Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Totuus on se, että taloyhtiössä on tasan samat hommat kuin omakotitalossa mutta taloyhtiössä maksat vastikeena siitä että joku muu tekee ne työt.
Kotityöt on kaikille samat, oman asunnon remontit on kaikille samat, ihan samalla tavalla osakkeessa itse joutuu pesemään ikkunat ja tarkistamaan palovaroittimet jos ei siihen palkkaa jotain toista tekemään.
Monet kertovat pihan hoitamiseen liittyvät työt että ne rasittaa omakotitalossa. No haravoida ei tarvitse jos ei ole jotain vaahteroita pihalla, jos on koivu josta tulee paljon lehtiä niin sen voi kaataa pois, eipä tule enää haravoitavaa. Ja haravoimisesta voi maksaa jollekin toiselle, ihan samalla tavalla kuin taloyhtiössä tehdään. Ja monet niin tekeekin, suuri osa vanhuksista ja esim. pyörätuolissa olevista maksavat jollekin firmalle tai ihmiselle että haravoi pihan. Lumitöitä tulee varmasti joka talvi muutaman kerran, ja yllätys yllätys, siihenkin voi palkata jonkun muun ne tekemään ihan kuin taloyhtiössä tehdään.
Kun se piha on oma, niin se hoitotarpeeseen voi itse vaikuttaa. Jos et halua kukkapenkkejä putsata, niin älä laita kukkapenkkejä tai maksa jollekin joka tekee sen puolestasi. Älä istuta pihaasi isoja lehtipuita, ja jos niitä jo on, kaada pois (tai siis palkkaa joku tekemään se puolestasi)
Jotkut mainitsee aina sen lämmittämisen vaikeuden, no sekin on ihan oma valinta jos on valinnut jonkun puulämmityksen jossa on jatkuvaa työtä, mitäs läksit.
Muutama sanoi että taloa pitää muutaman vuoden välein maalata ja samoin aitoja, ei tarvitse kuin ehkä kerran kymmenessä tai jopa kahdessa kymmenessä vuodessa, riippuen kuinka hyvin on alunperin maalattu.

• ylös 12
  • alas 2

Sivut

Kommentit (22)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko tää asia sulle joku isokin ongelma ap?

Ei. Alkoi vaan ihmetyttää kun luin sivukaupalla "asioita joita omakotitalossa joutuu tekemään" ja ne oli järjestään samoja asioita joita tehdään myös taloyhtiössä. Aika harva työ jonka joutuu tekemään liittyy siihen että kyse on omakotitalosta, ja mitään ei ole pakko tehdä itse vaan voi palkata jonkun tekemään ne kuten taloyhtiössäkin.

Itseasiassa meillä kävi niin että meidän työt väheni kun myytiin rivitaloasunto pois ja ostettiin talo pienellä tontilla. Rivitalossa kun oli aina 70-luvulta asti tehty nurmikonleikkuut ja lumityöt vuorotellen, ja se sitä nurmikkoa sitten riitti, samoin piha oli iso josta piti kolata lumet. Muutenkin kaikki tehtiin talkoilla, koska he olivat aina tehneet niin ja hyvin pärjänneet ja säästäneet rahaa. Ja itse joutui porraspäästä ja autotallin edestä itse ottamaan lumet aina, vielä silloinkin kun palkattiin traktorimies tekemään lumitöitä. Nyt on vähemmän lumitöitäkin kuin siellä rivitalossa koskaan, tässä on muutama metri käytävää kadulle katoksen alla, suurin työ on ottaa lumet pois auton ympäriltä kun lähtee aamulla töihin, ja senkin joutui tekemään taloyhtiössäkin.

