tai ottaa minkä tahansa muu maalaisen naisen kuin suomalaisen.
Juu virheen olette tehneet. Mitä jos vaan olisitte opettaneet kunnioittamaan ihmisiä eikä tuijottamaan sukupuolta.
Kasvata seuraavasta pojastasi homo, kun olet niin taitava kasvattaja.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tällä palstalla vika on pojassa, ja kiukutteleva teiniprinsessa on vain provo.
Hohhhoijaa.
Jos tämä olisi totta niin ei vika ole oivassa vaan vanhemmissa jotka eivät kykene kasvattamaan normaalisti ajattelevaa ihmistä. Sanoo vielä pilaavansa seuraavankin.
Eikö pitäisi kasvattaa niin, että kohtelee kaikkia ihmisiä hyvin... ei siinä naisten tarvi olla erityisasemassa.
Poika on nyt itse valinnut mulkun, laittakoon likan vaihtoon ja etsiköön fiksun tytön.
Ap on selkeästi naisia vihaava mies jonka on pakko taas haukkua naisia...
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä tätä vihaa kirjoitustani kohtaan. Olen 44-vuotias nainen, jolla 2 poikaa ja 1 tyttö. Kirjoitin tästä esikoispojan tilanteesta ja olen oikeasti pöyristynyt tästä palautteesta. Luulin että löytyisi rakentavaa keskustelua, mutta tämähän lähti ihan sivuraiteille. En jaksa lukea haukkuja hyvin käyttäytyvästä lapsestani ja miten väärin olen tuon kohteliaan nuorenmiehen kasvattanut. Tämän keskustelun taso kertoo tämänpäivän äideistä ihan liian paljon. En lue enää viestejä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä tätä vihaa kirjoitustani kohtaan. Olen 44-vuotias nainen, jolla 2 poikaa ja 1 tyttö. Kirjoitin tästä esikoispojan tilanteesta ja olen oikeasti pöyristynyt tästä palautteesta. Luulin että löytyisi rakentavaa keskustelua, mutta tämähän lähti ihan sivuraiteille. En jaksa lukea haukkuja hyvin käyttäytyvästä lapsestani ja miten väärin olen tuon kohteliaan nuorenmiehen kasvattanut. Tämän keskustelun taso kertoo tämänpäivän äideistä ihan liian paljon. En lue enää viestejä.
Ap
Mielenkiintoista. Mitä se kertoi tämänpäivän äideistä? Vastaa kun kuitenkin luet.
Vierailija kirjoitti:
suomalaiset naiset nyt vaan on nalkuttavia lehmiä, ei niitä kannata nurkissa katella parempiakin löytyy.
Minkä maalainen sinulla on?
Tää alkoi hyvin - en ole lukenut ketjua.
Minä olen äitinä kasvattanut poikani siihen, että kaikki osalliset huomioidaan, oli ne poikia tai tyttöjä. Jos menee ensin ovesta, on kohteliatsa pitää ovea seuraavalle. Jonossa on kohteliasta huomioida muita, vanhus on kohteliasta päästää istuman eikä rynnätä bussiin sisään ekana vaikka ehtisi, vaan pääsää vaikka iäkkäät ensin. Istumapaikka on kohteliasta luovuttaa vanhukselle tai vaikka ison mahan kanssa raskaana olevalle.
Olen sitten kyllä naisena pojalle kertonut, että tytöt eivät tykkää haisevista pojista (ei varman pojatkaan, mutta 12-vuotiaalle tyttö on tässä se juttu). Pitää peseytyä päivittäin, kannattaa laittaa dödöä, puhtaat vatteet aina (ja huolehtia ne likavaatteet pesuun, jotta on joka päivä puhdasta ylle). Olen neuvonut olemaan tytöille kohtelias kaikilla mahdollisilla tavoin.
Olen mielestäni onnistunut, kun 7. luokalla yksi pojan luokkakaveri oli todennut, että xx on ainoa tästä porukasta jolla on mahdollisuus saada tyttöystävä.
Kunnioittaminen ja kynnysmattona oleminen on kaksi eri asiaa.