ap

Vierailija

Mitä yrität sanoa? Taloyhtiössä monet hommat tehdään keskitetysti, joten säästetään rahaa ja vaivaa. Omakotitalossa ja pihapiirissä on tietysti enemmän vaivaa ihan jätehuollon järjestämisestä ja likakaivojen tyhjentämisestä jne lähtien. Kaikki pitää sopia, järjestää, maksaa tai tehdä ihan itse. Jos jotain yhteistyötä maapureiden kanssa haluaa ja sybergiaetua niin siitäkin pitää ihan itse sopia erikseen. Ei voi jättää hallituksen puheenjohtajan tai isännöitsijän hoidettavaksi. Mutta se on valintakysymys missä jaiten asuu. Oma tupa ja oma lupa, siitä en tingi.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Olen asunut niin kerros-, rivi- kuin omakotitalossakin ja isoin ero on se että omakotitalossa olet yksin vastuussa töistä ja kannat taloudellisen riskin yksin. Rivitalossa meilläkin tehtiin pihatyöt yhdessä, mutta kun tekijöitä oli iso porukka niin päästiin kaikki vähemmällä. Ja rivitalon kattoremontti tuli yllättävän paljon halvemmaksi per osake kuin omakotitalon. Isoa urakkaa on helpompi kilpailuttaa kuin pientä.
Kaikissa asumismuodoissa työmäärä riippuu tietysti myös talon iästä, kunnosta ja rakennusmateriaalista. Sekä asukkaiden vaatimustasosta ja maksukyvystä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen asunut niin kerros-, rivi- kuin omakotitalossakin ja isoin ero on se että omakotitalossa olet yksin vastuussa töistä ja kannat taloudellisen riskin yksin. Rivitalossa meilläkin tehtiin pihatyöt yhdessä, mutta kun tekijöitä oli iso porukka niin päästiin kaikki vähemmällä. Ja rivitalon kattoremontti tuli yllättävän paljon halvemmaksi per osake kuin omakotitalon. Isoa urakkaa on helpompi kilpailuttaa kuin pientä.
Kaikissa asumismuodoissa työmäärä riippuu tietysti myös talon iästä, kunnosta ja rakennusmateriaalista. Sekä asukkaiden vaatimustasosta ja maksukyvystä.

Komppaan tätä, vaikka OKT-aikoinani en itse ollut mitenkään vastuullinen asioiden hoitamisesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloissa ei saa kyllä ihan miten vaan kaataa puita!

Kyllä saa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa.

No kun ei saa. Ne on syystä istutettu aikoinaan, ja niiden kaataminen voi aiheuttaa esim. homevauroita. Varsinkin koivut imee valtavasti kosteutta pois maaperästä ja haihduttaa sen ilmaan. Jos se kosteus jää siihen maahan muhimaan, voi se homehduttaa talon pohjan. Osaatko käyttää Googlea?

Vierailija

Omakotitalossa asuminen vaatii selvästi keskitasoa korkeampaa älykkyyttä, koska hoidettavana on niinkin vaativia asioita, kuten nuohoojan tilaaminen ja jätehuollon järjestäminen ihan itse :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Putkiremonttien, isännöinnin ja huoltoyhtiöiden hinnoissa pissataankin sitten oikein perusteellisesti linssiin. Lisäksi maksat paikkoja rikkovien ja roskakatokseen sohvia jättävien urpoiluja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa.

No kun ei saa. Ne on syystä istutettu aikoinaan, ja niiden kaataminen voi aiheuttaa esim. homevauroita. Varsinkin koivut imee valtavasti kosteutta pois maaperästä ja haihduttaa sen ilmaan. Jos se kosteus jää siihen maahan muhimaan, voi se homehduttaa talon pohjan. Osaatko käyttää Googlea?

Saa jos haluaa. Kun on itse ostanut tontin, raivannut, rakentanut talon, istuttanut puut ja pensaat, niin kyllä saa. Mä en tiedä mistä omakotitalolähiöhelvetistä sä puhut. Kannattais joskus tehdä muutakin kuin googlettaa.

Vierailija

Sen takia en voisi muuttaa omakotitaloon, kun kaikesta pitäisi huolehtia itse tai muistaa palkata joku johonkin hommaan. Taloyhtiössä ne vaan tapahtuu, koska on ihminen joka on asioista vastuussa ja huolehtii hommien toiminnan. Maksan mielelläni tästä.

Ihan liikaa huolta asukaspihan pläntistä. Nurmikko pitää ajella pari kertaa vuodesta, eikä yhtään hotsittais.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa.

Saa jos haluaa. Kun on itse ostanut tontin, raivannut, rakentanut talon, istuttanut puut ja pensaat, niin kyllä saa. Mä en tiedä mistä omakotitalolähiöhelvetistä sä puhut. Kannattais joskus tehdä muutakin kuin googlettaa.

Herne meni syvälle nenään ihan aiheetta sinulla.

Tuo sinun tilanteesi on aika harvinainen. Suurin osa joutuu ostamaan valmiille tontille rakennetun vanhan talon. Sitten sinunlaisesi sanovat täällä totuutena (ilman selityksiä), että puita saa kaataa miten vain, ja siitä voi seurata pahimmillaan talon asumiskelvottomuuteen saattavia ongelmia.

Minä yritin olla avuksi, mitä sinä yritit?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuminen vaatii selvästi keskitasoa korkeampaa älykkyyttä, koska hoidettavana on niinkin vaativia asioita, kuten nuohoojan tilaaminen ja jätehuollon järjestäminen ihan itse :)

Siis ootko jotenkin kateellinen vai mikä vaivaa? Voithan sä rakentaa tai ostaa oman talon jos noin risoo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Siis ootko jotenkin kateellinen vai mikä vaivaa? Voithan sä rakentaa tai ostaa oman talon jos noin risoo.

Viittasin toiseen ketjuun, jossa listattiin omakotitaloasumisen vaatimia valtaisia työmääriä. Siellä nuohoojan tilaaminenkin oli vaikeaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa.

Herne meni syvälle nenään ihan aiheetta sinulla.

Tuo sinun tilanteesi on aika harvinainen. Suurin osa joutuu ostamaan valmiille tontille rakennetun vanhan talon. Sitten sinunlaisesi sanovat täällä totuutena (ilman selityksiä), että puita saa kaataa miten vain, ja siitä voi seurata pahimmillaan talon asumiskelvottomuuteen saattavia ongelmia.

Minä yritin olla avuksi, mitä sinä yritit?

Kyllä se on jokaisen omalla vastuulla selvittää mitä oikeuksia ja velvollisuuksia asumiseen liittyy. Talon ostaminen on sen verran iso sitoutuminen, että ei siinä vauvapalstan "auttajilta" tulla hakemaan neuvoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä yrität sanoa? Taloyhtiössä monet hommat tehdään keskitetysti, joten säästetään rahaa ja vaivaa. Omakotitalossa ja pihapiirissä on tietysti enemmän vaivaa ihan jätehuollon järjestämisestä ja likakaivojen tyhjentämisestä jne lähtien. Kaikki pitää sopia, järjestää, maksaa tai tehdä ihan itse. Jos jotain yhteistyötä maapureiden kanssa haluaa ja sybergiaetua niin siitäkin pitää ihan itse sopia erikseen. Ei voi jättää hallituksen puheenjohtajan tai isännöitsijän hoidettavaksi. Mutta se on valintakysymys missä jaiten asuu. Oma tupa ja oma lupa, siitä en tingi.

Ai niin. Perun puheeni. Olihan se kauhea vaiva kun viisi vuotta sitten tähän taloon muutin että soitin jätefirmaan ja kerroin meidän nimen ja osoitteen ja sanoin että joo, voi käydä kahden viikon välein tyhjentämässä roskiksen ja kaks kertaa vuodessa tyhjentään kaivot. Mieletön järjestely, en ole vieläkään toipunut. Neljä kertaa vuodessa tulee se kauhea laskukin, vastike ei tullut kuin kerran kuussa maksettavaksi.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä on siitä omituista että nuohooja on ihan ensimmäisestä kesästä lähtien tullut ihan itse, pyytämättä. Samoin tuli muuten pari muutakin häiskää tarjoamaan palveluksiaan, esim. ilmalämpöpumpun putsaaja. Ei oltu ehditty edes ajatella moisia asioita. Puhuttiin sitten että helppoa tuntuu olevan tämä omakotitalossa asuminen kun tyypit vaan tulee tekemään kaikki. Myös putkiremontin oli yks päivä mies sopinut kun tulin töistä, siihen olisin puuttunut jos olisin ollut kotona.

Sivut